VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dvě třetiny lidí soudí, že jejich reálný příjem klesl

Praha - Dva ze tří Čechů se domnívají, že za příjmy své domácnosti toho můžou nakoupit méně než před rokem. Aktuální výsledek znamená výrazný propad oproti loňsku, kdy tak soudila necelá polovina lidí. Vyplývá to z výsledků lednového průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM), podle kterého jde o historicky nejhorší výsledek. Srovnatelně dopadl průzkum jen na začátku roku 2008.

17.2.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

V letošním průzkumu 30 procent dotázaných uvedlo, že reálný příjem jejich domácností je zhruba stejný jako před rokem, a pouze tři dotazovaní ze sta uváděli, že za svůj příjem mohou nakoupit "o něco více".

Odpovědi lidí podle CVVM silně souvisejí s jejich subjektivním hodnocením životní úrovně domácnosti. Nadpoloviční většina těch, kdo ji hodnotí příznivě, odpovídala, že mohou za svůj příjem nakoupit více než před rokem nebo asi tak stejně. U 90 procent dotázaných se špatnou životní úrovní se objevila odpověď, že za příjem své domácnosti nakoupí méně než před rokem.

V horších barvách vidí vlastní příjem v porovnání se situací o rok zpět lidé starší 60 let a důchodci. Naopak relativně příznivěji vyznívají odpovědi lidí ve věku od 20 do 29 let, absolventů vysokých škol a vysoce kvalifikovaných odborných či vedoucích pracovníku a podnikatelů se zaměstnanci.

Inflační očekávání se výrazně zvýšilo

V letošním roce očekávají znehodnocení měny čtyři pětiny lidí, přibližně šestina se domnívá, že za týž obnos bude moci nakupovat stejně jako dnes, a jeden ze sta očekává, že za stejné peníze bude možné nakoupit o trochu více. "Oproti minulému roku se inflační očekávání výrazně zvýšilo, když podíl očekávajících menší či větší znehodnocení měny narostl o 18 procentních bodů. Aktuální očekávání jsou už jen o málo méně pesimistická, než byla na počátku roku 2008," uvedlo CVVM.

Průzkum také zjišťoval, jak lidé vnímají inflaci. Méně než polovina dotázaných míní, že současná inflace je přijatelná, dvě pětiny respondentů si myslí opak. V porovnání s předchozím průzkumem narostl o deset procentních bodů podíl těch, kdo stávající inflaci považují za spíše nepřijatelnou.

Podle CVVM to znamená, že podíl těch, kdo považují současnou inflaci za nepřijatelnou, vzrostl od ledna 2007 o 20 procentních bodů, respektive že se zdvojnásobil. "Zároveň jde o nejhorší výsledek srovnatelných výzkumů od konce 90. let minulého století. Přes tento propad je aktuální hodnocení inflace stále ještě podstatně příznivější, než bývalo v letech 1993 až 1998, kdy míra inflace bývala fakticky mnohem vyšší než v současnosti," uvedlo CVVM.

Průzkumu se v polovině ledna zúčastnilo 1090 obyvatel ČR starších 15 let.

Autor: ČTK

17.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Demonstrace nájemníků bytů společnosti RPG Real Estate před Novou radnicí v Ostravě
9 8

Akcie OKD byly při privatizaci podhodnocené, potvrdil posudek

Kuriózní nehoda se stala v úterý 27.6. kolem sedmnácté hodiny v Čížkovicích.
6

S kombajnem se mezi zátarasy prostě nevešel

Lada Xray Exclusive chce být luxusní crossover. Je to nejdražší model značky

Ruská automobilka si chce také uzmout nějaký ten drobek z koláče oblíbenosti malých crossoverů. Co načala s modelem Xray, nyní rozvíjí s jeho mnohem komfortněji vybavenou verzí Exclusive.

Vlastní profil na Facebooku má už čtvrtina lidstva

Sociální sít Facebook už na celém světě využívá čtvrtina populace. Podle jejího zakladatele Marka Zuckerberga počet uživatelů přesáhl hranici dvou miliard.

ČEZ dal peníze albánskému lobbistovi. Policie vyšetřuje proč

Česká policie se zabývá tím, proč energetická společnost ČEZ v roce 2009 za éry generálního ředitele Martina Romana poslala do Albánie ve dvou transakcích celkem sedm milionů eur (nyní asi 184 milionů korun) na soukromý účet kosovského lobbisty Nue Kalaje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies