VYBERTE SI REGION

Pneu dostanou značky, řidiči uvidí, kolik ušetří

Praha - Co mají společného žehlička, pračka a pneumatika? Vsoučasnosti určitě nic. Už za dva roky ale budou mít alespoň jeden společný znak.

6.5.2009 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Po vzoru elektrospotřebičů totiž pneumatiky začnou dostávat takzvané energetické značení, podle kterého řidič pozná, nakolik guma ovlivní spotřebu a hlučnost auta a jaká je její přilnavost na mokru.

Letní i zimní pneumatiky budou rozděleny do sedmi tříd a značeny podle písmen abecedy – nejlepší budou pneumatiky třídy „A“, naopak nejméně úsporné pneumatiky ponesou písmeno „G“. Nové opatření schválil Evropský parlament. Jednotlivé státy teď budou mít dva roky na zapracování příslušného rozhodnutí do vlastních zákonů.

„Od listopadu 2012 budou dodavatelé povinni uvádět hodnoty palivové účinnosti, přilnavosti za mokra a vnějšího hluku pneumatik ve všech propagačních materiálech a na fakturách u pneumatik typu C1, C2 a C3 (pneumatiky používané u osobních automobilů, lehkých a těžkých nákladních automobilů – pozn. redakce),“ potvrdila mluvčí českého zastoupení při EP Radka Hejtmánková.

Internetový kalkulátor úspory paliva

Europoslanci si kromě nového značení vymohli i další opatření, které by řidičům mělo usnadnit orientaci mezi pneumatikami. Evropský parlament totiž rozhodl, že prodejci pneumatik budou povinně na internetových stránkách zveřejňovat kalkulátor úspory paliva.

Internetovou stránkou s kalkulátorem úspory paliva pak spustí i Evropská komise. Podle europoslanců je hlavním cílem snížit spotřebu aut a tím pádem i počet vypouštěných škodlivin.

Jenže samotní výrobci tvrdí, že vliv pneumatik na spotřebu by se neměl až tak přeceňovat. „Dobře vyváženými pneumatikami můžeme ovlivnit spotřebu paliva z pěti procent ve srovnání s pneumatikami, které vykazují vysokou jízdní odolnost,“ řekl Deníku Klaus Engelhart z hannoverské centrály firmy Continental, pod níž patří i domácí Barum.

Největší domácí výrobce zatím nechce komentovat, kdy přesně začne na reklamách či pneumatikách značit jejich palivovou náročnost. Barum prozatím nemá spočítáno ani to, zda se nové opatření může odrazit i v cenách pneumatik.

Podhuštěné gumy zvyšují spotřebu

Přestože pneumatiky mají vliv především na bezpečnost a jízdní vlastnosti vozidla, dotýkají se i spotřeby paliva. Ale jen tehdy, pokud jsou špatně nahuštěné. Odborníci spočítali, že pokud je pneumatika podhuštěna například jen o 0,1 baru pod předepsanou hodnotu, může se spotřeba paliva zvýšit až o pět procent.

Správné nafouknutí pneumatik by se mělo kontrolovat jednou měsíčně, a to vždy u studených pneumatik. Pokud je pneumatika naopak přehuštěná, snižuje se její životnost.

Zdroj: uspornajizda.cz

Autor: Jan Klička

6.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies