VYBERTE SI REGION

Exportéři přicházejí o stamiliony, i když vyrábějí více

Praha - Silná koruna brzdí české exportéry. I když vyrábějí a vyvážejí více než dřív, jejich tržby jdou kvůli výkyvům zahraničních měn rapidně dolů.

4.5.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pavel Svačina

Například Škoda Auto tímto stylem přišla o stovky milionů. V prvním čtvrtletí byl totiž takzvaný provozní výsledek škodovky 4,68 miliard, oproti tomu vloni to bylo za stejné období 4,82 miliard korun. Výroba se přitom zvýšila, a to dokonce o jedenáct procent.

„Jako největšího vývozce v ČR nás aktuální silná pozice koruny vůči všem významným světovým měnám výrazně brzdí. Při rostoucím objemu prodejů nutně zaznamenáváme pokles tržeb. Tento trend ukazuje, že vývoj koruny silně omezuje šance českých podniků na export,“ komentuje situaci Holger Kintscher, člen představenstva pro oblast ekonomie.

„Je to obecný problém,“ konstatuje prezident Hospodářské komory ČR Jaromír Drábek. „I když exportéři dělají co umí, není v moci žádného podniku dosáhnout takových výsledků, aby to eliminovalo pohyb koruny z posledních měsíců,“ říká.

Čeští vývozci například tratí tím, že nemohou na zahraničních trzích hýbat s cenou svých výrobků tak jak by si přáli. I když je posilující koruna nutí zdražit, udělat to nemohou.. Kdyby cenu vyšroubovali bez ohledu na konkurenci, jejich výrobky by s největší pravděpodobností zůstaly na ocet.

Podle Drábka se ale česká ekonomika s měnovými problémy vypořádává poměrně dobře, což nepřímo potvrzují i pozitivní čísla z trhu práce. „Nejvíce nových míst vzniká v průmyslu. To znamená, že čeští exportéři se stále dokáží vyrovnat se silnou korunou a zpomalováním evropské ekonomiky,“ komentoval výsledky nezaměstnanosti, která klesla na 4,7 procenta, hlavní ekonom společnosti Next Finance Vladimír Pikora.

Silnou korunou jsou podle hospodářské komory nejvíce ohroženy ty podniky, které vyvážejí do zemí dolarového trhu. Dolar totiž proti koruně oslabuje poměrně výrazně. O poznání lépe jsou na tom vývozci, kteří svůj export dělí mezi dolarový a eurový trh. Euro, i když také oslabilo, je ve srovnání s dolarem daleko stabilnější.

„Vyvážíme především do evropských zemí a silná koruna pro nás zatím nepřekonatelný problém nepředstavuje. Samozřejmě posilování české měny má na nás negativní vliv, ale není tak veliký, aby se projevil v našem hospodářském výsledku,“ potvrzuje Peter Šovčík, mediální zástupce společnosti Iveco Czech Republic, která patří mezi největší vývozce autobusů u nás. Jak ale připustil, kdyby se vývoz českého Iveca orientoval na dolarové trhy, ztráty by mohly být větší.

Autor: Vojtěch Janda

4.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

děti na základní škole
14

Stát bude platit školy asi podle počtu odučených hodin, ne žáků

Europoslanec Pavel Telička.
15 9

Telička se stal místopředsedou Evropského parlamentu

AKTUALIZOVÁNO

Itálii postihla série silných zemětřesení

Řím - Střední Itálii dnes postihla série silných zemětřesení. Podle seismologického střediska EMSC měly sílu od 5,3 do 5,7 stupně. Informace o případných obětech zatím nejsou k dispozici, první menší škody ale hlásí město Amatrice, které ničivé zemětřesení o síle 6,2 stupně postihlo loni v srpnu.

Poláci o olympiádě v Krkonoších: Velká šance, jakkoli se to může zdát bláznivé

Vášnivé diskuse rozpoutalo prohlášení polských měst Karpacz a Szklarska Poreba uspořádat zimní olympijské hry 2030 v Krkonoších, společně s českými středisky.

Miliardy za bahno. Opravdu lidem pomáhá?

Ani pití, ani lék. Do jaké škatulky patří lázeňské prameny, doposud nikdo v Česku nerozlouskl. Neví se ani, jestli a jak fungují. Pojišťovny přitom posílají na léčbu minerální vodou a rašelinou miliardy. Což se jim nelíbí. „Nejradši bychom výdaje na lázeňství škrtli," přiznal šéf Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich. To by se ale mohlo brzy změnit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies