VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Firmy lákají jenom mladí zákazníci

Praha – Lidem na 55 let se třetina českých obchodníků a výrobců vyhýbá.

6.11.2009 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Ideální zákazník zralého věku odchází ze zdravotnického zařízení do cestovní kanceláře a mezi tím nakoupí v potravinách. Naopak na oblékání už rezignoval a do kina ho nedostanete ani za zlaté tele.

Aspoň tak si představuje podle průzkumu agentury Matehr lidi starší 55 let většina českých firem. Velikost této skupiny přitom z hlediska prodeje není zrovna bezvýznamná. Tvoří zhruba třetinu obyvatel České republiky. A i když jejich kupní síla podle obchodníků je o něco nižší, tvoří zhruba 28 procent českého trhu, není pro ně bezvýznamná. „Zhruba polovina firem předpokládá, že jim zákazníci ve věku 55 let a více zajišťují poloviční nebo větší část obchodního obratu,“ říká ředitel agentury Ondřej Obluk.

Agentura? Spíš skautský tábor

Přes tyto velké finanční prostředky se však jen pětina firem rozhodla pro reklamu zaměřenou speciálně na tuto cílovou skupinu. A to je v porovnání s přístupem firem k této cílové skupině v zahraničí skutečně neuspokojivý výsledek. Důvod je především v neznalosti. „V reklamních agenturách, ale i v marketingových odděleních se většinou pohybují velice mladí lidé. Jsou to spíš skautské tábory,“ říká Jiří Mikeš z Vysoké školy ekonomické.

Jejich zaměstnanci tak neznají zralejší lidi, ani nevědí, jak je oslovit. „Takže raději ignorují je i jejich poměrně velkou kupní sílu,“ stěžuje si Mikeš. Většině starších lidí by přitom zřejmě ani nevadilo, že pro ně nevznikají speciální reklamy. Daleko více by jim vzhledem k specifickým požadavkům vyhovovalo, kdyby pro ně byla uzpůsobena nabídka zboží.

Tu však má této věkové skupině přizpůsobena necelá třetina firem. „Pro čtvrtinu je otázka věku ve vztahu k produktům nepodstatná, protože jejich produkce je „uniage“. Třetina firem se pak skupině 55+ vyhýbá,“ říká Obluk.

Velká kupní síla

A dělají chybu. V České republice je 1,5 milionu lidí starších šedesáti let. Když k nim se k nim přidají ti, kteří jsou až o pět let mladší, bude toto číslo ještě daleko vyšší. „A za své potřeby jsou ochotni utrácet,“ říká Mikeš.

To koneckonců poznala například rakouská společnost Emporie, která do Česka začlala dovážet mobilní telefony vyráběné speciálně pro seniory. „To je naše cílová skupina,“ říká generální ředitelka společnosti Eveline Pupeter-Fellnerová. „Naše telefony jsou speciálně upraveny tak, aby starším lidem vyhovovaly,“ dodává. A její přístup se jí vyplácí. Původně rodinná firma totiž očekává, že těchto telefonů prodá až půl milionu kusů.

Autor: Pavel Cechl

6.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útok před britským parlamentem
AKTUALIZUJEME
18 10

Teror před britským parlamentem: Útočník čtyři lidi zabil a 40 zranil

Ilustrační foto.
29

EET a fitness: trenéry čeká existenční dilema, zákazníky fronty

Zrychlí stavby? Politici chtějí vyšachovat ekology i spolky

Kuňkání žab zřejmě ještě více než dnes zanikne v hluku stavebních strojů. Důvod? Výhrady, které ke stavbám vyjadřují ekologové či různé občanské spolky, už brzy úřady nebudou tolik poslouchat. Připravit je o slovo může chystaná novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA), která má omezit možnost vyjadřovat se tak jako dosud k chystaným velkým stavbám, jako jsou dálnice nebo továrny.

Katastrofa: Zelenina zdražila!

„Brutální zdražení potravin." „Salátová krize!" „Zákazníci zuří: Zelenina je moc drahá!" „Oběti letošní zimy: okurky, cukety, ledový salát." Češi jsou od počátku roku zásobováni katastrofickými zprávami o tom, jak letos zdražuje zelenina. Jeden by snad začal okopávat zanedbaný záhumenek či navezl na balkon pytle plné hlíny, aby si mohl vypěstovat pár rajčátek a nějakou tu okurku.

Poruchy spánku trápí stále více dětí. Mohou za to i chytré telefony

Ráno nedokážou vstát z postele a ze školy nosí horší známky. Neporadí si s běžným výkladem, který nedoprovází obraz. Ordinace dětských neurologů se stále častěji plní školáky, kteří jsou unavení a neudrží pozornost. Důvod je jednoduchý: české děti trpí poruchami spánku. Ty jim způsobují mobily a tablety.

Spíme málo. Trpíme proto nadváhou a depresemi

Spánek? Na ten jsem dlouho neměla čas, přiznává osmatřicetiletá manažerka Lenka Procházková. Snažila se totiž stihnout úplně všechno – práci si nosila domů, děti dirigovala hlavně přes telefon, k tomu se starala o nemohoucí rodiče. Během pracovního týdne strávila v posteli sotva pět hodin denně. Někdy musely stačit i čtyři hodiny. Dokud nepřišel zvrat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies