Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Novinka. Auta si pomoc zavolají sama

Praha /AKTUALIZOVÁNO/ - Evropská komise schválila zavedení automatického tísňového volání do vozidel. Platí to i pro české řidiče.

8.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Evropská komise připravila další novinku, která se dotkne milionů řidičů v EU, včetně těch českých.

Komisaři v Bruselu definitivně schválili nařízení, podle kterého budou muset být všechna nová auta prodávaná v EU vybavena automatickým systémem tísňového volání.

Takzvaný eCall je velmi zjednodušeně řečeno krabička zabudovaná ve voze, která v případě nehody sama zavolá na linku tísňového volání a přivolá pomoc. Aktivuje se sama při nárazu (třeba spolu s airbagy), poplach však půjde vyvolat i ručně.

Na palubních deskách vozů se totiž objeví tlačítko SOS, po jehož zmáčknutí se k operátorům odešle informace o poloze, typu a barvě auta. Systém vždy sám vytočí nouzové číslo 112, které je platné ve všech státech unie. Protože eCall funguje podobně jako dnes známe handsfree sady pro telefonování v autě, operátor do auta nejprve zavolá a zjistí, co se děje. Pokud se mu nikdo neozve, na místo rovnou vyrazí záchranná služba či hasiči.

Ojetiny v klidu

Všechna nová auta budou muset být podle nařízení EK vybavena systémem eCall nejpozději od začátku roku 2015.

„Je ale potřeba zdůraznit, že se to týká jen nových vozidel. Do starších aut tedy nebude potřeba cokoliv montovat,“ potvrdil včera Deníku mluvčí českého ministerstva dopravy Martin Novák.

Právě Česká republika je v rámci EU se zaváděním eCall poměrně velmi daleko. První testy nového systému tu složky záchranného systému začaly provádět už v roce 2007 a od začátku letošního roku běží další velký pilotní projekt.

„Je to určitě dobrá myšlenka, každá věc, která může zachránit život, je dobrá. V tomto případě jde hlavně o situace, kdy člověk nabourá sám nebo v nízkém provozu,“ říká dopravní expert Robert Šťastný.

„V budoucnu by určitě nebylo špatné, kdyby ten systém dokázal i nahlásit počet osob v autě. Na druhou stranu by to asi narazilo na odpor lidí, kteří jsou citliví na ochranu soukromí,“ připouští Šťastný.

Opatření má pomoci zachránit tisíce lidí

V Evropské unii se ročně stane přibližně 1,2 milionu dopravních nehod, při kterých je 39 tisíc osob usmrceno. Evropská komise (EK) přitom očekává, že zavedení automatického tísňového volání může zachránit ročně minimálně 2500 tisíc lidí.

Komisaři argumentují mimo jiné tím, že při většině nehod nastává zmatek, při kterém lidé nejsou vůbec schopni nahlásit svoji polohu. Díky nové technologii by se příjezd záchranářů měl zrychlit až o čtyřicet procent.

Zavedení systému by podle EK nemělo nová auta nijak zvlášť prodražit. Cena za nyní používanou „krabičku“ je zhruba 100 euro, tedy necelých 2500 korun. Půjde však o běh na relativně dlouhou trať. V současnosti je totiž systémem eCall vybaveno jen 0,7 procenta nových osobních aut v EU.

Počítá se však i s tím, že systém bude fungovat i v okolních státech sedmadvacítky: především v Chorvatsku, Švýcarsku, Norsku a také na Islandu.

Autor: Jan Klička

8.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Injekční stříkačky. Ilustrační fotografie.
1 12

Stát chce zpřístupnit závislým náhražky za tvrdé drogy

Ivan Hoffman
16

Komentář Deníku: Sen o dvou premiantech Evropy nevyšel

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Veselnická, která se sešla s Trumpem mladším, dělala i pro FSB

Ruská právnička Natalia Veselnická, která se před americkými prezidentskými volbami sešla s Donaldem Trumpem juniorem, má mezi svými klienty i ruskou tajnou policii FSB. Uvádí to agentura Reuters s odkazem na dokumenty, které získala k dispozici. 

Potvrzeno, jihočeskou kandidátku ČSSD povede Ondřej Veselý

Volebním lídrem sociální demokracie v jižních Čechách bude právník a bývalý starosta Písku Ondřej Veselý.

Vy byste s námi měli táhnout za jeden provaz, vzkázal Erdogan Němcům

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan odsoudil vyjádření německého ministra hospodářství, který varoval firmy investující v Turecku. "Měli bychom táhnout za jeden provaz," prohlásil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení