VYBERTE SI REGION

Novinka. Auta si pomoc zavolají sama

Praha /AKTUALIZOVÁNO/ - Evropská komise schválila zavedení automatického tísňového volání do vozidel. Platí to i pro české řidiče.

8.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Evropská komise připravila další novinku, která se dotkne milionů řidičů v EU, včetně těch českých.

Komisaři v Bruselu definitivně schválili nařízení, podle kterého budou muset být všechna nová auta prodávaná v EU vybavena automatickým systémem tísňového volání.

Takzvaný eCall je velmi zjednodušeně řečeno krabička zabudovaná ve voze, která v případě nehody sama zavolá na linku tísňového volání a přivolá pomoc. Aktivuje se sama při nárazu (třeba spolu s airbagy), poplach však půjde vyvolat i ručně.

Na palubních deskách vozů se totiž objeví tlačítko SOS, po jehož zmáčknutí se k operátorům odešle informace o poloze, typu a barvě auta. Systém vždy sám vytočí nouzové číslo 112, které je platné ve všech státech unie. Protože eCall funguje podobně jako dnes známe handsfree sady pro telefonování v autě, operátor do auta nejprve zavolá a zjistí, co se děje. Pokud se mu nikdo neozve, na místo rovnou vyrazí záchranná služba či hasiči.

Ojetiny v klidu

Všechna nová auta budou muset být podle nařízení EK vybavena systémem eCall nejpozději od začátku roku 2015.

„Je ale potřeba zdůraznit, že se to týká jen nových vozidel. Do starších aut tedy nebude potřeba cokoliv montovat,“ potvrdil včera Deníku mluvčí českého ministerstva dopravy Martin Novák.

Právě Česká republika je v rámci EU se zaváděním eCall poměrně velmi daleko. První testy nového systému tu složky záchranného systému začaly provádět už v roce 2007 a od začátku letošního roku běží další velký pilotní projekt.

„Je to určitě dobrá myšlenka, každá věc, která může zachránit život, je dobrá. V tomto případě jde hlavně o situace, kdy člověk nabourá sám nebo v nízkém provozu,“ říká dopravní expert Robert Šťastný.

„V budoucnu by určitě nebylo špatné, kdyby ten systém dokázal i nahlásit počet osob v autě. Na druhou stranu by to asi narazilo na odpor lidí, kteří jsou citliví na ochranu soukromí,“ připouští Šťastný.

Opatření má pomoci zachránit tisíce lidí

V Evropské unii se ročně stane přibližně 1,2 milionu dopravních nehod, při kterých je 39 tisíc osob usmrceno. Evropská komise (EK) přitom očekává, že zavedení automatického tísňového volání může zachránit ročně minimálně 2500 tisíc lidí.

Komisaři argumentují mimo jiné tím, že při většině nehod nastává zmatek, při kterém lidé nejsou vůbec schopni nahlásit svoji polohu. Díky nové technologii by se příjezd záchranářů měl zrychlit až o čtyřicet procent.

Zavedení systému by podle EK nemělo nová auta nijak zvlášť prodražit. Cena za nyní používanou „krabičku“ je zhruba 100 euro, tedy necelých 2500 korun. Půjde však o běh na relativně dlouhou trať. V současnosti je totiž systémem eCall vybaveno jen 0,7 procenta nových osobních aut v EU.

Počítá se však i s tím, že systém bude fungovat i v okolních státech sedmadvacítky: především v Chorvatsku, Švýcarsku, Norsku a také na Islandu.

Autor: Jan Klička

8.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
5

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Škoda 450 s Miss USA 1957 Charlottou Sheffieldovou.
14

Nejslavnější český kabriolet oslaví šedesátku. Víte, že pobláznil i Ameriku?

Svého dinosaura má i Nicolas Cage, Mongolsko je chce zpět

Mongolský pastevec Gelegraš si vylepšoval svůj příjem tím, že vodil turisty za starou dinosauří lebkou nedaleko útesů Bajanzag v poušti Gobi. Jednoho dne však zkamenělina zmizela. Podobně byly tisíce dalších zkamenělin ukradeny od té doby, co tam americký cestovatel Roy Chapman Andrews, který byl inspirací pro filmovou postavu Indiana Jonese, ve 20. letech minulého století objevil vejce dinosaurů.

Kardinál Vlk trpí rakovinou, čeká ho chemoterapie

Kardinál Miloslav Vlk trpí rakovinou plic s metastázami do kostí a čeká ho chemoterapie. Zdravotní problémy se u čtyřiaosmdesátiletého církevního představitele začaly projevovat zhruba na jaře loňského roku a o Vánocích se zhoršily natolik, že musel být na několik dní hospitalizován. Nemoc mu byla diagnostikována po Novém roce, nyní je v domácím ošetřování. Informuje o tom jeho osobní web.

Motorový surf z Moravy dobyl svět, výroba se blíží továrnám formule 1

Holdujete surfování? Pak máte na českých rybnících problém. Ale jde to i bez mořského příboje. Brněnský inženýr Martin Šula vsadil na vývoj motorizovaného surfu, který si poradí bez vln. Dnes dominuje světovému trhu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies