VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Eurovia: S D47 jsme nepochybili, bude soud

Praha /AKTUALIZOVÁNO/ - Stavební společnost Eurovia odmítla, že by pochybila při stavbě dálnice D47, kde se v několika úsecích zvlnil povrch vozovky. Použitý materiál, který nyní bobtná, si podle firmy přálo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

22.11.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
1 fotografii

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Firma Eurovia CS nedodržela při stavbě dálnice D47, kde se v několika úsecích zvlnil povrch vozovky, schválený postup, zopakovalo dnes Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Kontrolní vrty podle něj dokládají, že firma bobtnavý podklad použila i tam, kde měly být stálé materiály. Eurovia ale odmítá, že by pochybila. Její ředitel Martin Borovka dnes řekl, že použitý materiál, který nyní bobtná, si přálo ŘSD. Pro poškození dobrého jména proto firma připravuje žaloby mimo jiné na šéfa ŘSD Reného Porubu a ministra dopravy Pavla Dobeše.

Podle kontrolních vrtů, které ŘSD nechalo na komunikaci provést, nebyly dodrženy technologické postupy a jednotlivé stavební vrstvy nebyly oddělené tak, jak měly být. Takzvaný studený odval, jehož součástí je stavební suť, menší kousky dřeva a PVC, se podle Poruby nacházel v celém násypu dálničního tělesa, nikoliv jen v částech, ve kterých měl podle projektu být. Testy rovněž odhalily, že rozpínavost použitého materiálu není 1,5 procenta, což stavební firma deklarovala, nýbrž zhruba 25 procent. Podle Poruby je to pětinásobné překročení platné normy.

Borovka: Problémy se vyskytly i na jiných stavbách

Podle Borovky ale bylo použití studeného odvalu a také vysokopecní strusky a hlušinové sypaniny závazné pro všechny společnosti, které se do výběrového řízení na stavbu D47 hlásily. ŘSD prý rovněž přímo stanovilo, odkud má být struskový odval odebírán. Stavba tak měla snížit ekologické zatížení, využití odpadového materiálu mělo podpořit rekultivaci místních lokalit. Používán byl přitom podle Borovky tento materiál také na fakultní nemocnici v Ostravě a stavbě supermarketu v ostravském Avion Shopping Parku a také zde se vyskytly problémy.

ŘSD očekává, že zhotovitel uvede vše do pořádku v rámci reklamace. Tu lze na zvlněný úsek D47 u Ostravy uplatnit až do konce příštího roku. „Současná situace je opravdu alarmující, je třeba s ní okamžitě začít něco dělat. Budu hájit zájmy daňových poplatníků, z jejichž peněz byla tato dálnice nekvalitně postavena. Hlavním cílem je ale bezpečnost a zdraví řidičů, kteří tuto vozovku musí používat,“ uvedl Dobeš.

Eurovia: Použitý materiál je chemicky nestabilní

Podle Eurovie jsou současné potíže způsobené tím, že použitý materiál je chemicky nestabilní a s postupem času v něm nastávají chemické reakce. V roce 2003, kdy byla stavba zahájena, nebyl podle Borovky nikdo schopen vlastnosti tohoto materiálu posoudit, protože v takovém rozsahu jej nikdo dosud nepoužil. Podobné komplikace v současnosti mají například v Belgii a Nizozemsku, kde rovněž použili jako stavební materiál odpad z průmyslové výroby, doplnil šéf Eurovie.

Každá vrstva, která byla na stavbě použitá, byla podle Borovky přímo na místě schvalována ŘSD. Žádná z těchto vrstev nebyla zasypána bez toho, aby předchozí vrstva nebyla schválena k zakrytí. Celý mechanismus schvalovacího procesu je zaznamenán ve stavebních denících, které je firma schopná kdykoliv doložit. Žalobu připravuje, protože ŘSD reklamace neřeší přímo s Eurovií, ale údajné stavební nedostatky zveřejňuje v médiích.

První reklamační dopis kvůli zvlnění dálnice ŘSD společnosti poslalo na jaře 2008, tedy první zimu po jejím dokončení. Eurovia spolu s ŘSD od té doby zkoumala důvody, proč se povrch komunikace vlní. Podle Borovky společnost zvažovala například vliv důlní činnosti, nebo potíže s podzemními vodami.

Úsek dálnice v délce 8,5 kilometru postavilo za 4,3 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou v roce 2009 převzala právě Eurovia CS. Eurovia se v minulosti v Česku podílela například na rekonstrukci silnice I/44 přes Červenohorské sedlo, Úseku Libice – Dobšice na D11, Ejpovice – Černice na dálnici D5 a elektrizaci železniční trati Zábřeh na Moravě – Šumperk.

Čtěte také:
Ostravská dálnice stojí na odpadcích
Pod zvlněnou D47 u Ostravy je odpad, který bobtná

Autor: ČTK

22.11.2011
SDÍLEJ:
Ladislav Okleštěk
6 33

Hejtmanem olomouckého kraje je Okleštěk. Sesazený Košta asi ANO opustí

Ilustrační foto.
6

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

AUTOMIX.CZ

Škoda vážně chystala vlastní pick-up. Neklaplo to. Zatím...

V posledních letech se několikrát objevily zprávy, že Škoda zvažuje výrobu pick-upu. Nejčastěji se přitom hovořilo o vlastní verzi Volkswagenu Amarok. Nyní se ukazuje, že na těchto informacích opravdu něco bylo.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Národní galerie má novou ostrahu. V úterý už bude přístupná expozice

Národní galerie (NG) v Praze dnes uzavřela novou smlouvu o ostraze svých šesti objektů i uměleckých děl se společnostmi G4S a Indus. "Noví dodavatelé od úterý 28. února, kdy se výstavní prostory Národní galerie znovu otevřou pro návštěvníky, zajistí kompletní služby," uvedla NG na webu. Své objekty NG o víkendu uzavřela kvůli sporům s bezpečnostní agenturou ABAS IPS Management.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies