VYBRAT REGION
Zavřít mapu

EU plánuje rozšířit síť vysokorychlostní železnice na dvojnásobek

Praha – Evropská unie do konce roku 2030 plánuje rozšíření sítě vysokorychlostních železnic ze stávajících asi 7000 kilometrů na 15.000 kilometrů. To si vyžádá investici 180 miliard eur (asi 4,6 bilionu korun).

15.5.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Ondřej Šmíd

Na dnešní tiskové konferenci o vysokorychlos­tních železnicích to řekl vedoucí zastoupení Evropské komise v ČR Jan Michal. S vysokorychlos­tními tratěmi se podle ministerstva dopravy počítá i v Česku. Do roku 2050 by mělo vzniknout 700 kilometrů těchto tratí.

Česko nemůže být v rozvoji železniční dopravy pasivní a čekat, až mu podobu vysokorychlostního spojení mezi metropolemi nakreslí Evropská unie, řekl předseda senátního podvýboru pro dopravu Jan Pakosta. Stávající pasivita podle něj může vést k tomu, že se země stane „centrální periferií" Evropy. Strategickým zájmem Česka by podle něho měly být zejména vnitrostátní úseky.

Vysokorychlostní tratě počítají s rychlostí přesahující 300 kilometrů v hodině. Zkvalitnění železniční dopravy v Česku potřebuje komplexní řešení železniční sítě, uvedl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal. Podle něj v současnosti na ministerstvu pracuje skupina prověřující možnost zvýšení rychlosti na stávajících tratích do 200 kilometrů v hodině. V současnosti je maximální rychlost stanovená na 160 kilometrů za hodinu, řada kolejových vozidel je však schopna rychlostí kolem 200 kilometrů v hodině dosahovat.

Vhodným příkladem v budování rychlostních tratí by pro Česko mohlo být například Španělsko, uvedl ředitel Centra pro efektivní dopravu (CEDOP) Michal Drábek. Španělsko například před 20 lety mělo jedinou vysokorychlostní trať mezi Madridem a Sevillou. Dnes však se 2200 kilometry vysokorychlostních tratí v provozu a dalšími 4000 ve výstavbě představuje v rámci Evropy zemi s nejdelší vysokorychlostní sítí železnic. O konkurences­chopnosti železniční dopravy proti letecké a automobilové dopravy svědčí skutečnost, že železniční doprava ve Španělsku zaujímá polovinu dopravního trhu, dodal Drábek.

Autor: ČTK

15.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2 5

Češi porážejí Němce i Slováky. V hustotě benzínových pump

Marine Le Penová a Emanuel Macron, favorité voleb
AKTUALIZOVÁNO
46 16

Volby ve Francii: Do druhého kola postupují Macron a Le Penová

Macrona Paříž miluje. Dala mu o 29,2 procenta víc než Le Penové

Počty, které nelze nepřehlédnout. I když slibuje nesplnitelné, i když opisoval svůj volební program od Hollanda, v prvním kole letošních prezidentských voleb vyhrál centrista Emmanuel Macron nad extrémní pravičáckou Marine Le Penovou.

Stát chce výrazně zpřísnit držení nebezpečných biologických látek

Vředy, ze kterých vytéká zapáchající tekutina. Horečka, zvracení, bolest na hrudi a pak dušení. Takové účinky by mohla mít biologická zbraň šířící bakterie sněti slezinné. Nejpozději do dvou dnů po jejím vdechnutí by člověk zemřel.

Zeman a Drahoš zahájí sběr podpisů za svou kandidaturu

Prezident Miloš Zeman dnes zahájí sběr podpisů za svou opětovnou kandidaturu. Podrobnosti o podpisové kampani na dopolední tiskové konferenci oznámí jeho manželka Ivana, kterou Zeman určil za šéfku svého volebního týmu.

ČEZ už dlouhodobě s dětmarovickou elektrárnou nepočítá

Do deseti let by měla skončit elektrárna Dětmarovice. Počítá s tím vedení českého energetického gigantu – skupiny ČEZ, který chce v rámci celé České republiky do roku 2035 odstavit výraznou část kapacity uhelných zdrojů v tuzemsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies