Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na trh se tlačí nástupci DVD

PRAHA - S příchodem nové televizní technologie HDTV, která umožňuje divákům sledovat pořady a filmy ve vysokém rozlišení, nastal problém, kam vtěsnat data potřebná k ukládání videosouborů v potřebné kvalitě. Řešení je hned několik a jedním z nich je disk Blu-ray. Na první pohled vypadá stejně jako obyčejné DVD, ale jeho kapacita je mnohonásobně větší.

13.4.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: REUTERS/Stringer

Zatímco na dvouvrstvý Digital Versatile Disc se vejde 8,5 GB dat, Blu-ray nabízí při svých možnostech dvou vrstev ze dvou stran až neuvěřitelných 100 GB. Jméno Bluray (česky modrý paprsek) získal disk od barvy světla používané k jeho přečtení.

První filmy u nás

V pondělí 16. dubna má na českém trhu premiéru první Blu-ray disk, s dosud posledním dobrodružstvím Jamese Bonda Casino Royale. Cena je stanovena na 899 korun. Těm několika šťastlivcům, kteří mají doma televizi s vysokým rozlišením a přehrávač Blu-ray disků nebo herní konzolu Sony Playstation 3 nabídne podívanou, která se vyrovná zážitku ve špičkovém kině. Společnost Bontonfilm, která titul vydává, přislíbila, že budou následovat i další tituly. Mezi nimi je akční film Černý jestřáb sestřelen, animovaná Lovecká sezóna, komiksový Hellboy, hororový Hostel nebo komedie Hitch. Přesto bude výběr filmů za Blu-ray z počátku dost malý.

Bitva technologií a studií

Tak jako tomu bylo v 80. letech, když nastoupilo video a s ním videokazety, i dnes probíhá válka formátů. Tehdy zvítězila levnější kazeta VHS nad technicky dokonalejší Betamax jen díky marketingové strategii firmy JVC. Tentokrát svede Blu-ray bitvu s výrobně levnějším formátem HD-DVD. „Pokud budeme něco vydávat, tak pouze na HDDVD. Pravděpodobně to budou oba díly Kill Bill, Letec a Svět zítřka v druhé polovině letošního roku,“ sdělila Jana Šafářová z distribuční společnosti Magic Box. „Kolik HDDVD bude stát, zatím nevíme, protože neznáme cenu výroby,“ dodala.

Konec klasických DVD?

Za technologií Blu-ray stojí sdružení Blue-Ray Disc Association, jejímiž nejvýznamnějšími členy jsou firmy Hitachi, Apple, JVC, LG, Mitsubishi, Panasonic, Philips, Pioneer, Samsung, Sharp a zejména gigant Sony včetně svých filmových a zábavních divizí. Předseda asociace Bluray Frank Simonis uvedl na veletrhu informačních technologie CeBit v Hannoveru, že do tří let nahradí Blu-ray zcela dosavadní klasická DVD. Mnoho expertů považuje tato slova za přehnaná. Za konkurenčním HD-DVD stojí firmy Toshiba, Microsoft, Intel a filmové studio Universal. Pro jejich technologii mluví nižší výrobní náklady médií, přehrávačů i vypalovaček. Proti je pak menší kapacita a momentálně zejména chytrá obchodní strategie Sony.

Blu–ray je i Playstation 3

Nejprodávanějším přehrávačem Blu-ray disků je totiž v Evropě nedávno uvedená herní konzole Playstation 3. Sony tvrdí, že ke konci roku 2006 prodala už 1,84 milionu Playstation 3 v Japonsku a USA. První zákazníci také zdarma obdrželi zmíněný titul Casino Royale. Prodej přehrávačů Blu-ray předstihl konkurenční DVD s vysokým rozlišením pět ku jedné. Navíc většina velkých hollywoodských studií, krom Universalu, se rozhodla podpořit právě disk s modrým paprskem nebo raději obě dvě technologie. Pro studia je rozhodující ochrana dat, aby mohla zamezit pirátství. HDDVD i Blu-ray sliboval nepřekonatelný klíč jménem AACS. I ten se však záhy podařilo neznámým pachatelům překonat.

Hezké, ale drahé

Pro českého spotřebitele jsou přehrávače a vypalovačky Blu-ray stále docela nákladné. Playstation 3 ve variantě s 20 GB pevným diskem se pohybuje mezi 14 a 15 tisíci korun. Interní Blu-ray mechaniky pro PC s možností zápisu pořídíte od 16 tisíc korun výše. Ceny stolních HD-DVD přehrávačů jsou o něco nižší. Model firmy Toshiba pořídíte za 13 tisíc. I tak jsou náklady v porovnání s cenou klasických DVD přehrávačů, pohybujících se okolo dvou tisíc korun, stále příliš vysoké a několik let tak ještě zůstanou. Ačkoli se nabídka na trhu s filmy bude rozšiřovat, na to, než bude dostatečně bohatá, si ještě pár let počkáme. Kdo ve válce formátů zvítězí, je obtížné odhadnout. Prezident společnosti Toshiba Tadaši Okamura předeslal, že vítěz bude nakonec stejně jen jeden.

13.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
4 9

Další napětí mezi Íránem a USA? Írán úspěšně otestoval novou balistickou střelu

Sklizeň švestek. Ilustrační foto.
14

Švestky z městské zahrádky. Ze stromů lze ovoce česat zdarma

Petr Fiala: Vyčistíme právní džungli, ve které se už nikdo nevyzná

Převzal finančně rozvrácenou stranu s mizernou pověstí, na níž se podepsali jak regionální kmotři, tak expremiérova milenka Jana Nagyová. ODS před posledními volbami nebyla v dobré kondici, a pokud je nyní opět nejsilnějším hráčem v pravicové části kolbiště, má na tom velkou zásluhu emeritní rektor Masarykovy univerzity v Brně Petr Fiala, který v roli předsedy vrátil občanským demokratům serióznost a hlavně ideovou náplň.

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Poledne co poledne otevřel modrou krabičku a vyndal z ní housku. Vždy se dvěma plátky stejného salámu a okurkou. Banální historka o spolužákovi z mých středoškolských let v Německu jako by do jisté míry symbolizovala nedělní volby. Proč ochutnávat něco jiného, když osvědčené šmakuje?

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Prohraná sázka fotbalového fanouška: Z Žižkova pěšky až do Pardubic

Na fotbalový zápas na hřišti soupeře fanoušci většinou cestují auty, vlaky nebo autobusy. Může se ale stát, že se jeden z fanoušků vsadí s hráčem svého klubu… A prohraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení