VYBRAT REGION
Zavřít mapu

EU Česku neproplatí dopravní stavby za 11 miliard

Praha - Evropská unie Česku odmítla proplatit dopravní stavby za 11 miliard korun. Způsobily to zejména problémy při zadávacím řízení dálnice D8 přes České středohoří, při stavbě obchvatu Nymburka a u tří vodních staveb.

19.9.2011 3
SDÍLEJ:

Pavel DobešFoto: DENÍK/Michal Bílek

Stavby, které EU odmítla zpětně proplatit, budou muset být hrazeny z národních zdrojů. Ministr dopravy Pavel Dobeš nyní připravuje další dopravní stavby, aby nepoužité peníze utratil, informoval dnes server Aktuálně.cz

"V tuto chvíli není možné říct, co všechno nám EU neprofinancuje, zejména za vícepráce," řekl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Hodnotu těchto víceprací ministerstvo odhadlo na 4,4 miliardy korun.

Odpovědnost za nevyčerpané dotace dává ministr dopravy úředníkům a politikům, kteří o stavbách rozhodovali. Žádat jejich potrestání ale podle Aktuálně.cz nebude.

Největší stavba D8 nemá podle Evropské komise nárok na dotaci, protože ignorovala požadavek, podle kterého se musí u každé stavby dotované z Bruselu projednat rizika pro životní prostředí. Diskuse se prý nevedla ani o možnosti zvolit jinou trasu, která by se mohla vyhnout lokalitám v chráněné krajinné oblasti.

Finanční prostředky, které by nahradily výpadek financování z Operačního programu doprava, ministerstvo dopravy v rozpočtu nemá. Podle Nováka by tuto situaci úřad řešil žádostí o opětovné navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, nebo úsporami na úkor jiných staveb, které nejsou pro ministerstvo prioritní. Konkrétní stavbu ministerstvo neuvedlo, naznačilo jen, že převážně by šlo o obchvaty měst. V rámci operačního programu může Česko v letech 2007 až 2013 vyčerpat na dopravní infrastrukturu téměř 170 miliard korun. Koncem loňského roku bylo vyčerpáno zhruba 17 procent z této částky.

Možnost, že by stavba D8 mohla přijít o financování z evropského Operačního programu doprava, připustilo ministerstvo dopravy v srpnu. Tehdy zároveň začalo uvažovat o přesunutí peněz, původně určených pro D8 na chystanou modernizaci brněnské D1. Podle tiskového oddělení ministerstva dopravy byla hlavním důvodem rezignace na evropské peníze pro D8 neschopnost stavbu dokončit v termínu.

Nejasnosti při zadávání zakázek

Silniční přeložka kolem Nymburka na dotaci nedosáhne kvůli nejasnostem při zadávání zakázek, uvedlo Aktuálně.cz. Původní vysoutěžená cena 1,032 miliardy se během výstavby zvýšila o 131 milionů korun a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na tyto vícepráce nevypsaly veřejnou soutěž.

Mezi vodními stavbami, které EU odmítla proplatit, figuruje především zvedací most v Kolíně, který už dříve stál místo bývalého ředitele Ředitelství vodních cest (ŘVC) Miroslava Šefaru. Zakázka za více než 1,2 miliardy korun byla podle médií nastavena tak, že o ni mohlo usilovat jen sdružení firem Viamont DSP, Eurovia a EDS Holding.

Splavnění Vltavy na dvou úsecích mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou ztroskotalo podle Aktuálně.cz na jednoduchém předpisu. Projekty byly prosazeny jako takzvaná vodní dopravní cesta, na úzkém horním toku národní řeky se však mohou plavit maximálně výletní parníky. Tím stavba nesplnila na rozdíl třeba od Labe mezi Kolínem a Děčínem evropskou normu.

Čtěte také:
Chybějící úsek D8 v srpnu povolení nezískal
OBRAZEM: Nymburk se dočkal obchvatu

Autor: ČTK

19.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Výhled na České středohoří. Vzadu Milešovka
0 14

Obludné plány na zastavění vrcholu Milešovky šly k ledu

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

AUTOMIX.CZ

PŘEHLEDNĚ: Proč se škodovky jmenují, jak se jmenují?

Od konce 80. let česká automobilka Škoda svoje modely označuje výhradně slovními názvy. Na začátku této éry byl samozřejmě Favorit.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies