Zmínila jste tři oblasti, na které se zaměřujete, zkuste je více přiblížit.
Podporujeme rozvoj neziskového sektoru jako takového. Snažíme se podporovat zdravé finanční řízení a zvyšování profesionality neziskových organizací. Ale patří tam i to, že se snažíme vytvářet nebo pomoci vytvářet dobré legislativní podmínky pro jejich činnost . Druhou velkou oblastí jsou lidská práva a romská integrace. Což považujeme za jednu z citlivých a málo podporovaných oblastí. A tou třetí je oblast programů pro děti a mladé lidi. Pomozte dětem je jednou z nich, tam reagujeme na skupiny dětí, které jsou nějakým způsobem znevýhodněné. Ale máme například i program „Připoj se“ pro aktivní mladé lidi, kteří se chtějí více účastnit veřejného života, pracovat jako dobrovolníci a vymýšlet svoje vlastní projekty ve prospěch komunity.

Jak se za těch patnáct let vašeho působení změnil přístup firem i jednotlivých dárců?
Pozorujeme celkově velké zlepšení. Jsme dlouholetými členy Fóra dárců, takže známetuto problematiku nejen od nás, ale i z jiných nadací. Musímříci, že firemní dárcovství u nás zcela jistě stoupá. Někdy si firmy dokonce zakládají svoje nadace, což je dobrý zdroj pro podporu neziskových organizací, necítíme to jako konkurenci. Naopak, jsme rádi, že těch zdrojů je u nás víc. I v rámci sbírky Pomozte dětem pozorujeme, že stoupá individuální i firemní dárcovství, do projektu jsou zapojeny i firemní nadace.

Je rozdíl jenom ve výši peněz na charitu?
Určitě ne. Řada soukromých společností si začíná vybírat spíše dlouhodobé partnerství než nahodilou pomoc a více sledují, jak je jejich podpora efektivní. Vtom vidím velký rozdíl. Protože dříve, pokud nějaká firma dala peníze, tak se dívala hlavně na to, jaký tomádopad na prodej jejích výrobků. Kdežto dnes už pro ně marketingový dopad není tím nejdůležitějším. Firmy se snaží mít trvale dobrou pověst a filantropie k tomu patří. Nedávají už pouze finance, ale samy se účastní různých projektů, snaží se do nich zapojit své zaměstnance. To mi připadá velmi důležité.

Je změna vidět i v tom, jaký typ projektů firmy podporují?
Ano, jdou do oblastí, které už nejsou tak zcela zřetelně marketingově pozitivní. Například naše spolupráce s Poštovní spořitelnou na předfinancování projektů neziskových organizací, které čekají na peníze z veřejných zdrojů, již není tak všeobecně zajímavé a marketingově „prodejné“ téma. Program překlenovací pomoci je zajímavý tím, že soukromý subjekt svým způsobem nahrazuje nedostatky státu. Vtom vidím kvalifikovanější a vyšší stupeň společenské odpovědnosti. Nadruhou stranu se zdá, že firmy i veřejný sektor stále málo využívají potenciál nadací, které jsou schopné nejen vytipovat společensky důležitá témata, ale i profesionálně a transparentně rozdělovat svěřené finanční prostředky.