VYBERTE SI REGION

Téma pro Frankfurt: Letos elektromobily

Praha - Na renomovaný autosalon si už světové automobilky nedovolí nepřivézt ekologické modely.

15.9.2009 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
14 fotografií
Lamborghini „Reventon“

Lamborghini „Reventon“Foto: REUTERS

Nové Ferrari, nový Rolls Royce ale i ekologické a úsporné vozy, které by měly lidem spíše peníze šetřit, než je dávat okatě na odiv. I o tom je právě probíhající frankfurtský autosalon. Své vozy jezdící na elektřinu sem přivezly například automobilky Hyundai, Peugeot, Renault, Citroën ale i BMW, Volkswagen či Toyota.

Už před začátkem autosalonu se hovořilo o tom, že velká část pozornosti bude věnována ekologii. A tyto prognózy se rozhodně nemýlily. Automobilka, která nemá ve Frankfurtu ve svém stánku alespoň jedno auto na elektřinu, je doslova a do písmene „out“. Navíc už teď se výrobci předhánějí, kdo své ekovozy uvede dříve do sériové výroby a kdo bude levnější.

Alespoň s takovým předsevzetím, trumfnout všechny, jde do Frankfurtu třeba francouzský Renault. Na autosalonu chce představit čtyři koncepty elektromobilů s tím, že je bude chtít uvést na trh co nejrychleji. Navíc, jak se automobilka nechala slyšet, mají to být auta pro všechny.

Renault totiž slibuje, že prodejní cena jeho elektrických vozů se vyrovná těm dieselovým, což je násobně méně, než za kolik se prodávají elektromobily dnes.

160 kilometrů na jedno nabití

Své želízko v ohni má ve Frankfurtu třeba i automobilka Hyundai, která s sebou přivezla svou i10 Electric. Městské vozítko, jak ho označuje podle vedení firmy, nabídne nízkou hmotnost a díky nové generaci baterií i poměrně slušný dojezd.

„Na jedno nabití akumulátorů je i10 Electric schopen ujet 160 km. Aby se hmotnost vozu udržela na hranici 1000 kg, vyvinuli inženýři společnosti Hyundai systémy x-by-wire, které nahrazují rozměrné a těžké hydraulické kompo- nenty,” informovala manažerka komunikace automobilky Veronika Jakubcová.

Pro představu: systém třeba umožňuje, aby byl volant s koly spojen pouze elektronicky, tedy bez žádných tyčí a dalších doprovodných mechanismů, jako je to dnes. A datum uvedení i10 Electric na trh? Oficiální zdroje hovoří už o příštím roku, ovšem s dodatkem, že půjde nejdříve o omezenou sérii.

Pozadu samozřejmě nemohou zůstat ani německé automobilky. Konkrétně společnost Volkswagen, pod kterou patří i mladoboleslavská Škoda, odhalila studii s názvem E-Up!. Výrobce slibuje, že do třímetrového městského automobilu se díky maximálnímu využití vnitřního prostoru pohodlně vejdou tři dospělí lidé a dítě a na jedno nabití baterií pak ujedou 130 kilometrů.

Na rozdíl od Hyundaie či Renaultu německý automobilový gigant s uvedením na trh zase tak příliš nespěchá. V souvislosti s E-Up! je totiž zmiňován až rok 2013.

Pro Česko přišla z Frankfurtu ale ještě jedna důležitá zpráva. Korejská Kia zde vystavila poprvé na odiv svou novinku Venga. Vůz, který vzešel ze studie Kia No 3 a který se Deníku podařilo vyfotografovat při tajném testování v ostravských ulicích, se bude vyrábět v severomoravských Nošovicích.

Kompaktní vůz, který sice designově neoplývá žádnými převratnými novinkami, by měl lákat na příznivou cenu. U prodejců se má objevit ke konci roku.

Autor: Vojtěch Janda

15.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

děti na základní škole
2 14

Stát bude platit školy asi podle počtu odučených hodin, ne žáků

Europoslanec Pavel Telička.
AKTUALIZOVÁNO
15 9

Telička se stal místopředsedou Evropského parlamentu

AKTUALIZOVÁNO

Itálii postihla série silných zemětřesení

Řím /FOTOGALERIE/- Střední Itálii dnes postihla série zemětřesení o síle vyšší než pět stupňů. Informovalo o tom seismologické středisko EMSC a italská média. Otřesy pocítili obyvatelé regionů Abruzzi, Marche a Lazio, které postihla série silných zemětřesení už loni. Informace o případných obětech zatím nesou k dispozici, první menší škody ale hlásí například město Amatrice, které ničivé zemětřesení o síle 6,2 stupně postihlo loni v srpnu. Zjišťování následků otřesů komplikuje sníh a mráz.

Poláci o olympiádě v Krkonoších: Velká šance, jakkoli se to může zdát bláznivé

Vášnivé diskuse rozpoutalo prohlášení polských měst Karpacz a Szklarska Poreba uspořádat zimní olympijské hry 2030 v Krkonoších, společně s českými středisky.

Miliardy za bahno. Opravdu lidem pomáhá?

Ani pití, ani lék. Do jaké škatulky patří lázeňské prameny, doposud nikdo v Česku nerozlouskl. Neví se ani, jestli a jak fungují. Pojišťovny přitom posílají na léčbu minerální vodou a rašelinou miliardy. Což se jim nelíbí. „Nejradši bychom výdaje na lázeňství škrtli," přiznal šéf Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich. To by se ale mohlo brzy změnit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies