VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Počet ekologických zemědělců se zvýšil

ČR - Počet ekologických zemědělců loni v Česku stoupl o téměř polovinu na 1946 farem.

18.2.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pancer Václav

Rolníci přecházejí na ekologické zemědělství kvůli rostoucí poptávce po biopotravinách, která se v loňském roce projevila i v meziročním nárůstu počtu registrovaných výrobců biopotravin o 169 na 422. Vyplývá to ze statistik, které zveřejnilo ministerstvo zemědělství.

Ekologicky se v Česku podle údajů MZe hospodaří již na bezmála 350.000 hektarech a podíl ekologického zemědělství na celkové výměře zemědělské půdy přesáhl osm procent. Výměra orné půdy, na které rolníci hospodaří ekologicky, se loni zvýšila o 20 procent na více než 35.000 hektarů. Stejně jako zájem o ekologické zemědělství roste v ČR poptávka po biopotravinách, i když je jejich cena většinou vyšší. Podle údajů MZe biopotraviny kupuje 39 procent spotřebitelů, z toho 14 procent pravidelně, tedy alespoň jednou týdně. „Potvrzuje se, že stabilní státní podpora, a to jak dotační pro zemědělce, tak osvětová a informační směrem ke spotřebiteli, přináší dynamický rozvoj celého sektoru ekologického zemědělství a biopotravin. Spotřebitelé jsou již dostatečně informovaní o přednostech biopotravin a stále více jich biopotraviny kupuje," sdělil ministr zemědělství Petr Gandalovič. V roce 2007 Češi spotřebovali biopotraviny celkem za 1,29 miliardy korun.

Pravidelně předloni nakupovalo biopotraviny téměř pět procent Čechů, v roce 2005 to přitom byla jen tři procenta. Průměrně v roce 2007 každý Čech utratil za biopotraviny 126 korun. Obrat trhu s biopotravinami by se podle údajů z ročenky agentury Green marketing měl do roku 2010 zvýšit pětinásobně na 6,5 miliardy korun.

Spotřeba biopotravin v Česku by tak měla růst o 70 procent ročně. V oblibě mají Češi zejména mléčné biovýrobky, které podle průzkumu společnosti Nielsen vkládá do nákupních košíků 68 procent z těch spotřebitelů, kteří tyto produkty nakupují. Následuje ovoce a zelenina (23 procent), ovocné nápoje a džusy (22 procent), maso (18 procent), drůbež a vejce (13 procent), dětské jídlo (osm procent) a na posledním místě je z hlediska obliby biočaj a biokáva (sedm procent). Zhruba 60 procent biopotravin prodávaných na českém trhu ale stále pochází z dovozu. Obchodníci vysoký podíl zahraničních biopotravin zdůvodňují tím, že tuzemští ekologičtí zemědělci i zpracovatelé zatím nemají kapacity na jejich dostatečnou produkci, která by pokryla poptávku.

Ministerstvi zemědělství předpokládá, že díky rychlému růstu počtu tuzemských výrobců biopotravin se bude podíl zahraničních biopotravin na českém trhu snižovat. Informoval o tom server spotřebitele.info.

Autor: Zuzana Kaňuchová

18.2.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.
AKTUALIZOVÁNO
1 17

Prezident zítra odvolá ministra financí Babiše, jmenuje Pilného

První dáma se setkala s Jiřím Kajínkem.
3 14

Je to tady! Jiří Kajínek opustí vězení, Zeman podepsal milost

Bouře na magistrátu. Vznikne Blanka II?

Vedení města se nemůže dohodnout na podobě dokončení severovýchodní části městského okruhu. Ve hře jsou dvě varianty.

Nedůstojná pohřební praxe dál pokvete. Hromadný svoz nebožtíků neskončí

/INFOGRAFIKA/- Část pohřebních služeb vydělává až miliony korun ročně na neetické dopravě zemřelých do krematorií.

Vaření bez hranic aneb Varné desky bez vymezených varných zón

Také vás nudí hledat hrnce, které svým dnem přesně padnou na velikost plotýnky? Nebo už jste od tohoto hledání osvobozeni, vaříte podle libosti v čemkoliv, a přesto neplýtváte energií?

Prach a mrtvá těla: svědci popisují útok v Manchesteru

Svědci popsali scény chaosu a hororu po smrtelném výbuchu na konci koncertu americké popové hvězdy Ariany Grandeové v Manchesterské aréně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies