VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Facebook provádí své experimenty na nás, píše Financial Times

Londýn – Někteří se domnívají, že je přehnané dělat povyk kolem psychologického experimentu firmy Facebook na téma šíření emocí mezi uživateli této sociální sítě. Nikdo při něm neutrpěl újmu a řadí se ke zprávám o zneužití vědy v mnoha jiných případech. List Financial Times však soudí, že je tu jeden velký rozdíl. Firmy testují a pak lžou o svém zboží, v případě Facebooku jsme to my, kdo je testován.

4.7.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Michal Bílek

Experiment, jehož výsledek byl zveřejněn teprve nedávno, se konal v roce 2012 s využitím asi 700.000 uživatelů sítě. To je zlomek ve srovnání s 1,3 miliardy těch, kdo jsou k Facebooku přihlášeni. Výzkum nikomu nezpůsobil újmu, řidiči jedoucí ve vadných automobilech nebo lidé požívající přesolené a tučné sýry riskují mnohem víc. Facebook ale zmanipuloval výběr příspěvků zobrazovaných uživatelům a pak zjišťoval, jak to ovlivňuje emoce.

Experiment ukázal na dvě věci. Zaprvé Facebook necítí potřebu požádat o svolení, zda se někdo chce testu účastnit. Předložil sice text s podmínkami, který však uživatelé z nedostatku času přeskočí a odkliknou rychle souhlas, aby se pohnuli dál. V textu se skrývala vágní formulace o udělení souhlasu k použití výsledků ke „zlepšení" kvality produktu. Od roku 2012 pak do textu přibylo slůvko „výzkum". A to je vše.

Když byl výsledek zveřejněn v Proceedings of the National Academy of Sciences, pravilo se v něm, že uživatelé poskytli „informovaný souhlas", což je lež. Lidé souhlasili s jakýmsi povšechným textem, který neobsahoval popis prováděné studie, jak to vyžadují americké předpisy pro vědecký výzkum z roku 1979.

Obchodní výhoda

Profesor počítačových technologií z Princetonské univerzity Edward Felten podmínky, s nimiž lidé souhlasili, označil za „právní fikci souhlasu". Facebook má navíc obchodní výhodu. Společnosti jako Unilever nebo Procter & Gamble, které se zabývají psychologickými studiemi, musejí své účastníky najmout. A k tomu jim nestačí formulář typu, dejte souhlas k zakoupení zmrzliny.

A zadruhé má Facebook k dispozici neuvěřitelnou možnost ovlivňovat chování díky ohromnému množství uživatelů. Pro jiný svůj „výzkum" zaměřený na to, jak se šíří informace sítí přátel, využíval „svůj vzorek asi 253 milionů uživatelů", tedy čtyřnásobek obyvatel Francie.

Facebook ukázal, že může měnit chování lidí a na to jeho experimenty také jsou. „Pravidelně testujeme, abychom zjistili, jak službu zlepšit. Zjistili jsme, že jestliže lidé na Facebooku vidí více aktualizací, sami jich pak více píší," napsal jeden manažer sítě v lednu. Někdy Facebook využívá svých možnosti ke specifickým cílům. Jeho zakladatel Mark Zuckerberg třeba ve snaze získat dárce orgánů vyzval ty, kdo už se dárci stali, aby to na Facebooku zveřejnili a povzbudili tak přátele k následování.

Co je dobré pro uživatele , je dobré pro Facebook

Zuckerberg a další z vedení Facebooku sdílejí naivní filozofii, podle níž to, co je dobré pro uživatele – sdílení materiálu s přáteli – je dobré pro Facebook a cokoli tomu napomáhá je dobré pro všechny. Zaklínadlem je „poskytnout informaci toho pravého obsahu těm správným lidem v pravý čas".

A tato filozofie je obsažena také v nevinném tónu, který v omluvě k výzkumu o emocích použil Adam Kramer, který je členem vědeckého týmu Facebooku. „Cílem všech našich výzkumů na Facebooku je zjistit, jak službu vylepšit. Nechtěli jsme nikoho naštvat." To jistě ne, uzavírá FT, avšak pokyny pro provádění experimentů v USA byly zformulovány tak, aby zastavily všechny, kdo jsou přesvědčeni o vlastní dobrotě a chtějí pro všechny jen to nejlepší. Je na čase, aby si je lidé z Facebooku přečetli.

Autor: ČTK

4.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Letní počasí v Praze. Ilustrační foto.
16

Teplé počasí vydrží i příští týden, pak se lehce ochladí

Po střelbě na chomutovském sídlišti zemřel člověk
AKTUALIZOVÁNO
4 24

Po střelbě na chomutovském sídlišti zemřel člověk

DOTYK.CZ

Volební spot koalice Lidovci a starostové ukazuje malého Bělobrádka s Gazdíkem

Víkendový sjezd Křesťanskodemokratické unie - Československé strany lidové  představil mimo jiné v premiéře nový volební klip této strany, který akcentuje spojení KDU-ČSL s hnutím Starostové a nezávislí a nově pracuje s pojmem síla. To vše v patetickém duchu. Spot natočil Filip Renč.

AKTUALIZOVÁNO

Hollan jako Hitler. Aktivisté vyvěsili na maketu Německého domu fotku náměstka

/FOTOGALERIE/ – Velká fotografie brněnského náměstka primátora Matěje Hollana (Žít Brno) se v sobotu dopoledne objevila na instalaci na Moravském náměstí, která je centrem festivalu Meeting Brno. Plakát vyvěsili aktivisté z hnutí Slušní lidé. Na videu, které publikovali na sociální síti, označili Hollana za neonacistu.

Bitva o Mosul je ve finále. Islámský stát drží už jen 10 procent města

Irácká armáda se pohnula opět vpřed. Poslední část Mosulu – kousek Starého města a čtvrť na břehu řeky Tigris jsou posledními místy, kde ještě vládne Islámský stát. Ten nyní kontroluje už jenom deset procent města. Podle odhadů se zde zdržuje už jenom několik stovek bojovníků.

AKTUALIZOVÁNO

Bělobrádek obhájil křeslo předsedy, má přes 80 procent hlasů

Předsedou KDU-ČSL bude i další dva roky Pavel Bělobrádek. Vicepremiér a úřadující předseda strany dnes na lidoveckém sjezdu v Praze porazil zlínského hejtmana Jiřího Čunka. Pro Bělobrádka hlasovalo 227 delegátů z 276 přítomných, získal tak 84 procent hlasů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies