Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Firma General Motors prodala loni rekordních 9,8 milionu vozů

New York - Automobilka General Motors (GM) prodala loni po celém světě rekordních 9,8 milionu vozidel. Je to pro ni třetí rok rekordního prodeje za sebou. Největší americká automobilka tak zřejmě uhájila třetí místo na světovém automobilovém trhu za japonskou Toyotou a německým Volkswagenem. Automobilka dnes zároveň oznámila, že ve Spojených státech spouští novou službu sdílení automobilů.

21.1.2016
SDÍLEJ:

Cadillac CT6.Foto: Cadillac

Ve srovnání s předešlým rokem stoupl celosvětový prodej GM o 0,2 procenta. Hlavním trhem je pro automobilku nadále Čína. GM a její společné podniky tam loni dodaly rekordních 3,6 milionu vozidel, o pět procent více než předloni. Dnes GM v Číně otevřela továrnu na výrobu luxusních vozů Cadillac.

Dodávky ve Spojených státech stouply o pět procent na více než tři miliony aut. Na třetím hlavním trhu v Brazílii se ale loni snížily o třetinu. Evropská značka Opel/Vauxhall zaznamenala loni nejlepší prodejní výsledky za poslední čtyři roky. Na celém světě dodala přes 1,1 milionu vozidel, a to navzdory strategickému odchodu z Ruska, uvedla GM v dnešním sdělení.

GM byla desítky let jedničkou na světovém automobilovém trhu, po bankrotu v roce 2009 ale o toto postavení přišla. Štafetu přebrala japonská skupina Toyota. Ta minulý měsíc odhadla, že prodej by měl za rok 2015 mírně klesnout na 10,1 milionu vozů. Volkswagen, největší evropská automobilka a dvojka na světovém trhu, zaznamenala loni první pokles prodeje od roku 2002. Odbyt vozů skupiny se z předloňského rekordu 10,14 milionu snížil o dvě procenta na 9,93 milionu. Koncern bojuje s následky emisního skandálu, loni ho ale trápila i slabá poptávka v Číně.

GM hledá způsoby, jak se prosadit ve sféře způsobů dopravy budoucnosti. Nedávno vstoupila do strategické aliance s provozovatelem alternativní taxislužby Lyft, zaměřené mimo jiné na budoucí samořiditelná auta, tedy vozy bez řidiče.

Dnes GM představila službu sdílení vozidel s názvem Maven. Její uživatelé budou pomocí aplikace v mobilním telefonu moci v daném městě najít a rezervovat si vůz k dalšímu využití. Auto stejným způsobem odemknou a zamknou. Pomocí aplikace budou také moci ovládat další funkce, jako je nastartování nebo klimatizace. Služba bude stát mezi šesti a 12 dolary na hodinu v závislosti na velikosti vozu, uvedla agentura AFP. Jako první ji budou moci vyzkoušet ve městě Ann Arbor v Michiganu. Časem by měla být dostupná i v některých velkých amerických městech, ale také v Berlíně a ve Frankfurtu, napsal list Financial Times.

Autor: ČTK

21.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tomáš Procházka
9

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Ilustrační foto.
5

Dálnice se opravují podle plánu. Ale šnečím tempem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

AUTOMIX.CZ

Tatra postavila unikátní osmikolku se všemi řiditelnými koly. Hýbe se jako krab

Česká automobilka Tatra se pochlubila jednou unikátní novinkou. Pro jistého švýcarského zákazníka totiž postavila osmikolový podvozek se systémem řízení kol všech čtyř náprav. Vůz díky tomu umí mimo jiné takzvaný „krabí chod", tedy jízdu šikmo vpřed či vzad doleva nebo doprava při stejném úhlu natočení všech kol. Není divu, že novinka v Kopřivnici dostala právě přezdívku "Krab".

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Soud se zastal „zakleknuté firmy“. Bude Česko platit milionové odškodné?

Daňoví poplatníci by se v blízké budoucnosti mohli „prohnout“ a nechtěně zaplatit stovky milionů korun jako odškodné soukromé firmě za přílišnou horlivost úředníků a celníků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení