VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Evropská unie dá Česku po roce 2014 na dopravní stavby 100 miliard korun

Praha - Evropská unie přispěje Česku na výstavbu dopravní infrastruktury částkou zhruba 100 miliard Kč. Z toho 80 miliard korun má na účty státu proudit z kohezních fondů, dalších asi 20 miliard korun Česko pravděpodobně získá prostřednictvím programu CEF (Connecting European Facility). Na dnešním Žofínském fóru to řekl ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Částka z CEF ale zatím není definitivní, jde pouze o odhad ministerstva.

12.3.2013 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Barbora Horáková

Tyto peníze by do resortu dopravy měly proudit mezi roky 2014 až 2020. Většina těchto prostředků připadne podobně jako v předchozím sedmiletém rozpočtovém období na Operační fond doprava.

V novém období bude ministerstvo dopravy preferovat menší množství větších stavebních projektů. „Administrace je stejná, má- li projekt objem tři miliardy nebo 30 milionů," řekl Stanjura. Při menším počtu projektů je podle něj daleko jednodušší vyhnout se chybám v přípravě, čímž se infrastrukturní výstavba urychlí.

Čerpání evropských peněz si vyžádá spolufinancování z národních zdrojů. „U obou programů přispívá EU do výše 70 procent a zbytek musí být pokrytý ze státních peněz," uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček. Minimální roční rozpočet fondu dopravy by při zachování peněz pro spolufinancování evropských programů a při zachování prostředků na opravy a údržbu komunikací měl podle něho dosahovat minimálně 46 miliard korun. Jde ale o minimalistickou verzi rozpočtu, který nepočítá s jakoukoliv výstavbou financovanou čistě z národních zdrojů, dodal.

Takovému scénáři chce ministr Stanjura zabránit. Podle něj je potřeba lobovat pro navýšení prostředků, které mají do rozvoje infrastruktury směřovat. Rozvoj a údržba infrastruktury jsou v ČR v posledních letech totiž podfinancované. Letos například fond dopravy pracuje se 64,5 miliardy korun, v roce 2010 ale hospodařil se zhruba 96 miliardami Kč.

Prioritní stavby

Mezi prioritní silniční stavby, které by se měly po roce 2014 uskutečnit, zařadil ministr dostavbu dálnice D11, obchvat Českých Budějovic a dokončení dálnice D1 v okolí Přerova. V oblasti železničních staveb jsou prioritou ministerstva modernizace III. a IV. tranzitního koridoru a významných uzlů na I. koridoru.

V současném Operačním programu doprava (OPD I.) je pro dopravní stavby v tuzemsku určeno k čerpání 147 miliard Kč. Je ale otázkou, zda se všechny prostředky podaří vyčerpat. Evropské peníze z tohoto období je totiž možné použít pouze na stavby, které budou dokončeny do roku 2015. Ministerstvo dopravy stále věří, že z přislíbených peněz nebude muset nic vracet. Ke konci loňského roku se z OPD podařilo vyčerpat 43 miliardy korun.

Autor: ČTK

12.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ladislav Okleštěk
33

Hejtmanem olomouckého kraje je Okleštěk. Sesazený Košta asi ANO opustí

Ilustrační foto.

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

DOTYK.CZ

Jako po válce. Podívejte se na kdysi výstavní čtvrť v Ostravě

Třeba to opravit a ne opustit! Těžko říci, zda sprejeři říkající si Deroj a Breck mysleli tyto slova vážně či ironicky. Nastříkali je každopádně mezi ruiny, které kdysi bývaly výstavními činžáky pro železničáře.

Le Penové opět hrozí ztráta imunity

Právní výbor Evropského parlamentu v úterý rozhodne, zda bude Le Penová zbavena imunity europoslance. Je podezřelá z toho, že fiktivně zaměstnávala své asistenty v Evropském parlamentu (EP). Před prezidentskými volbami tak čelí dalšímu skandálu.

Optimistické zprávy? Většina obchodníků je prý na EET připravena

Jak jsou na tom podnikatelé před druhou vlnou elektronické evidence tržeb? Podle Finanční správy většina připravena je. Autentizační údaje si dosud vyzvedlo 110.000 podnikatelů z odhadovaných 250.000, ne všichni z maloobchodu a velkoobchodu ale evidenci budou muset podléhat či ji od 1. března vykazovat, sdělila.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies