VYBERTE SI REGION

Expert: Vozidlům věnujeme více času i peněz, přesto nejsou v dobrém stavu

Praha /INFOGRAFIKA, ROZHOVOR/ - Stav českých aut se za posledních dvacet let zlepšil, důvod ke slavení ale není. Podle dopravního odborníka Igora Siroty motoristé bojují se stářím vozů a neochotou do nich investovat hodně peněz.

4.3.2014 21
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Jelínek

Starají se řidiči dobře o svá auta, nebo údržbu zanedbávají?
Když si vezmeme stáří našeho vozového parku, jsme na tom s průměrným věkem 14 let tak špatně, že jsme v rámci osmnácti evropských zemí třetí od konce. Čtrnáct let staré auto dokážete v dobrém stavu udržet jen s určitým vypětím i vyššími finančními náklady. Obecně se dá říct, že osobní auta nás Čechů nejsou zrovna v ideálním stavu. Pokud ale před revolucí platilo, že typickým Čechem na dovolené byl ten, komu trčely nohy zpod auta, tak to už dnes neplatí. Ochota a možnost věnovat vozidlu více času a prostředků se zlepšila, i tak ale o našich autech nelze hovořit v dobrém.

Jsou vlastníci mladších aut starostlivější?
Nejsou o moc pečlivější, lidé totiž nechtějí utrácet hodně peněz. Co se týká kosmetiky, například mytí, to umíme dobře. U nových vozů toho laik sám moc nezmůže, moderní auta totiž vyžadují složitou diagnostiku, kterou mají jen v servisech. A vzhledem k ekonomické situaci se lidé snaží najít levnější neznačkové servisy. Máme tendenci provést údržbu levně 
a oželet kvalitu, to platí i u nových aut. Výjimkou jsou jen vlastníci luxusních vozů.

Jaký je zásadní rozdíl mezi autorizovaným a neautorizovaným autoservisem?
U autorizovaných je vše postaveno na normách, které mají dané automobilky. Jestliže pro seřízení motoru je potřeba určité vybavení, tak ho autorizovaný servis má. Neautorizovaný si vystačí s levnějším nebo starším vybavením. Podobné je to 
s náhradními díly, které schvalují automobilky. Neautorizované servisy místo dílů vyrobených z linky, odkud pochází nový vůz, využívají materiály ze zemí třetího světa. Rozdíl v kvalitě a zpracování může být dost razantní a ve většině případů takový díl nevydrží tolik, co originální. Poslední rozdíl je 
v personálu, technici ve značkových servisech jsou vyškoleni na to, aby respektovali všechny normy a postupy dané výrobcem. Odbornost v neznačkových servisech záleží na osobnosti automechanika, jak je kvalifikovaný a schopný. Nikdo po něm žádné další školení nepožaduje.

Díky blokové výjimce se řidiči vozů v záruce nemusí bát nezávislých opraven. Někteří prodejci ale nabízí prodlouženou záruku, kterou podmiňují návštěvou značkových servisů.
Ano, prodejce stanoví kontroly a výměny kapalin tak, aby automobil vydržel v dobré kondici déle. Výrobce samozřejmě staví automobil tak, aby vydržel mnohem déle než záruka, nicméně díky tomuto přístupu to může garantovat. Vyplatí se to především pro firemní nebo užitkové vozy, protože firmy získají záruku, že auto bude vykonávat svou službu profesionálně a nebude mít žádné problémy.

Jak často by se měl automobil odborně zkontrolovat?
Nový vůz má v servisní knížce předepsané návštěvy. Většinou to bývá jednou za rok, záleží na typu vozu 
a motoru. Pokud je auto starší a řidič už nemusí dodržovat zárukou dané intervaly, doporučuji navštívit servis právě na jaře, kdy je potřeba zkontrolovat brzdy, doplnit kapaliny, vyčistit klimatizaci a podobně. Řidič by měl mít jistotu, že v letní sezoně, kdy se nejvíc jezdí, bude vůz dobře připraven a nenechá ho nikde na holičkách.

Je už čas na výměnu zimních pneumatik na letní?
Ještě taková doba nenastala. K výměně by mělo dojít, až když je průměrná teplota celého dne nad sedm stupňů Celsia. Protože okna bývají ráno ještě zamrzlá, tak průměr ještě nevychází. Navíc jakmile obujete letní pneumatiky a najedete na zamrzlou část vozovky a něco se stane, jste viníkem, protože podle předpisů máte mít zimní pneumatiky za situace, kdy se dá na vozovce předpokládat led, námraza nebo sníh.

Jarní prohlídka auta.

KATEŘINA CIBOROVÁ

Autor: Redakce

4.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:
Tři lidské životy si vyžádala vážná dopravní nehoda, k níž došlo v pátek kolem půl šesté ráno na železničním přejezdu ve Vejprnicích.
AKTUALIZOVÁNO
15 10

Tragické ráno. Na Plzeňsku zemřeli při srážce auta a vlaku tři lidé

Ilustrační foto
2

Autorské poplatky dramaticky neporostou, zvýší se maximálně o inflaci

AKTUALIZOVÁNO

V italském hotelu zavaleného lavinou našli šest živých. Pátrání pokračují

Italští záchranáři dál pátrají v troskách hotelu Rigopiano na úpatí pohoří Gran Sasso po obětech laviny, která tento objekt ve středu zavalila v důsledku zemětřesení. A podle italských médiií narazili na přeživší, zatím je ale ještě nevyprostili. Požádali však o další pomoc a vrtulníky. Ty už vzlétly z nedalekého přímořského města Pescara a vezou k místu přikrývky a záchranný materiál.  

Boj o Harrachov. Jansta se zlobí na lži v České televizi

Harrachov - Vzpomínáte? Tady pod můstkem slavil úspěšný skokan na lyžích Pavel Ploc. Hned vedle zase udělala první krůčky biatlonistka Eva Puskarčíková. Teď ale Harrachov poutá pozornost jinak. Krkonošské středisko má problém.

Prošlé i neznámé výbušniny. Třetina prodejců před Silvestrem porušila předpisy

Třetina prodejců pyrotechniky v prosinci, tedy v rušném období před Silvestrem, porušila předpisy. Nabízeli třeba neznámé a prošlé výbušniny, a v Praze dokonce skladovali trhovci na jednom místě půl tuny výbušnin, ačkoli povoleno je nejvýše 80 kilogramů. Vyplývá to z kontrol České obchodní inspekce (ČOI), která dnes zveřejnila výsledky v tiskové zprávě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies