VYBERTE SI REGION

Embéčko slaví padesátiny. Limitované verze dnes stojí i půl milionu

Praha, Loužnice /INFOGRAFIKA/ – Říkají mu XO a děti se v něm vozí za odměnu. Třeba za jedničku ve škole. Rodina Tilerových 
z Jablonecka je příkladem lidí, kteří svého veterána zbožňují. Červenou Škodu 1000 MBX si tatínek Libor pořídil před jedenácti lety.

20.3.2014 4
SDÍLEJ:

Škoda 1000 MB.Foto: Škoda Auto.

„Tisícovkou jsem jezdil už coby mimino, rodiče měli bleděmodrou. To auto je moje srdcová záležitost. Takže když jsem se před lety rozhodl pořídit si veterána, bylo jasné, 
o jakou značku půjde," popisuje. Památné bleděmodré embéčko ve čtyřdveřové verzi se mu ale sehnat nepodařilo. „Možná je to dobře. Protože díky tomu jsem se začal poohlížet jinde a dostalo se mi nabídky od Plzně. Šlo o model MBX, tedy dvoudveřovou verzi tohoto automobilu. Je jasné, že jsem kývl," popisuje Libor Tiler, který je členem Veteran Car Clubu Nisa Liberec i MBX clubu v Mladé Boleslavi. A vysvětluje proč – jde totiž o verzi, kterých se vyrobilo podstatně méně než běžných tisícovek. Zatímco čtyřdveřových verzí bylo vyrobeno zhruba 450 tisíc, dvoudveřových jen 1403.

Na českých silnicích se červená XO může potkat s 16 tisíci embéček. Ještě v 90. letech jich u nás jezdilo mnohonásobně více, jenže se v roce 1999 zavedlo povinné smluvní pojištění a s ním se z registru vyškrtlo přes 160 tisíc těchto vozů. Oblíbené jsou především mezi sběrateli. Prodávají se od třiceti tisíc, zrenovované vozidlo nebo limitované kupé MBX ale stojí i půl milionu.

Desetiletý vývoj

Na vývoji „levného a spolehlivého automobilu", jak bylo auto prezentováno, se 
v Mladé Boleslavi pracovalo deset let. Během toho vzniklo několik prototypů, které kombinovaly různé umístění motoru i pohonu. Nakonec zvítězila revoluční varianta s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Také proto, že jeho výroba vyšla nejlevněji a navíc k ní nebylo potřeba žádných zahraničních součástek.

Nová škodovka se vyráběla další čtyři roky, každý ročník se v detailech trochu lišil. Kromě běžného provedení Standard se prodávalo také provedení de Luxe a v malém množství verze MBL, MBX a MBG. Kromě toho existovaly i sportovní modely pro rallye.

Jízda veteránem je zážitkem pro řidiče i spolujezdce. „Je to úplně něco jiného, než jezdit s novými auty. Všechno je manuální – brzda, volant. Člověk má kontakt se silnicí. Je to taková chlapská radost," přiznává Libor Tiler. Dodává, že startuje, jakmile je pěkné počasí. Na výlet, k babičce nebo s dětmi do školy.

Z embéček se postupně stala Škoda 100 a později Škoda 105 a 120. Velkou změnou byl až Favorit, který se začal prodávat v roce 1987. Po revoluci byl o něj velký zájem také v zahraničí.

Embéčko slaví padesátiny

Autor: Redakce

20.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Při náletech v syrské provincii Idlib zahynulo nejméně 46 lidí

Damašek - Při několika náletech v syrské provincii Idlib, ovládané z velké části povstalci, zahynulo dnes nejméně 46 lidí. Většina mrtvých jsou civilisté, uvedli opoziční aktivisté ze Syrské organizace pro lidská práva (SOHR), která situaci v zemi monitoruje z Británie.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies