„Je zcela jasné, že v prvním kvartálu roku 2010 dojde k převisu zaměstnanců a nezbytnému snížení směnnosti,“ napsal v aktuálním vydání týdeník Škodovácký odborář.

Časová konta a přesouvání zaměstnanců mezi městy

„K tomu potřebujeme dohodu o přesunu zaměstnanců, přičemž se uvažuje o přesunech lidí mezi Mladou Boleslaví, Kvasinami a Vrchlabím. Některé přesuny jsou již realizovány,“ řekl předseda odborů KOVO ve Škodě Auto Jaroslav Povšík. Podle něho bude jako opatření maximálně využito snížení počtu agenturního personálu a převodu zaměstnanců na uvolněné pracovní pozice po agenturním personálu. Právě proto je důležitá dojednávaná kombinace časových kont a chystané dohody o přesunu zaměstnanců.

Za vším zřejmě stojí pokračující vlna krize odbytu automobilek i ukončení vyplácení šrotovného v Německu. Pryč je letní idyla, kdy Škodovka vyráběla rekordních 1200 vozů Fabia denně. Právě lidé na montáži fabií ukončení šrotovného pocítí nejvíce. Výroba a prodej ostatních modelů totiž naopak lehce stoupá.

Projekt Flexokonto - zaměstnanci nezůstanou z ničeho nic bez peněz

Ve Škodovce navíc podle týdeníku Škodovácký odborář připravují projekt, nazvaný flexikonto, který v podstatě znamená šanci pro zaměstnance, jak v případě, kdy pro ně nebude práce, zůstat bez zásadních dopadů do mzdy doma.

Tím jim na „flexikontě“ vznikne „minus“ a ten si potom mohou umazat odpracováním „plusových“ směn, které by firma Škoda organizovala v případě zvýšení odbytu a výroby nejspíše v noci z pátku na sobotu nebo v sobotu dopoledne. Firma by chtěla i sobotní odpolední a další směny, to však odbory odmítají.

Pokud by měl zaměstnanec na konci roku plusovou hodnotu svého konta, bylo by mu to proplaceno jako přesčas. Bude-li pracovník na konci roku v minusu, nepřijde prakticky o nic. „Vše je ale ještě předmětem vyjednávání,“ uvádějí odboráři. Časová konta by byla omezena 120 odpracovanými hodinami do plusové a 120 hodinami do minusové položky. Podniková rada odborů KOVO zavedení flexikont na pilotní období roku 2010 schválila, musejí však být dodrženy rámcové podmínky, které je ještě nutné spolu s firmou dojednat. Časová konta podle listu Škodovácký odborář zlepší pozici firmy Škoda ve schvalování nových projektů a investic v rámci koncernu Volkswagen. „Jsme prakticky jediná lokalita, která doposud tuto flexibilitu neměla,“ vysvětluje Jaroslav Povšík.

Absoulutní zaměstnanost konta nezajistí

Na mnoha lokalitách koncernu Volkswagen samy odbory požadovaly zavedení kont ruku v ruce se zajištěním zaměstnanosti. Ani konta však nezajistí absolutní zaměstnanost, proto se uzavírají na určitou dobu jednoho roku.

Odbory se podle týdeníku více obávají zneužití plusových kont, kde by v umné kombinaci s agenturním personálem mohla vymizet přesčasová práce. Příplatky jsou totiž při současných mzdových podmínkách důležitým faktorem reálnosti mzdy. „Odbory KOVO toto musí velice pečlivě propočítat do tarifního vyjednávání, které nastane na začátku roku 2010,“ uvedl Povšík.

Pavel Svačina