První krůčky sociální sítě na burze byly velmi nejisté. Počáteční propad hodnoty akcií doprovázely technické problémy. Akciím se pak nedařilo celý rok, uvádí britský list The Guardian.
„Chápeme, že hodně lidí je zklamáno vývojem na burze, mrzí nás to." Oznámil Zuckerberg v červnu 2013.
Dnes to zní jako příběh nějaké jiné firmy. Minulý týden se obchodovalo 144, 85 dolarů za akcii. Po pěti letech tak firma svoji hodnotu více než zosminásobila, což z ní činí jednu z pěti nejhodnotnějších firem světa.
K růstu jí teď pomáhají další služby a aplikace – zejména Instagram, WhatsApp a Messenger. Záběr na masové publikum Facebooku dává nepřekonatelnou konkurenční výhodu.
Jak píše britský server The Guardian, akcionáři se například obávali přechodu z počítačů na mobilní obsah. Nakonec na něm společnost dokázala skvěle vydělat. Dnes navštěvuje největší sociální síť světa z mobilních zařízení 85 procent jeho uživatelů a jedna miliarda lidí, tedy asi polovina, má Facebook pouze v mobilu.
Půjde Zuckerberg do politiky?
Mediální prezentace majitele a zakladatele „knížky tváří" vypadá, jako kdyby se připravoval na kariéru v politice. 33letý filantrop nedávno postoval fotky, jak krmí tele a řídí traktor. Svět obletěly i jeho příspěvky z návštěvy továrny Ford. Zuckerberg podle CNN také dává velkou část svého zisku do veřejně prospěšných projektů.
„Když jste miliardář ve vedení úspěšné firmy, získáte dojem, že děláte záchranou misi pro svět," komentuje veřejné vystupování pátého nejbohatšího muže světa mediální analytik Steven Levy. Zuckerberg ale zatím jakékoliv zapojení do veřejného úřadu odmítá.
Facebook jako ochránce pravdy? Norskou premiérku rozčílil
Cesta cenzury, kterou se loni vydal, vyvolala vlnu kritiky. Známá je například aféra fotografie nahé holčičky z války ve Vietnamu, publikovaná norskou premiérkou. Její příspěvek Facebook smazal s tím, že proti nahotě je potřeba bojovat. Norové pak Zuckerbergovi poslali video, ve kterém mu vysvětlují, že nešlo o žádné dětské porno. Později obrázek povolil.
Vzkaz norských novinářů Zuckerbergovi
Loni v říjnu Facebook například smazal video varující před rakovinou prsu, nebo pozastavil živé záběry z protestů v americké Dakotě a zablokoval účty palestinských novinářů. Známá je také aféra blokace účtů humanitárních organizací. Mazání svých příspěvků museli čelit aktivisté z hnutí Black lives matter, kteří pravidelně upozorňují na případy policejního násilí.
Video: video o rakovině prsu, které Facebook smazal
Nedostatek transparentnosti pak vedl ke koalici více než 70 lidskoprávních skupin, které Facebook kritizovaly s tím, že cenzura fotek a videí policejního násilí je nebezpečný precedent.
„Zuckerberg si protiřečí. Prohlašuje o sobě, že je ochránce lidských práv a svobod, ale přitom naše účty blokuje," říká aktivista Reem Suleiman z hnutí Black lives matter.
Letos Facebook pro změnu chtělo žalovat Thajsko za zveřejněné fotky thajského krále, jelikož prý „ohrožují majestát monarchie" a dalo firmě ultimátum.
K zabezpečení cenzury firma tak nedávno najala další tři tisíce lidí, kteří společně se stávajícími pěti tisíci lidmi budou kontrolovat jeho obsah. Co všechno teď je legální postovat a co vám Facebook smaže, je řízeno přísnými pravidly.
Podle mediální analytičky Clairy Wardleové si až teď firma uvědomila, co se děje. „I když se tomu brání, Facebook si uvědomil, že je vlastně vydavatelem. Odmítá si to přiznat, protože je to noční můra. Nikdy jsme neměli globální noviny, které fungují ve 192 zemích," komentuje jeho současnou pozici.
Konkurence se zbavil bravurně
Facebook rychle pochopil, že jeho hlavním trumfem jsou především fotky. Převzetí jeho konkurenta Instagramu v roce 2012 za miliardu dolarů tak byl strategický byznys. O dva roky později soupeřil s Googlem o aplikaci WhatsApp. Nakonec ji získal za 19 miliard dolarů. Boj internetových gigantů ale pokračoval. Microsoft mu vyfoukl LinkedIn, svoji největší akvizicí ve své historii za 26,2 miliard dolarů.
Dlouhodobě se například nedaří Twitteru, jehož akcie jsou pod cenou. Ve ztrátě je také firma Snap, provozující Snapchat.
Uživatele ale Facebook svým konkurentům převzít umí. V květnu 2012 měl 900 milionů uživatelů. Dnes má více než 1,9 miliard. Získat za pět let miliardu zákazníků není vůbec špatný výkon.
Video: proč Facebook na burze tolik vydělává