VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pneu dostanou značky, řidiči uvidí, kolik ušetří

Praha - Co mají společného žehlička, pračka a pneumatika? Vsoučasnosti určitě nic. Už za dva roky ale budou mít alespoň jeden společný znak.

6.5.2009 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Po vzoru elektrospotřebičů totiž pneumatiky začnou dostávat takzvané energetické značení, podle kterého řidič pozná, nakolik guma ovlivní spotřebu a hlučnost auta a jaká je její přilnavost na mokru.

Letní i zimní pneumatiky budou rozděleny do sedmi tříd a značeny podle písmen abecedy – nejlepší budou pneumatiky třídy „A“, naopak nejméně úsporné pneumatiky ponesou písmeno „G“. Nové opatření schválil Evropský parlament. Jednotlivé státy teď budou mít dva roky na zapracování příslušného rozhodnutí do vlastních zákonů.

„Od listopadu 2012 budou dodavatelé povinni uvádět hodnoty palivové účinnosti, přilnavosti za mokra a vnějšího hluku pneumatik ve všech propagačních materiálech a na fakturách u pneumatik typu C1, C2 a C3 (pneumatiky používané u osobních automobilů, lehkých a těžkých nákladních automobilů – pozn. redakce),“ potvrdila mluvčí českého zastoupení při EP Radka Hejtmánková.

Internetový kalkulátor úspory paliva

Europoslanci si kromě nového značení vymohli i další opatření, které by řidičům mělo usnadnit orientaci mezi pneumatikami. Evropský parlament totiž rozhodl, že prodejci pneumatik budou povinně na internetových stránkách zveřejňovat kalkulátor úspory paliva.

Internetovou stránkou s kalkulátorem úspory paliva pak spustí i Evropská komise. Podle europoslanců je hlavním cílem snížit spotřebu aut a tím pádem i počet vypouštěných škodlivin.

Jenže samotní výrobci tvrdí, že vliv pneumatik na spotřebu by se neměl až tak přeceňovat. „Dobře vyváženými pneumatikami můžeme ovlivnit spotřebu paliva z pěti procent ve srovnání s pneumatikami, které vykazují vysokou jízdní odolnost,“ řekl Deníku Klaus Engelhart z hannoverské centrály firmy Continental, pod níž patří i domácí Barum.

Největší domácí výrobce zatím nechce komentovat, kdy přesně začne na reklamách či pneumatikách značit jejich palivovou náročnost. Barum prozatím nemá spočítáno ani to, zda se nové opatření může odrazit i v cenách pneumatik.

Podhuštěné gumy zvyšují spotřebu

Přestože pneumatiky mají vliv především na bezpečnost a jízdní vlastnosti vozidla, dotýkají se i spotřeby paliva. Ale jen tehdy, pokud jsou špatně nahuštěné. Odborníci spočítali, že pokud je pneumatika podhuštěna například jen o 0,1 baru pod předepsanou hodnotu, může se spotřeba paliva zvýšit až o pět procent.

Správné nafouknutí pneumatik by se mělo kontrolovat jednou měsíčně, a to vždy u studených pneumatik. Pokud je pneumatika naopak přehuštěná, snižuje se její životnost.

Zdroj: uspornajizda.cz

Autor: Jan Klička

6.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Déšť

Dešťovka. Obyvatelé suchých oblastí si rozdělí sto milionů

Protesty ve Skopji skončily násilím
1

V makedonském parlamentu došlo k bitce, zraněno bylo minimálně deset lidí

Bob Dylan s armstrongovským chraplákem swingoval

Kusy vypůjčené z repertoáru Franka Sinatry i jiných jazzových legend i průřez kariérou hudebníka zazněly na koncertu ve Frankfurtu, který navštívila redaktorka Deníku. Nescházely klenoty z 60. let i kusy z let nedávných. Koncertu nechyběla ta správná dynamika a gradoval. Dva přídavky si fanoušci užili vestoje přímo pod pódiem.

Staronový šéf České televize: Natočíme velký dětský seriál

Navázat na úspěchy Arabely, Pana Tau nebo kultovních Návštěvníků by chtěl Petr Dvořák, který bude šéfovat veřejnoprávní stanici až do roku 2023.

Kdo hodně cvičí, nástroj si ničí, věří Kabáti

/ROZHOVOR/ Po čtyřech letech vyrazí na velké halové turné nejúspěšnější česká rocková kapela Kabát. Obsáhne devatenáct zastávek a ode-hraje se v průběhu měsíců října a listopadu. Vypráví o něm zpěvák Pepa Vojtek.

Jihokorejci chtějí stavět Dukovany. Nezdržujeme a nezdražujeme, slibují

Tři roky poté, co ČEZ zrušil tendr na dostavbu Temelína, začíná jaderný maraton nanovo. Zatím jen opatrně a zdvořilostním představováním. Bitva o jednu z největších zakázek v dějinách ČR ale bude možná ještě ostřejší než minule.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies