VYBERTE SI REGION

Dvě třetiny rodinných firem převezmou potomci majitelů

Praha – Zhruba dvě třetiny majitelů rodinných firem po celém světě plánují předat svůj podnik další generaci. Z toho čtvrtina hodlá předat potomkům pouze vlastnictví společnosti, ale řízení nechá na profesionálním managementu. Nevěří totiž ve schopnosti svých potomků vést úspěšně podnik. Vyplývá to z průzkumu společnosti PwC u téměř 2000 vedoucích představitelů rodinných firem z více než 30 zemí světa.

18.2.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv Kutnohorského deníku

Dalších 41 procent vlastníků hodlá svým potomkům předat jak vlastnictví, tak i řízení firmy. Každý druhý z nich má však rovněž obavy, zda jeho děti budou mít dostatečné nadšení a schopnosti firmu úspěšně převzít. Celkem 17 procent majitelů hodlá svoji rodinnou firmu prodat. Nejčastěji zvažují prodej strategickému či finančnímu investorovi. Zbytek dotázaných nyní neví, jak řešit otázku nástupnictví nebo volí jinou variantu.

„Vedle nezkušenosti mladé generace uváděli respondenti jako další nejčastější důvod k prodeji firmy nezájem ze strany další generace nebo příliš nízký věk potomků. Podobnou situaci pozorujeme i v Česku," uvedl partner PwC ČR David Borkovec.

V Česku jsou podle něj firmy zpravidla v rukou první generace, která teprve řeší otázku předání, s nímž dosud nemají zkušenosti. „Když jsme se ptali před časem majitelů českých firem, tak předání v rámci rodiny uvedla pětina dotázaných. Více než stejný počet jich však zatím váhá či zvažuje různé kombinace zahrnující vstup dalších vlastníků," dodal Borkovec.

Řešení sporů

Spory ve firmách hrozí i uvnitř rodiny vlastníků. Průzkum PwC ukázal, že rodiny se poučily a předem si nastavily mechanismy a dohody, jak takové spory řešit. Celosvětově má již nějaký mechanismus řešení sporů nastavený 79 procent rodinných firem. O významu těchto mechanismů svědčí to, že v případě rodinných firem, které vlastní druhá či další generace majitelů, je to dokonce 84 procent firem.

Nejčastějším mechanismem řešení sporů, u téměř poloviny firem, je takzvaná dohoda mezi akcionáři. S podílem 28 procent následuje vstupní a výstupní ustanovení a se 24 procenty rezerva na mediátora ze třetí strany, který by pomohl spor vyřešit. „Pozorujeme rostoucí zájem českých podnikatelů nastavit si pravidla pro řešení případných sporů. Uvědomují si, že je to výhodnější a efektivnější řešení než následné hašení sporů," podotkl Borkovec.

Autor: ČTK

18.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
21

Kriminalisté vyhodnocují stovky hodin záznamů. Míšu ale stále nenašli

Sněžka Sherpa Cup 2017, Petr Mazal
13

Příběh nejlepšího šerpy: Málem ho zabili v Zambii

AKTUALIZOVÁNO

Trump podepsal příkaz o odstoupení USA od transpacifické smlouvy

Washington - Americký prezident Donald Trump dnes podepsal exekutivní příkaz o odchodu Spojených států z Transpacifického partnerství (TPP). Obchodní dohodu 12 tichomořských zemí vláda Baracka Obamy uzavřela před rokem, Kongres USA dokument ale ještě neratifikoval.

Otrávené návnady na zvířata v přírodě bude dohledávat cvičený pes

Otrávené návnady nastražené na vydry, kuny či lišky, na něž často umírají také draví ptáci, začne letos v Česku dohledávat první speciálně vycvičený pes. Česká společnost ornitologická (ČSO) ho získá díky mezinárodnímu projektu dotovanému unií. Podle ochránců přírody případů otrav volně žijících živočichů přibývá. 

AKTUALIZOVÁNO

Revoluce v F1 dle nového vlastníka. Boss Ecclestone po 40 letech končí

Formule 1 a Bernie Ecclectone? Spojení, které k sobě neodmyslitelně patřilo posledních 40 let. Teď je ale konec. Šestaosmdesátiletý Brit, jenž z královské motoristické třídy vytvořil miliardový byznys, potvrdil spekulace britských médií a v čele formule 1 opravdu skončil. Nový vlastník seriálu F1 Liberty Media uvedl, že Ecclestonea nahradil Chase Carey.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies