VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Expert: Vozidlům věnujeme více času i peněz, přesto nejsou v dobrém stavu

Praha /INFOGRAFIKA, ROZHOVOR/ - Stav českých aut se za posledních dvacet let zlepšil, důvod ke slavení ale není. Podle dopravního odborníka Igora Siroty motoristé bojují se stářím vozů a neochotou do nich investovat hodně peněz.

4.3.2014 21
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Jelínek

Starají se řidiči dobře o svá auta, nebo údržbu zanedbávají?
Když si vezmeme stáří našeho vozového parku, jsme na tom s průměrným věkem 14 let tak špatně, že jsme v rámci osmnácti evropských zemí třetí od konce. Čtrnáct let staré auto dokážete v dobrém stavu udržet jen s určitým vypětím i vyššími finančními náklady. Obecně se dá říct, že osobní auta nás Čechů nejsou zrovna v ideálním stavu. Pokud ale před revolucí platilo, že typickým Čechem na dovolené byl ten, komu trčely nohy zpod auta, tak to už dnes neplatí. Ochota a možnost věnovat vozidlu více času a prostředků se zlepšila, i tak ale o našich autech nelze hovořit v dobrém.

Jsou vlastníci mladších aut starostlivější?
Nejsou o moc pečlivější, lidé totiž nechtějí utrácet hodně peněz. Co se týká kosmetiky, například mytí, to umíme dobře. U nových vozů toho laik sám moc nezmůže, moderní auta totiž vyžadují složitou diagnostiku, kterou mají jen v servisech. A vzhledem k ekonomické situaci se lidé snaží najít levnější neznačkové servisy. Máme tendenci provést údržbu levně 
a oželet kvalitu, to platí i u nových aut. Výjimkou jsou jen vlastníci luxusních vozů.

Jaký je zásadní rozdíl mezi autorizovaným a neautorizovaným autoservisem?
U autorizovaných je vše postaveno na normách, které mají dané automobilky. Jestliže pro seřízení motoru je potřeba určité vybavení, tak ho autorizovaný servis má. Neautorizovaný si vystačí s levnějším nebo starším vybavením. Podobné je to 
s náhradními díly, které schvalují automobilky. Neautorizované servisy místo dílů vyrobených z linky, odkud pochází nový vůz, využívají materiály ze zemí třetího světa. Rozdíl v kvalitě a zpracování může být dost razantní a ve většině případů takový díl nevydrží tolik, co originální. Poslední rozdíl je 
v personálu, technici ve značkových servisech jsou vyškoleni na to, aby respektovali všechny normy a postupy dané výrobcem. Odbornost v neznačkových servisech záleží na osobnosti automechanika, jak je kvalifikovaný a schopný. Nikdo po něm žádné další školení nepožaduje.

Díky blokové výjimce se řidiči vozů v záruce nemusí bát nezávislých opraven. Někteří prodejci ale nabízí prodlouženou záruku, kterou podmiňují návštěvou značkových servisů.
Ano, prodejce stanoví kontroly a výměny kapalin tak, aby automobil vydržel v dobré kondici déle. Výrobce samozřejmě staví automobil tak, aby vydržel mnohem déle než záruka, nicméně díky tomuto přístupu to může garantovat. Vyplatí se to především pro firemní nebo užitkové vozy, protože firmy získají záruku, že auto bude vykonávat svou službu profesionálně a nebude mít žádné problémy.

Jak často by se měl automobil odborně zkontrolovat?
Nový vůz má v servisní knížce předepsané návštěvy. Většinou to bývá jednou za rok, záleží na typu vozu 
a motoru. Pokud je auto starší a řidič už nemusí dodržovat zárukou dané intervaly, doporučuji navštívit servis právě na jaře, kdy je potřeba zkontrolovat brzdy, doplnit kapaliny, vyčistit klimatizaci a podobně. Řidič by měl mít jistotu, že v letní sezoně, kdy se nejvíc jezdí, bude vůz dobře připraven a nenechá ho nikde na holičkách.

Je už čas na výměnu zimních pneumatik na letní?
Ještě taková doba nenastala. K výměně by mělo dojít, až když je průměrná teplota celého dne nad sedm stupňů Celsia. Protože okna bývají ráno ještě zamrzlá, tak průměr ještě nevychází. Navíc jakmile obujete letní pneumatiky a najedete na zamrzlou část vozovky a něco se stane, jste viníkem, protože podle předpisů máte mít zimní pneumatiky za situace, kdy se dá na vozovce předpokládat led, námraza nebo sníh.

Jarní prohlídka auta.

KATEŘINA CIBOROVÁ

Autor: Redakce

4.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
2

Ze soboty na neděli se mění čas. Na posun jsou citliví lidé i zvířata

Předseda hnutí STAN Petr Gazdík (vlevo) a první místopředseda Vít Rakušan.
AKTUALIZOVÁNO
4 5

Jeden program, jedno logo! Hnutí STAN půjde do voleb v koalici s lidovci

Ocenění pro Vránovou. Získala Thálii za celoživotní mistrovství v činohře

Herečka Alena Vránová převzala dnes večer v Praze za dlouhotrvajícího potlesku zaplněného hlediště české první scény prestižní Cenu Thálie za celoživotní činoherní mistrovství. Na jevišti historické budovy Národního divadla v Praze stála už před devíti lety, kdy přebírala prestižní pohár za výkon v inscenaci Bouřlivé jaro v Divadle Ungelt, které je už téměř 20 let jejím druhým domovem.

Dominik Feri: Lajknutí neznamená hlas v urně. A to je výzva i pro mě

/ROZHOVOR/ Sešli jsme se v restauraci, která podle Dominika Feriho (TOP 09) změnila prostředí v Praze. Ráno tu lidé snídají, odpoledne studenti píší seminární práce a v létě se tady sedí na okenních parapetech a pije pivo. Přesně to vystihuje atmosféru, kterou má nejmladší radní nejen v Teplicích, ale v celé české historii, rád – uvolněnou, plnou života, diskusí a plánů. Ty má Dominik Feri velké. 

Sivok před San Marinem: Vpředu máme hladové kluky, věřím jim

/ROZHOVOR od zvláštního zpravodaje Deníku/ Od českého národního týmu se zítra v San Marinu očekává čisté konto. Podle kapitána Tomáše Sivoka však právě první pohled klame, svěřence Karla Jarolíma, a speciálně obránce, nečeká jednoduchá práce. 

Návštěva interiéru: petrolejová modř

Vydejme se do bytu mladého muže, úspěšného muže, fanouška dobrého umění, fotografie a modré barvy ve všech jejích odstínech. Pojďme se podívat do bytu s petrolejovou modří.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies