VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Eurovia: Nejsme odpovědni za vady na mostech v Ostravě

Praha – Společnost Eurovia se necítí odpovědna za vady a problémy s dálničními mosty u Ostravy. Odmítá je proto na vlastní náklady opravit. V tomto duchu odpoví na dopis Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), řekl v České televizi předseda představenstva Martin Borovka.

11.1.2015 10
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Lukáš Kaboň

Zopakoval, že příčinou problému je nevhodný materiál v okolních násypech. Ten si prý objednalo ŘSD. Ředitelství silnic a dálnic vidí naopak chybu na straně Eurovie. Podle České televize Česko dosud vyplatilo na právních službách kolem D47, která je od uvedení do provozu součástí D1, 185 milionů korun.

Dva mosty, které byly uvedeny do provozu před šesti lety, mají problémy s posunem nosníků, sesedáním materiálu a objevují se na nich praskliny. Kvůli tomu na ně ředitelství silnic zakázalo začátkem září vjezd kamionům a omezilo povolenou rychlost pro osobní auta.

Podle Borovky se ŘSD po převzetí mostů dostatečně nevěnovala péči o ně. Technicky prý byly předány v pořádku. „My odpovíme (na dopis ŘSD), že se necítíme zodpovědní za tyto vady, a pokud se ŘSD jako správce tohoto mostu, aby snížilo škody, rozhodne tento most opravit, tak je to jejich právo," řekl Borovka. Takto prý i odpověděl generálnímu řediteli Ředitelství silnic a dálnic Janu Kroupovi na čtvrteční schůzce.

Nevhodný násyp

Borovka dnes zopakoval, že důvodem současného nerovnoměrného pohybu mostních opěr a praskání konstrukce je podle něj navezení nevhodného materiálu do okolních násypů. Konkrétní materiál, takzvaný studený odval, požadovalo ŘSD, řekl. Šlo prý o inovativní postup, který se v té době používal i v zahraničí. S Kroupou se Borovka shodl, že se společně dohodnou na způsobu opravy mostů. Spor pak povedou pouze o zaplacení rekonstrukce.

Ministerstvo dopravy s Eurovií nesouhlasí. „Chceme, aby Eurovia dostála svým záručním závazkům. Ona prostě ten most postavila a má dostát tomu, že když ten most vykazuje vady, tak jej má napravit," řekl minulý týden ministr dopravy Dan Ťok.

Oprava mostů

Podle Jana Rýdla z ŘSD budou náklady na opravu mostů 20 milionů korun. Během oprav je bude nutné uzavřít nejdéle na šest měsíců. Pokud bude muset být vypsáno výběrové řízení, zahájení opravy se oddálí. Podle Borovky by se opravy mohly zvládnout do čtyř měsíců.

ŘSD na přelomu loňského listopadu a prosince provedlo na poškozených mostech v Ostravě – Přívoze zátěžové testy. Následně rozhodlo, že zde bude nutné snížit povolenou rychlost na 30 kilometrů v hodině a auta budou moci projíždět pouze v jednom pruhu. Omezilo rychlost i na patnáctikilome­trovém úseku dálnice u Ostravy, který je nejvíce zvlněný.

Česká televize dnes zároveň uvedla, že Česko dosud na soudních sporech souvisejících s chybami kolem dálnice D47 zaplatilo za právní služby 185 milionů korun. Z toho 130 milionů obdržela právní kancelář Weil, Gotshal & Manges, dalších 55 milionů pak dostala právní kancelář Pásek, Honěk a partneři. Spor kolem dvou mostů u Ostravy stál ministerstvo na právnících šest milionů korun.

ŘSD několik soudních sporů již vyhrálo, několik společností včetně Eurovie muselo vrátit 180 milionů za nesprávně fakturované valorizace sedmi staveb. Podle Borovky bylo pochybení v této záležitosti v právním postupu, nikoli v samotném výpočtu.

Autor: ČTK

11.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:
Mistrovské oslavy v Brně. Hokejisté Komety přijeli mezi fanoušky na zaplněný Zelný trh v otevřeném autobuse.
AKTUALIZOVÁNO
81

Mistrovské oslavy v Brně: hokejisty přivítalo 12 tisíc fanoušků, obsadili i věž

V dubnu 2010, kdy byla v osmém týdnu těhotenství, žena na klinice podstoupila potrat. Nedozvěděla se ovšem, že zákrok se nepovedl.
3

Počet potratů klesá, nejvíce dětí má maminku třicátnici

Army Run na Hluboké gradoval bahnem a shyby těsně před cílem

V kempu Křivonoska u Hluboké nad Vltavou odstartoval prvním závodem seriál extrémních překážkových běhů Army Run 2017.

Jaké to je být vodičem nevidomého? Strach není na místě, respekt ano

/ROZHOVOR/ Život je o výzvách. Jednu takovou má za sebou i příbramský běžec Jan Šeděnka. Poprvé se stal vodičem nevidomé běžkyně.

Obří beranidlo postavili na hradbách Špilberku. Pomocí dobového jeřábu

Jako obrovští křečci se mohli cítit muži, kteří v sobotu odpoledne poháněli jeřáb při stavbě beranidla na Špilberku. Desetimetrové dřevěné součásti stroje totiž zvedali pomocí otočného kola, které rozhýbali díky vlastní chůzi v něm. Středověký jeřáb použili na zvedání dílů dobového beranidla k zatloukání pilotů. Oba stroje postavili jako součást výstavy Stavba jako Brno a návštěvníci je na hradě uvidí až do konce roku.

AKTUALIZOVÁNO

Bude to o prsa. Francie žije prezidentskými volbami. Rozhodnou nerozhodnutí?

Jen pár procent. Takový je rozdíl mezi kvartetem, který se pere o post prezidenta Francie. Bude to centrista Emanuel Macron, pravicový François Fillon, extrémistická Marine Le Penová, nebo ultralevicový Jean-Luc Mélenchon?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies