VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Embéčko slaví padesátiny. Limitované verze dnes stojí i půl milionu

Praha, Loužnice /INFOGRAFIKA/ – Říkají mu XO a děti se v něm vozí za odměnu. Třeba za jedničku ve škole. Rodina Tilerových 
z Jablonecka je příkladem lidí, kteří svého veterána zbožňují. Červenou Škodu 1000 MBX si tatínek Libor pořídil před jedenácti lety.

20.3.2014 4
SDÍLEJ:
Fotogalerie
10 fotografií

Škoda 1000 MB.Foto: Škoda Auto.

„Tisícovkou jsem jezdil už coby mimino, rodiče měli bleděmodrou. To auto je moje srdcová záležitost. Takže když jsem se před lety rozhodl pořídit si veterána, bylo jasné, 
o jakou značku půjde," popisuje. Památné bleděmodré embéčko ve čtyřdveřové verzi se mu ale sehnat nepodařilo. „Možná je to dobře. Protože díky tomu jsem se začal poohlížet jinde a dostalo se mi nabídky od Plzně. Šlo o model MBX, tedy dvoudveřovou verzi tohoto automobilu. Je jasné, že jsem kývl," popisuje Libor Tiler, který je členem Veteran Car Clubu Nisa Liberec i MBX clubu v Mladé Boleslavi. A vysvětluje proč – jde totiž o verzi, kterých se vyrobilo podstatně méně než běžných tisícovek. Zatímco čtyřdveřových verzí bylo vyrobeno zhruba 450 tisíc, dvoudveřových jen 1403.

Na českých silnicích se červená XO může potkat s 16 tisíci embéček. Ještě v 90. letech jich u nás jezdilo mnohonásobně více, jenže se v roce 1999 zavedlo povinné smluvní pojištění a s ním se z registru vyškrtlo přes 160 tisíc těchto vozů. Oblíbené jsou především mezi sběrateli. Prodávají se od třiceti tisíc, zrenovované vozidlo nebo limitované kupé MBX ale stojí i půl milionu.

Desetiletý vývoj

Na vývoji „levného a spolehlivého automobilu", jak bylo auto prezentováno, se 
v Mladé Boleslavi pracovalo deset let. Během toho vzniklo několik prototypů, které kombinovaly různé umístění motoru i pohonu. Nakonec zvítězila revoluční varianta s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Také proto, že jeho výroba vyšla nejlevněji a navíc k ní nebylo potřeba žádných zahraničních součástek.

Nová škodovka se vyráběla další čtyři roky, každý ročník se v detailech trochu lišil. Kromě běžného provedení Standard se prodávalo také provedení de Luxe a v malém množství verze MBL, MBX a MBG. Kromě toho existovaly i sportovní modely pro rallye.

Jízda veteránem je zážitkem pro řidiče i spolujezdce. „Je to úplně něco jiného, než jezdit s novými auty. Všechno je manuální – brzda, volant. Člověk má kontakt se silnicí. Je to taková chlapská radost," přiznává Libor Tiler. Dodává, že startuje, jakmile je pěkné počasí. Na výlet, k babičce nebo s dětmi do školy.

Z embéček se postupně stala Škoda 100 a později Škoda 105 a 120. Velkou změnou byl až Favorit, který se začal prodávat v roce 1987. Po revoluci byl o něj velký zájem také v zahraničí.

Embéčko slaví padesátiny

Autor: Redakce

20.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Britská premiérka Theresa Mayová.
AKTUALIZUJEME
6

Mayová spouští odpočítávání brexitu a vyzývá Brity k jednotě

Tragická nehoda ve Špindlu
AKTUALIZOVÁNO
4 6

Muž jel ve Špindlu po sjezdovce na matraci, po nárazu do tribuny zemřel

AKTUALIZOVÁNO

Tvaroh s marží 97 procent. Výrobci zápasí s řetězci

Výrobci potravin si stěžují na obchodní řetězce. Při výkupu jejich výrobků je nutí k poskytování stále větších slev. Zákazníci je však nepocítí a za potraviny platí vysoké ceny. Řetězce si do nich podle výrobců započítávají příliš vysoké marže.

Ředitel se přiznal ke zneužívání studentů. Neuvědomil jsem si to, hájil se

Bývalý ředitel pražské Střední školy elektrotechniky a strojírenství Lumír Kymr se ve středu u soudu přiznal ke zneužívání mladistvých studentů při školních pobytech na chatě. Podle obžaloby v letech 2010 až 2016 prováděl celkem deseti chlapcům masáže celého těla včetně přirození, spal s nimi nahý, sprchoval se s nimi nebo vzájemně masturbovali. Za znásilnění, sexuální nátlak a ohrožení výchovy dítěte muži hrozí až desetileté vězení.

Starostové se bojí, že EET zničí společenský život na vesnicích

Evidovat, či neevidovat? Ministr financí Andrej Babiš navštívil obec Vysočina, aby zde se starosty a zástupci spolků z regionu diskutoval nad problémem, zda mají spolky evidovat své tržby elektronicky. Andrej Babiš sice zamítl myšlenku vyjmout spolky z povinnosti EET, přesto účastníci odjížděli relativně spokojení.

Alkohol za volantem ohrožuje koalici v Ostravě

/FOTOGALERIE/ Další osud vedení města visí na vlásku. Důvod? ODS vsadila na vyčkávací taktiku v otázce rezignace svého náměstka primátora Martina Štěpánka, který byl přistižen opilý za volantem. To se však přestalo líbit koaličním partnerům.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies