Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Eurovia: S D47 jsme nepochybili, bude soud

Praha /AKTUALIZOVÁNO/ - Stavební společnost Eurovia odmítla, že by pochybila při stavbě dálnice D47, kde se v několika úsecích zvlnil povrch vozovky. Použitý materiál, který nyní bobtná, si podle firmy přálo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

22.11.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Firma Eurovia CS nedodržela při stavbě dálnice D47, kde se v několika úsecích zvlnil povrch vozovky, schválený postup, zopakovalo dnes Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Kontrolní vrty podle něj dokládají, že firma bobtnavý podklad použila i tam, kde měly být stálé materiály. Eurovia ale odmítá, že by pochybila. Její ředitel Martin Borovka dnes řekl, že použitý materiál, který nyní bobtná, si přálo ŘSD. Pro poškození dobrého jména proto firma připravuje žaloby mimo jiné na šéfa ŘSD Reného Porubu a ministra dopravy Pavla Dobeše.

Podle kontrolních vrtů, které ŘSD nechalo na komunikaci provést, nebyly dodrženy technologické postupy a jednotlivé stavební vrstvy nebyly oddělené tak, jak měly být. Takzvaný studený odval, jehož součástí je stavební suť, menší kousky dřeva a PVC, se podle Poruby nacházel v celém násypu dálničního tělesa, nikoliv jen v částech, ve kterých měl podle projektu být. Testy rovněž odhalily, že rozpínavost použitého materiálu není 1,5 procenta, což stavební firma deklarovala, nýbrž zhruba 25 procent. Podle Poruby je to pětinásobné překročení platné normy.

Borovka: Problémy se vyskytly i na jiných stavbách

Podle Borovky ale bylo použití studeného odvalu a také vysokopecní strusky a hlušinové sypaniny závazné pro všechny společnosti, které se do výběrového řízení na stavbu D47 hlásily. ŘSD prý rovněž přímo stanovilo, odkud má být struskový odval odebírán. Stavba tak měla snížit ekologické zatížení, využití odpadového materiálu mělo podpořit rekultivaci místních lokalit. Používán byl přitom podle Borovky tento materiál také na fakultní nemocnici v Ostravě a stavbě supermarketu v ostravském Avion Shopping Parku a také zde se vyskytly problémy.

ŘSD očekává, že zhotovitel uvede vše do pořádku v rámci reklamace. Tu lze na zvlněný úsek D47 u Ostravy uplatnit až do konce příštího roku. „Současná situace je opravdu alarmující, je třeba s ní okamžitě začít něco dělat. Budu hájit zájmy daňových poplatníků, z jejichž peněz byla tato dálnice nekvalitně postavena. Hlavním cílem je ale bezpečnost a zdraví řidičů, kteří tuto vozovku musí používat,“ uvedl Dobeš.

Eurovia: Použitý materiál je chemicky nestabilní

Podle Eurovie jsou současné potíže způsobené tím, že použitý materiál je chemicky nestabilní a s postupem času v něm nastávají chemické reakce. V roce 2003, kdy byla stavba zahájena, nebyl podle Borovky nikdo schopen vlastnosti tohoto materiálu posoudit, protože v takovém rozsahu jej nikdo dosud nepoužil. Podobné komplikace v současnosti mají například v Belgii a Nizozemsku, kde rovněž použili jako stavební materiál odpad z průmyslové výroby, doplnil šéf Eurovie.

Každá vrstva, která byla na stavbě použitá, byla podle Borovky přímo na místě schvalována ŘSD. Žádná z těchto vrstev nebyla zasypána bez toho, aby předchozí vrstva nebyla schválena k zakrytí. Celý mechanismus schvalovacího procesu je zaznamenán ve stavebních denících, které je firma schopná kdykoliv doložit. Žalobu připravuje, protože ŘSD reklamace neřeší přímo s Eurovií, ale údajné stavební nedostatky zveřejňuje v médiích.

První reklamační dopis kvůli zvlnění dálnice ŘSD společnosti poslalo na jaře 2008, tedy první zimu po jejím dokončení. Eurovia spolu s ŘSD od té doby zkoumala důvody, proč se povrch komunikace vlní. Podle Borovky společnost zvažovala například vliv důlní činnosti, nebo potíže s podzemními vodami.

Úsek dálnice v délce 8,5 kilometru postavilo za 4,3 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou v roce 2009 převzala právě Eurovia CS. Eurovia se v minulosti v Česku podílela například na rekonstrukci silnice I/44 přes Červenohorské sedlo, Úseku Libice – Dobšice na D11, Ejpovice – Černice na dálnici D5 a elektrizaci železniční trati Zábřeh na Moravě – Šumperk.

Čtěte také:
Ostravská dálnice stojí na odpadcích
Pod zvlněnou D47 u Ostravy je odpad, který bobtná

Autor: ČTK

22.11.2011
SDÍLEJ:
Vlak smetl auto na přejezdu v Pržně.
AKTUALIZOVÁNO
14

Mrtví po srážkách aut s vlaky. Na Frýdecko-Místecku i na Znojemsku

Melbourne, ilustrační foto
4 10

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

VIDEO: Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze do Prahy

/FOTOGALERIE, HARMONOGRAM/ - Kolem dvaceti kousků naservíruje zítra publiku na letišti v Letňanech britský zpěvák a tanečník. Nebudou chybět nové věci z desky The Heavy Entertainment Show, jež vyšla loni. Areál se otevře již v 15 hodin. 

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení