VYBERTE SI REGION

Finanční gramotnost proniká do škol

Praha - Výuka finanční gramotnosti sice zatím není řádnou součástí školních osnov, ovšem díky nejrůznějším iniciativám si přece jen razí cestu mezi žáky. Mezi ně patří už pátým rokem i projekt Rozumíme penězům.

7.9.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Zdeněk Traxler

Cílem projektu je zvýšit úroveň finančního vzdělání školáků především na druhém stupni základních škol, seznámit je s principy hospodaření s penězi a na reálných životních situacích (řešení bydlení, řešení dopravy a nákladů na ni, nákup dovolené) je naučit odpovědně řídit rozpočet rodiny.

Žáci a peníze

Důležitým bodem finančního vzdělávání je také zprostředkování základů zodpovědného rozhodování.

„Chtěli jsme prověřit znalosti hospodaření s penězi u žáků základních škol, kteří se do projektu zapojili, a těch, které projekt teprve čeká – proto jsme v závěru loňského školního roku provedli text, na kterém se zúčastnilo 1146 žáků,“ řekl Martin Ježek, ředitel projektu „Rozumíme penězům“ z občanského sdružení AISIS. Výsledky testu organizátoři zveřejnili těsně před začátkem školního roku.

„Osm z deseti žáků, kteří prošli projektem, odpovědělo na většinu teoretických otázek správně. Žáci zapojení do projektu však především prokázali lepší odhad reálných životních nákladů rodiny,“ doplnila tuto informaci Markéta Dvořáčková, tisková mluvčí GE Money Bank. Tento finanční ústav je odborným konzultantem projektu.

Praktická část ukázala, jak žáci dokážou znalosti z oblasti financí přenést do reálného života. Absolventi projektu mají reálnou představu o životních nákladech, ale také o tom, kolik budou v dospělosti vydělávat.

Milionáři nebudeme

Pouze čtyři procenta dětí, které absolvovaly kurz finančního vzdělávání, si myslí, že budou milionáři.

Případnou milionovou výhru v loterii by žáci zapojení do projektu věnovali rodičům, neboť silněji vnímají potřebu vyrovnaných příjmů a nákladů v rozpočtu rodiny.

Dobré znamení je, že jen malá část by peníze utratila za rychlé auto či luxusní oblečení, což je jednoznačně prvek racionálního přemýšlení.

Zajímavé jsou také představy dětí o budoucím zaměstnání. Nejpopulárnější zaměstnání u dětí bez rozdílu pohlaví je kuchař a číšník, kterými by v budoucnu chtěl být každý šestý dotazovaný.

U dívek je vysněným prvním zaměstnáním kadeřnice a kosmetička s očekávaným platem 16 tisíc korun. Následuje lékařka s platem 27 100 korun a kuchařka s platem 21 100 korun. Chlapci touží být programátory a brát 26 600 korun nebo veterináři za 30 300 korun měsíčně.

Z průzkumu dále vyplynulo, že žáci druhých stupňů základních škol se dobře orientují v tom, jak peníze investovat. Podle 92 procent žáků je vhodné půjčit si na nákup bytu spíše než na dovolenou.

Naprostá většina dětí si také uvědomuje, že v případě ztráty platební karty musí být prvním krokem blokace účtu v bance, až pak pořízení karty nové. Platební kartu přitom používá už 79 procent dotazovaných dětí.

Vedle pozitivních stránek průzkum odhalil také slabiny a nedostatky ve finanční výchově žáků.

Zázračný bankomat

Například bankomat žáci často považují za „automatickou výdejnu peněz“ bez ohledu na to, zda v bance mají peníze, nebo ne. Pětina žáků by totiž v případě nedostatku peněz na účtu řešila problém výběrem z bankomatu.

Průzkum dále odhalil, že žáci nemají zcela jasno, k čemu slouží běžný účet, protože dva z pěti dotázaných by jej využili ke spoření a investování. Nedostatky se objevily také při fiktivní žádosti o úvěr. Téměř čtvrtina z nich by si předem nespočítala, zdali budou mít na splátky, a desetina by si ani nepřečetla smlouvu.

Od roku 2006 do současnosti prošlo projektem již přes dva tisíce žáků, do konce příštího roku by jich mělo být pět tisíc.

projekt v kostce

Do projektu „Rozumíme penězům“ se může zapojit i vaše škola. Kurz zatím probíhá v pěti v krajích – Středočeském, Plzeňském, Libereckém, Pardubickém a na Vysočině. Kontakt: www.aisis.cz

Důležitou pomůcku a zároveň metodický materiál představuje kniha „Rozumíme penězům“. Je rozdělena do deseti samostatných lekcí, přičemž pořadí si určuje sám lektor.

Finance na projekt pocházejí zejména z Evropského sociálního fondu, ale také ze státního rozpočtu.
Školy i žáci projekt vítají

Martin Ježek, představitel občanského sdružení AISIS, které projekt „Rozumíme penězům“ organizuje, shrnuje dosavadní zkušenosti s jeho šířením.

Jak hodnotíte čtyři roky projektu?
Reakce ze škol potvrzují jeho užitečnost. Učitelé oceňují materiály, které mají k dispozici, a jako dobrý krok se ukázalo i zapojení odborníků z bankovního sektoru. Jednoznačně bylo rozumné projekt „Rozumíme penězům“ před čtyřmi roky nejdříve vyzkoušet, na základě zkušeností jej upravit a teprve pak rozšiřovat ve větším měřítku.

Je zájem o účast dostatečný?
Evidujeme přibližně sto škol, které mají zájem o finanční vzdělávání. Projekt „Rozumíme penězům“ však pro školy představuje i jistou zátěž – osmdesát hodin vzdělávání, konzultace, zkoušení výuky, a tak dále, což některé uchazeče odradí, byť tím ztrácí možnost věnovat se finanční gramotnosti komplexně.
Nicméně i pro školy, které mají zájem alespoň o částečné zvládnutí, připravujeme zajímavé programy. Pokud jde o postoj žáků, pak téměř všichni účastníci našich školení potvrzují, že finanční vzdělávání je baví.

Jaká je budoucnosti projektu?
Problematika finanční gramotnosti směřuje k tomu, že se stane pevnou součástí vzdělávacího programu.

Projekt „Rozumíme penězům“ učitelům nabízí odpověď na otázku, jak děti učit finančnímu vzdělávání, a do jisté míry tedy razí cestu.

Autor: Jozef Gáfrik

7.9.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Postrach Vysočiny: Žena zničila desítky aut a zapálila volejbalové kabiny

Havlíčkův Brod – Bývalou řidičku kamionu a uklízečku Bohumilu Šustrovou ze Ždírce nad Doubravou poslal v úterý Okresní soud v Havlíčkově Brodě na devět měsíců do vězení, a to za podpálení kabin havlíčkobrodským sportovcům.

Antiislamista Konvička opustil Alternativu pro ČR

Praha - Antiislamista Martin Konvička k dnešnímu datu vystoupil z politické strany Alternativa pro Českou republiku, za kterou neúspěšně kandidoval v říjnových senátních volbách na Táborsku. Na facebooku uvedl, že k projektu přestal mít důvěru. Důvodem je i to, že strana nebyla schopná odstranit nedostatky, kvůli kterým vláda v pondělí rozhodla, že navrhne soudu pozastavit její činnost.

Nejnovější kasino v Las Vegas „hlídá“ obří drak od českých sklářů

Las Vegas /FOTOGALERIE/- Čeští skláři z Kamenického Šenova se výrazně podíleli na podobě prvního kasina v čínském stylu, které vzniklo v americkém Las Vegas. Herně s desítkami stolů a stovkami automatů totiž vévodí tunový skleněný lustr ve tvaru čínského draka od tuzemské firmy Preciosa Lighting. Kasino oficiálně otevřelo své brány minulý víkend.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies