Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Embéčko slaví padesátiny. Limitované verze dnes stojí i půl milionu

Praha, Loužnice /INFOGRAFIKA/ – Říkají mu XO a děti se v něm vozí za odměnu. Třeba za jedničku ve škole. Rodina Tilerových 
z Jablonecka je příkladem lidí, kteří svého veterána zbožňují. Červenou Škodu 1000 MBX si tatínek Libor pořídil před jedenácti lety.

20.3.2014 4
SDÍLEJ:

Škoda 1000 MB.Foto: Škoda Auto.

„Tisícovkou jsem jezdil už coby mimino, rodiče měli bleděmodrou. To auto je moje srdcová záležitost. Takže když jsem se před lety rozhodl pořídit si veterána, bylo jasné, 
o jakou značku půjde," popisuje. Památné bleděmodré embéčko ve čtyřdveřové verzi se mu ale sehnat nepodařilo. „Možná je to dobře. Protože díky tomu jsem se začal poohlížet jinde a dostalo se mi nabídky od Plzně. Šlo o model MBX, tedy dvoudveřovou verzi tohoto automobilu. Je jasné, že jsem kývl," popisuje Libor Tiler, který je členem Veteran Car Clubu Nisa Liberec i MBX clubu v Mladé Boleslavi. A vysvětluje proč – jde totiž o verzi, kterých se vyrobilo podstatně méně než běžných tisícovek. Zatímco čtyřdveřových verzí bylo vyrobeno zhruba 450 tisíc, dvoudveřových jen 1403.

Na českých silnicích se červená XO může potkat s 16 tisíci embéček. Ještě v 90. letech jich u nás jezdilo mnohonásobně více, jenže se v roce 1999 zavedlo povinné smluvní pojištění a s ním se z registru vyškrtlo přes 160 tisíc těchto vozů. Oblíbené jsou především mezi sběrateli. Prodávají se od třiceti tisíc, zrenovované vozidlo nebo limitované kupé MBX ale stojí i půl milionu.

Desetiletý vývoj

Na vývoji „levného a spolehlivého automobilu", jak bylo auto prezentováno, se 
v Mladé Boleslavi pracovalo deset let. Během toho vzniklo několik prototypů, které kombinovaly různé umístění motoru i pohonu. Nakonec zvítězila revoluční varianta s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Také proto, že jeho výroba vyšla nejlevněji a navíc k ní nebylo potřeba žádných zahraničních součástek.

Nová škodovka se vyráběla další čtyři roky, každý ročník se v detailech trochu lišil. Kromě běžného provedení Standard se prodávalo také provedení de Luxe a v malém množství verze MBL, MBX a MBG. Kromě toho existovaly i sportovní modely pro rallye.

Jízda veteránem je zážitkem pro řidiče i spolujezdce. „Je to úplně něco jiného, než jezdit s novými auty. Všechno je manuální – brzda, volant. Člověk má kontakt se silnicí. Je to taková chlapská radost," přiznává Libor Tiler. Dodává, že startuje, jakmile je pěkné počasí. Na výlet, k babičce nebo s dětmi do školy.

Z embéček se postupně stala Škoda 100 a později Škoda 105 a 120. Velkou změnou byl až Favorit, který se začal prodávat v roce 1987. Po revoluci byl o něj velký zájem také v zahraničí.

Embéčko slaví padesátiny

Autor: Redakce

20.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Elon Musk

Elon Musk zveřejnil fotografie skafandru SpaceX. Klade důraz na design

Paragliding. Ilustrační snímek.
AKTUALIZOVÁNO
15

Paraglidista zemřel při pádu na pole. Záchranáři ho oživovali marně

Test Deníku o důvěřivosti důchodců: Nesete přeplatek? Jdu otevřít

/TEST/ Deník testoval důvěřivost důchodců. Redaktor a nejprve ukrytý strážník zkoušeli, jak starší lidé dokážou odolat lákavé nabídce podvodníka.

Motory v raketách KLDR jsou asi ruská dezinformace, řekl ukrajinský velvyslanec

Ukrajinský velvyslanec Jevhen Perebyjnis dnes spolu s krajany žijícími v naší zemi oslavil Den státní vlajky Ukrajiny. Při té příležitosti připomněl, že Češi vůbec nemají představu, jakých zločinů se Rusko ve válce proti Ukrajině na východě země dopouští. Vyjádřil se i k některým dalším událostem týkajícím se jeho vlasti.

Do Německa se vrátila část zlatého pokladu, ukrytá před Rusy v zahraničí

Německá ústřední banka ve středu oznámila, že se jí podařilo tři roky před plánovaným temínem dokončit iniciativu, na jejímž základě se vrací do Německa polovina německých zlatých rezerv, ukrytých během studené války v zahraničí.

Češi na cestách? Vítězí u nich hlavně exotika, i díky levným letenkám

/INFOGRAFIKA/ Letecká doprava se těší stále větší popularitě. I Češi už objevili kouzlo levných letenek, díky kterým se dostanou do vzdálenějších destinací za ceny, které by ještě před pár lety byly utopií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení