VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Firmy lákají jenom mladí zákazníci

Praha – Lidem na 55 let se třetina českých obchodníků a výrobců vyhýbá.

6.11.2009 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Ideální zákazník zralého věku odchází ze zdravotnického zařízení do cestovní kanceláře a mezi tím nakoupí v potravinách. Naopak na oblékání už rezignoval a do kina ho nedostanete ani za zlaté tele.

Aspoň tak si představuje podle průzkumu agentury Matehr lidi starší 55 let většina českých firem. Velikost této skupiny přitom z hlediska prodeje není zrovna bezvýznamná. Tvoří zhruba třetinu obyvatel České republiky. A i když jejich kupní síla podle obchodníků je o něco nižší, tvoří zhruba 28 procent českého trhu, není pro ně bezvýznamná. „Zhruba polovina firem předpokládá, že jim zákazníci ve věku 55 let a více zajišťují poloviční nebo větší část obchodního obratu,“ říká ředitel agentury Ondřej Obluk.

Agentura? Spíš skautský tábor

Přes tyto velké finanční prostředky se však jen pětina firem rozhodla pro reklamu zaměřenou speciálně na tuto cílovou skupinu. A to je v porovnání s přístupem firem k této cílové skupině v zahraničí skutečně neuspokojivý výsledek. Důvod je především v neznalosti. „V reklamních agenturách, ale i v marketingových odděleních se většinou pohybují velice mladí lidé. Jsou to spíš skautské tábory,“ říká Jiří Mikeš z Vysoké školy ekonomické.

Jejich zaměstnanci tak neznají zralejší lidi, ani nevědí, jak je oslovit. „Takže raději ignorují je i jejich poměrně velkou kupní sílu,“ stěžuje si Mikeš. Většině starších lidí by přitom zřejmě ani nevadilo, že pro ně nevznikají speciální reklamy. Daleko více by jim vzhledem k specifickým požadavkům vyhovovalo, kdyby pro ně byla uzpůsobena nabídka zboží.

Tu však má této věkové skupině přizpůsobena necelá třetina firem. „Pro čtvrtinu je otázka věku ve vztahu k produktům nepodstatná, protože jejich produkce je „uniage“. Třetina firem se pak skupině 55+ vyhýbá,“ říká Obluk.

Velká kupní síla

A dělají chybu. V České republice je 1,5 milionu lidí starších šedesáti let. Když k nim se k nim přidají ti, kteří jsou až o pět let mladší, bude toto číslo ještě daleko vyšší. „A za své potřeby jsou ochotni utrácet,“ říká Mikeš.

To koneckonců poznala například rakouská společnost Emporie, která do Česka začlala dovážet mobilní telefony vyráběné speciálně pro seniory. „To je naše cílová skupina,“ říká generální ředitelka společnosti Eveline Pupeter-Fellnerová. „Naše telefony jsou speciálně upraveny tak, aby starším lidem vyhovovaly,“ dodává. A její přístup se jí vyplácí. Původně rodinná firma totiž očekává, že těchto telefonů prodá až půl milionu kusů.

Autor: Pavel Cechl

6.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pomněnkový den. Ilustrační foto.
5

Policie pátrá po dvou stovkách ztracených dětí

Generální tajemník NATO Jens  Stoltenberg a Donald Trump
7

Trump přijel do Bruselu. Ten čekají protesty

Unikát ve Valticích: pohár Alexandra Velikého

Ve svém oboru to považuje za největší objev, jaký kdy učinil. „Myslím si, že je to i největší objev tohoto roku u nás," neskrýval nadšení umělecký historik a kurátor David Majer. Právě on přivezl do valtického zámku jedinečné umělecké dílo vytvořené ve druhé polovině čtvrtého století před naším letopočtem ve Střední Asii. Zlatý pohár, z něhož pil válečník Alexandr.

Otec doufá, že ústavní soudci zachrání jeho syna před sektou

Sedmiletý chlapec zatím nic netuší, ale o jeho dalším osudu dnes rozhodne Ústavní soud.

Zatajit dech a vydržet. Nová metoda lépe cílí na nádory

/FOTOGALERIE/- Nikdo neumí léčit rakovinu šetrněji než my, hlásí odborníci z pražského Protonového centra. Našli unikátní metodu, díky které dokážou sežehnout jen skutečně nemocnou tkáň. Jenomže další lékaři se k protonům staví rezervovaně. Podle šéfa odborné společnosti, která radioterapii zastřešuje, není tato léčba stále dostatečně ověřená. Její cena je navíc příliš vysoká.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Kouření a jiné škodliviny

Už za týden to vypukne – začne platit zákaz kouření v restauracích a hospodách. Když tak poslouchám některé zastánce protikuřáckého zákona (ach, jak dlouho museli tito apoštolové voňavějších zítřků trpět ústrky a čekat na sladkou chuť triumfu), skoro se začínám těšit. Nastává nová doba. Bude se žít lépe, bude se žít radostněji.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies