VYBERTE SI REGION

Levný elektromobil: Samozřejmě, z Číny

Praha - Jedna z mála nevýhod ekologických elektromobilů je dosud jejich vyšší cena. To už ale zanedlouho nebude platit. Do výroby vozů šetrných k životnímu prostředí se totiž pustila Čína známá svoji levnou produkcí ve všech odvětvích.

15.10.2009 2
SDÍLEJ:
Fotogalerie
5 fotografií
Elektromobil z Číny

Elektromobil z ČínyFoto:

Na konci letošního roku se v nejlidnatější zemi světa začne vyrábět pětimístný elektrický automobil e6 z dílny firmy BYD Auto. Dosáhne rychlosti až 160 kilometrů v hodině a z nuly na 100 kilometrů zrychlí za osm sekund. „V Evropě bychom tento model chtěli nabídnout v roce 2011,“ prozradila Deníku Rebecca Wangová z tiskového oddělení výrobce. Do té doby projde vůz úpravami, aby vyhovoval i evropským předpisům.

Nástup čínské firmy BYD znamená pro světový trh s elektromobily velkou naději. Zatím je totiž poměrně zamrzlý – nabízí elektromobily s malým dojezdem a za výrazně větší peníze než modely na benzín. Vyšší cena je daná hlavně tím, že jsou dosud vyráběny v podstatě kusově. "Rozvoji navíc brání to, že není dostatek vozů s dojezdností alespoň 150 kilometrů,“ říká šéfredaktor serveru Hybrid.cz Jan Horčík. Vůz e6 by však podle údajů čínského výrobce měl mít na jedno nabití dojezd až 400 kilometrů.

BYD Auto není v oblasti elektromobilů zdaleka nováčkem. Už na konci minulého roku spustilo seriovou výrobu hybridního modelu F3DM, který je kromě elektřiny poháněný také zemním plynem. Jeho výhodou je především životnost baterie, která by měla vydržet zhruba 200 tisíc kilometrů. Šetrný provoz vozu podporuje i solární článek zabudovaný ve střeše.

"Zatím vůz nabízíme pouze firmám nebo státním institucím, například čínské vládě,“ říká Wangová. Čínské domácnosti si jej mohou koupit až od října. Po přepočtu zhruba za 420 tisíc korun. Na čínské silnice chce firma plánuje letos dostat zhruba deset tisíc kusů. Celkem však má v úmyslu v následujících dvou letech vyrobit více než půl milionu těchto aut.

Frma BYD Auto v současnosti není jediná, která hodlá vyrábět seriově vyráběné elektromobily. Okolo roku 2011 se k podobnému kroku chystá i Mitsubishi se svým modelem iMiev či Renault ve spolupráci s Nissanem. V Česku letos odstartovala program na podporu elektromobilů elektrárenská společnost ČEZ.

Autor: Pavel Cechl

15.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Donald Trump.
AKTUALIZOVÁNO
18 22

S Trumpem začínají nebezpečné roky, píše polský list

Advokát Miroslav Jansta

Vlivný advokát Jansta se v Zemanově kampani angažovat nehodlá

Mrznout bude do konce ledna, pak se oteplí

Mrazy v Česku nepoleví až do konce ledna. Celodenní mrazy, kdy se ani přes den rtuť teploměru nedostane nad nulu, budou pokračovat i celý příští týden. Zvolna se oteplí teprve na přelomu ledna a února. Sněžit v nadcházejících čtyřech týdnech moc nebude. Vyplývá to z měsíčního výhledu počasí, který dnes zveřejnil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

AKTUALIZOVÁNO

Le Penová: Každá země musí mít možnost opustit euro

Vůdkyně francouzské krajní pravice Marine Le Penová prohlásila, že každá země musí mít možnost opustit euro, pokud si to bude přát. Vyjádřila se tak na konferenci evropské krajní pravice v Koblenci, jíž se účastní také nizozemský nacionalista Geert Wilders a vedoucí představitelé Alternativy pro Německo (AfD). Ve všech třech zemích se letos konají volby a zástupci tamějších krajně pravicových proudů tak den po inauguraci nového amerického prezidenta Donalda Trumpa, s nímž sympatizují, využili příležitosti, jak se sami rovněž zviditelnit. Proti konferenci demonstrovalo ve městě podle německé policie asi 3000 lidí.

AKTUALIZOVÁNO

Ze zavaleného hotelu v Itálii se zachránilo 11 lidí, pět zahynulo

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé lidi. Podle čerstvé bilance se tak zachránilo 11 lidí, potvrzeno je pět mrtvých. Úřady provincie Pescara dnes oznámily, že nejméně 23 lidí se stále pohřešuje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies