VYBERTE SI REGION

E-shopy: Stížností přibývá! Mnoha lidem přijde zboží nekompletní nebo vůbec

Praha – Je to jednoduché, takže stále více Čechů se na ně obrací. Jen za poslední rok se podle Asociace pro elektronickou komerci zvýšila aktivita nakupování na internetu o patnáct procent. Stejně tak se ovšem zvyšuje i počet stížností zákazníků. Loni jich Česká obchodní inspekce zaznamenala bezmála dva a půl tisíce.

8.9.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Matěj Bošina

„Obchodníci nejčastěji neposkytli úplné, přesné nebo pravdivé informace, které mohly zásadním způsobem ovlivnit rozhodnutí spotřebitele o uzavření smluv," shrnul výsledky posledních kontrol ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
Odborníci proto doporučují věnovat čas tomu, u koho nakonec budou zákazníci nakupovat. „Největšímu nebezpečí jdou zákazníci sami naproti. Velký podíl nakupujících se orientuje pouze podle výše cen. To by přitom nemělo být nikdy jediným kritériem pro výběr internetového obchodu," upozornil vedoucí katedry informatiky Vysoké školy manažerské informatiky, ekonomiky a práva Michal Bejček.

Doplnil, že samostatnou kapitolou je nákup v zahraničních e-shopech. Tam lze podle něho doporučit jen velké a známé internetové obchody 
a ostatním se raději vyhnout.

Potíže s nakupováním na internetu potvrzuje i společnost FerBuy, která se obchodováním na internetu zabývá. Z jejího průzkumu vyplývá, že s problémy při dodání objednaného a zaplaceného zboží se setkala čtvrtina českých zákazníků. V polovině těchto případů zboží vůbec nedorazilo a v sedmnácti procentech pak zboží přišlo nekompletní. Každá sedmá zásilka pak obsahovala něco jiného, než si kupující objednal. „Český zákazník se stále drží zažitých metod placení. Platba předem mu nevadí, a to ani přesto, že většina dotázaných v průzkumu přiznala obavy, že zásilka může být nekompletní nebo nemusí dorazit vůbec," přiblížila Markéta Kropáčová z FerBuy.

Internetové obchody jsou stále předmětem zájmů kontrolorů. Ti za druhé čtvrtletí letošního roku prověřili 219 e-shopů, přičemž nějaká pochybení zjistili u 175 případů, to znamená u 79,9 procenta. Kvůli tomu inspekce udělila pokuty v celkové výši 1,186 milionu korun. Bezecný proto uvedl, že kvůli těmto číslům si internetové obchody vyžadují stálou pozornost inspektorů. „Přestože tato forma obchodování nabývá stále většího významu, je právní povědomí zejména nových podnikatelských subjektů v této oblasti velmi nízké a anonymní prostředí internetu svádí k opakovanému porušování předpisů i ty, kdo po předchozích kontrolách za nerespektování zákonů či jejich neznalost zaplatili," doplnil šéf inspektorů.

Podle Bejčka lze riziko při nákupu eliminovat díky existenci srovnávacích portálů, na nichž je možné si ke každému obchodu přečíst recenze od ostatních nakupujících. Kropáčová navíc upřesnila, že zákazník by měl před uzavřením smlouvy požadovat maximum informací o zboží a pečlivě přečíst obchodní podmínky. „A neplatit předem anonymním dodavatelům," doplnila.

Obchody na internetu.

Autor: Vilém Janouš

8.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies