VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Expert: Vozidlům věnujeme více času i peněz, přesto nejsou v dobrém stavu

Praha /INFOGRAFIKA, ROZHOVOR/ - Stav českých aut se za posledních dvacet let zlepšil, důvod ke slavení ale není. Podle dopravního odborníka Igora Siroty motoristé bojují se stářím vozů a neochotou do nich investovat hodně peněz.

4.3.2014 21
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Jelínek

Starají se řidiči dobře o svá auta, nebo údržbu zanedbávají?
Když si vezmeme stáří našeho vozového parku, jsme na tom s průměrným věkem 14 let tak špatně, že jsme v rámci osmnácti evropských zemí třetí od konce. Čtrnáct let staré auto dokážete v dobrém stavu udržet jen s určitým vypětím i vyššími finančními náklady. Obecně se dá říct, že osobní auta nás Čechů nejsou zrovna v ideálním stavu. Pokud ale před revolucí platilo, že typickým Čechem na dovolené byl ten, komu trčely nohy zpod auta, tak to už dnes neplatí. Ochota a možnost věnovat vozidlu více času a prostředků se zlepšila, i tak ale o našich autech nelze hovořit v dobrém.

Jsou vlastníci mladších aut starostlivější?
Nejsou o moc pečlivější, lidé totiž nechtějí utrácet hodně peněz. Co se týká kosmetiky, například mytí, to umíme dobře. U nových vozů toho laik sám moc nezmůže, moderní auta totiž vyžadují složitou diagnostiku, kterou mají jen v servisech. A vzhledem k ekonomické situaci se lidé snaží najít levnější neznačkové servisy. Máme tendenci provést údržbu levně 
a oželet kvalitu, to platí i u nových aut. Výjimkou jsou jen vlastníci luxusních vozů.

Jaký je zásadní rozdíl mezi autorizovaným a neautorizovaným autoservisem?
U autorizovaných je vše postaveno na normách, které mají dané automobilky. Jestliže pro seřízení motoru je potřeba určité vybavení, tak ho autorizovaný servis má. Neautorizovaný si vystačí s levnějším nebo starším vybavením. Podobné je to 
s náhradními díly, které schvalují automobilky. Neautorizované servisy místo dílů vyrobených z linky, odkud pochází nový vůz, využívají materiály ze zemí třetího světa. Rozdíl v kvalitě a zpracování může být dost razantní a ve většině případů takový díl nevydrží tolik, co originální. Poslední rozdíl je 
v personálu, technici ve značkových servisech jsou vyškoleni na to, aby respektovali všechny normy a postupy dané výrobcem. Odbornost v neznačkových servisech záleží na osobnosti automechanika, jak je kvalifikovaný a schopný. Nikdo po něm žádné další školení nepožaduje.

Díky blokové výjimce se řidiči vozů v záruce nemusí bát nezávislých opraven. Někteří prodejci ale nabízí prodlouženou záruku, kterou podmiňují návštěvou značkových servisů.
Ano, prodejce stanoví kontroly a výměny kapalin tak, aby automobil vydržel v dobré kondici déle. Výrobce samozřejmě staví automobil tak, aby vydržel mnohem déle než záruka, nicméně díky tomuto přístupu to může garantovat. Vyplatí se to především pro firemní nebo užitkové vozy, protože firmy získají záruku, že auto bude vykonávat svou službu profesionálně a nebude mít žádné problémy.

Jak často by se měl automobil odborně zkontrolovat?
Nový vůz má v servisní knížce předepsané návštěvy. Většinou to bývá jednou za rok, záleží na typu vozu 
a motoru. Pokud je auto starší a řidič už nemusí dodržovat zárukou dané intervaly, doporučuji navštívit servis právě na jaře, kdy je potřeba zkontrolovat brzdy, doplnit kapaliny, vyčistit klimatizaci a podobně. Řidič by měl mít jistotu, že v letní sezoně, kdy se nejvíc jezdí, bude vůz dobře připraven a nenechá ho nikde na holičkách.

Je už čas na výměnu zimních pneumatik na letní?
Ještě taková doba nenastala. K výměně by mělo dojít, až když je průměrná teplota celého dne nad sedm stupňů Celsia. Protože okna bývají ráno ještě zamrzlá, tak průměr ještě nevychází. Navíc jakmile obujete letní pneumatiky a najedete na zamrzlou část vozovky a něco se stane, jste viníkem, protože podle předpisů máte mít zimní pneumatiky za situace, kdy se dá na vozovce předpokládat led, námraza nebo sníh.

Jarní prohlídka auta.

KATEŘINA CIBOROVÁ

Autor: Redakce

4.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:
Nepokoje v Paříži
AKTUALIZUJEME
5

Nepokoje v Paříži. Mladí se bouří proti Le Penové a Macronovi

Stíhací letoun F-35
2 5

Izrael nakupuje americké stíhačky F-35. Jako jediný vyvolený

Hákový kříž na ruce stál pokladní v Kauflandu místo

Obchodní řetězec Kaufland má problém. Způsobilo jej tetování prodavačky Miriam z obchodu v pražské Michli, které zachytil jeden ze všímavých zákazníků. Žena totiž měla na ruce vytetovaný hákový kříž. Obchod se s ní rozloučil a kvůli nacistickému symbolu dokonce zvažuje právní postih.

AUTOMIX.CZ

Nástupce Škody Yeti se ukázal na zatím nejlepších fotkách. Hraje si na Kodiaqa

Už minulý týden jsme si mohli prohlédnout video, které ukazovalo testovací prototyp nástupce Škody Yeti. Nyní se ale posuneme ještě dál, na internetu se totiž objevily kvalitní fotografie, které novinku ukazují mnohem lépe.

EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO

Sobotka jde Babišovi po krku. Chce vědět, jak získal Agrofert

ČSSD přitvrzuje. Korunové dluhopisy a transakce kolem firmy Profrost už nejsou jedinou věcí, která premiéra Bohuslava Sobotku zajímá. Chce vědět, jak Andrej Babiš získal Agrofert. Poradci předsedy vlády připravili materiál, který má Deník k dispozici. Reakci Andreje Babiše zjišťujeme.

Hon na Medveděva. Premiér je na odstřel

Spolu s Putinem vždy Medveděv patřil k nejoblíbenějším ruským politikům. Teď jeho hvězda hasne. Možná proto, aby Putin za rok bezpečně vyhrál prezidentské volby.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies