VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dvacet litrů a dost! Celníci kasírují polský benzin

Východní Čechy - Desítky řidičů jezdí den co den do Polska pro levnější benzin. U sousedů je totiž o zhruba tři koruny levnější než v Čechách. Jenže na zpáteční cestě se jim výlet může poněkud prodražit: pokud vezou vedle plné nádrže i více než 20 litrů v kanystrech, celníci jim napálí vysokou spotřební daň.

25.8.2011 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník

„Za každý litr navíc jsem musel vypláznout kolem 12 korun,“ posteskl si Deníku jeden z řidičů z náchodskou SPZ. K čemu pak nám je EU s jejím volným trhem, ťukal si rozzlobeně na čelo.

Na dovoz zboží z Polska a dalších zemí EU, na něž se vztahují spotřební daně, skutečně existují množstevní limity. Na stránkách celní správy jsou dokonce srozumitelně shrnuté. Mají však jeden háček. Ze seznamu nevyplývá, jestli se dané množství pohonných hmot, alkoholu nebo cigaret vztahuje na auto či na osobu.

„Ztotožňujeme auto a řidiče, limit plná nádrž plus maximálně dvacet litrů v kanystru proto platí na auto,“ řekl Jiří Rážřek z tiskového odboru celní správy.

S otázkou, jak je to s dalšími položkami, zda u nich limit platí na auto či osobu (a to od jakého věku), jsme však neuspěli ani při dotazu na pražském generálním ředitelství. Sami totiž přesně nevěděli.

Určitým vodítkem je pouze informace celní správy o tom, jak je to s dovozem ze třetích zemí, tedy mimo EU: „Osvobození od cla, spotřebních daní a DPH u tabákových výrobků a alkoholických nápojů se neposkytne osobám mladším 17 let,“ píše se v upozornění celníků.

Celní kontroly aut jsou namátkové. A pozor, nemusí se omezovat jen na prostor hraničního přechodu. Řidiči totiž zkouší celníky obelstít: přes hranici totiž převezou jen jeden kanystr, nechají ho s manželkou těsně za čárou a otočí se pro další.

„Když ušetřím proti našim pumpám na litru přes tři koruny, tak při každé cestě do Polska to jsou třeba i tři stovky,“ poznamenal řidič s hradeckou SPZ.

Celníci v terénu to vědí, my na ředitelství ne…

Přinášíme doslovný přepis rozhovor Deníku s pracovníkem pražského generálního ředitelství celní správy.

Na vašich internetových stránkách máte množstevní limity pro dovoz pohonných hmot, alkoholu a tabáku ze zahraničí. Není ale zřejmé, jestli se vztahují na auto, či na osobu. Jak je to s benzinem, kolik litrů si může pětičlenná posádka automobilu přivézt z Polska?
Vím, kam míříte. Vycházíme z toho, že ztotožňujeme auto a řidiče. Auto bez benzinu nejezdí, benzin potřebuje řidič. Takže limit 20 litrů nad rámec plné nádrže se vztahuje na celé auto, bez ohledu na to, kolik v něm jede lidí.

Dobře, jak je to ale s alkoholem a cigaretami?
Zde předpokládáme, že je to na osobu, nikoliv na auto. Pokud je například limit na dovoz cigaret 800 kusů, pětičlenná posádka jich v autě může teoreticky vézt 4 000.

A jaký limit bude, když v autě jedou tři dospělí a dvě děti?
…To v této chvíli nemůžu říct. Musel bych kontaktovat naše právníky, aby mi to řekli.

Vy to skutečně nevíte?
Lze předpokládat, že se ten limit vztahuje jen na dospělé, ale skutečně nedokážu v tuto chvíli otázku odpovědět. Celníci na hranicích to však určitě vědí.

Celníci v terénu to vědí, ale na generálním ředitelství ne?
Skutečně to v této chvíli nevím.
Množstevní limity na dovoz z EU

• minerální oleje s výjimkou zkapalněných ropných plynů dopravovaných v tlakových nádobách o hmotnosti náplně do 40 kg včetně množství dopravované v běžných nádržích zvýšené o 20 l
• zkapalněné ropné plyny v tlak. nádobách o hmotností náplně do 40 kg včetně 5 tlakových nádob
• konzumní líh a lihoviny 10 l konečných výrobků
• pivo 110 l
• meziprodukty 20 l
• vína 90 l, z toho u šumivých vín 60 l
• cigarety 800 kusů
• cigarillos a doutníky o váze menší než 3 g/kus 400kusů
• ostatní doutníky 200 kusů
• tabák ke kouření 1 kg
Množstevní limity z ostatních zemí
• 200 ks cigaret , nebo 100 ks doutníčků do 3 gramů , nebo 50 ks doutníků , nebo 250 g tabáku ke kouření
• celkem 1 litr alkoholu a alkoholických nápojů o obsahu vyšším než 22 % obj. nebo nedenaturovaného lihu o obsahu nejméně 80 % obj.
• celkem 2 litry alkoholu a alkoholických nápojů o obsahu alkoholu nejvýše 22 % obj.
• celkem 4 litry tichého vína a 16 litrů piva
• pro každý motorový dopravní prostředek se osvobozují od cla, DPH a SPD pohonné hmoty dovážené v běžné nádrži vozidla a navíc nejvýše 10 litrů v přenosné nádobě
• léčiva v množství odpovídajícím osobní potřebě cestujících.

Autor: Kamil Dubský

25.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman
58 7

Chováš se jako svině, vzkázal Zeman Sobotkovi

Požár v budově Grenfell Tower
AKTUALIZUJEME
2 30

Požár v Grenfell Tower způsobila lednička, potvrdila policie

Premiér Sobotka vyzval prezidenta Macrona: Zvyšujte platy v České republice

V Bruselu se dnes dopoledne odehrála důležitá schůzka mezi francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem a státy Visegrádské skupiny. Setkání navrhl už před dvoudenním summitem EU v Bruselu Emmanuel Macron a jak předpokládal, hlavním tématem měla být politika přerozdělování uprchlíků a odpor střední Evropy k povinným kvótám. Toto téma však nakonec zcela zapadlo. Maďarsko, Polsko, Slovensko a v neposlední řadě i Česko vyložily na stůl zcela jiné karty.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Třímetrový byt za 50 tisíc eur. Ceny pařížských nemovitostí letí raketově vzhůru

Honba Britů za životem v Evropské unii, která jim za dva roky zavře dveře, se neprojevuje jenom v mnohonásobném zvýšení žádostí o občanství v některé z unijních zemí. Britové začínají nakupovat nemovitosti a bohaté země EU z toho začínají profitovat. Francie v první řadě.

Německé automobilky se bojí tvrdého brexitu, ohroženy jsou tisíce míst

Takzvaný tvrdý brexit ohrozí 18 tisíc pracovních míst v německém automobilovém průmyslu. Podle analytiků Deloitte vozidla pro britské spotřebitele výrazně prodraží, což by mohlo mít za následek pokles prodeje automobilů až o pětinu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies