VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Europarlament schválil unijní patent, má podpořit hospodářství

Štrasburk – Evropský parlament dnes podpořil zavedení jednotného unijního patentu, jehož cílem je od roku 2014 snížit registrační náklady firmám a zvýšit konkurenceschopnost evropského hospodářství. Diskuse o vytvoření jednotného patentového systému trvala 30 let. Z evropské sedmadvacítky se společným schvalovacím standardem kvůli jazykovým sporům nesouhlasí Itálie a Španělsko.

11.12.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Tomáš Kubelka

„Samotné přijetí (patentu) je pro mě prvním krokem, za důležité považuji uvedení této normy do života," prohlásil před hlasováním český europoslanec Evžen Tošenovský ze skupiny Evropských konzervativců a reformistů. Dodal, že je nutné zajistit administrativní jednoduchost registračního procesu.

„Vytvořili jsme milník, který podpoří růst v Evropské unii," řekla o patentu Cecilia Wikströmová z frakce liberálních demokratů. Novinka podle ní pomůže vyvést unii z krize.

Současný schvalovací proces je v Evropě až 60krát draží než v Číně a 18krát dražší než v USA, protože doposud bylo nutné patenty registrovat v každé zemi zvlášť. Na vytvoření patentu platícího ve všech zemích EU je třeba vynaložit zhruba 32.000 eur (809.000 korun), skutečné roční náklady na vytvoření patentů v unii se odhadují na 193 milionů eur (asi 4,9 miliardy korun).

Nižší náklady za registraci

Podle lidoveckého europoslance Jana Březiny se nyní podaří snížit náklady na 680 eur (17.190 korun) za jednu registraci. Europoslanec Edvard Kožušník (ODS) očekává snížení ceny na méně než desetinu současných 32.000 eur.

Podle pondělního prohlášení rakouského ministra hospodářství Reinholda Mitterlehnera bude ale celá procedura stát dvakrát více než ve Spojených státech. Samotné přihlášení prý vyjde okolo 1800 eur, ale k tomu je nutné připočítat ještě asi 4000 eur na správních poplatcích.

Řím a Madrid normu napadly

Řím a Madrid normu kvůli jazykovým právům napadly v Lucemburku u Soudního dvoru Evropské unie, jehož verdikt se očekává v následujících měsících. Pokud soud stížnost Itálie a Španělska odmítne, mohou začít jednotné patenty platit od ledna 2014. Fungovat budou ve třech jazycích: francouzštině, angličtině a němčině.

Generální advokát lucemburského tribunálu Yves Bot dnes uvedl, že podle jeho nezávazného názoru, který ovšem soudci obvykle respektují, by měly být právní kroky Itálie a Španělska zamítnuty.

Debatu o panevropské registraci provázely spory Německa, Francie a Británie o to, kde bude sídlit soud rozhodující o patentových sporech. Na základě kompromisu bude soud rozdělen podle typů patentů do Mnichova, Paříže a Londýna. Hlavní sídlo bude ve francouzské metropoli, ale například otázky týkající se strojírenství a fyziky bude řešit odborné pracoviště v Mnichově.

Autor: ČTK

11.12.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Problémy britských aerolinek se protáhly až do neděle.
4

Líbánky ze všechny peníze. Problémy British Airways ještě nekončí

Mezi mrtvými v Mississippi byl i zasahující policista.

V Mississippi postřílel muž osm lidí. Zřejmě tahanice o děti

Zeman při setkání vyjádřil Valachové podporu, ta trvá na demisi

Prezident Miloš Zeman na dnešní schůzce v Brně seznámil odcházející ministryni školství Kateřinu Valachovou (ČSSD) s podporou, které se jí dostává od učitelů a sportovců. Jak však uvedla následně ministryně novinářům, očekává, že prezident bude postupovat dle ústavy.

Vandal poškodil hrob generála a prezidenta Francie de Gaulla

Asi třicetiletý muž, jehož totožnost zatím policie nezná, se včera pokusil dostat do hrobu hrdiny francouzského odboje a slavného prezidenta Charlese de Gaulla v malé obci Colombey-les-Deux-Eglises v severním francouzském departamentu Haute-Marne.

OBRAZEM: Koncert kapely Rammstein

V pražské Eden Areně se 28. května uskutečnil koncert skupiny Rammstein.

AUTOMIX.CZ

Čím jezdí legendy akčních filmů? Možná se budete divit

Filmový průmysl 80. a 90. let byl doslova továrnou na akční hrdiny, jejichž představitelé jsou dodnes legendami svého oboru. A často ve filmech jezdili zajímavými auty. Nás ale zajímal, jakými vozy tito herci jezdí ve skutečném světě. Vlastní stejně legendární vozy, jako jsou oni samotní a jejich role?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies