V celé Evropě se v alianci spojí na 200 firem. V nadcházejících letech chtějí v Evropě vytvořit přes 100.000 nových pracovních příležitostí pro mladé lidí.

Mladí patří v Evropě k jedné z nezaměstnaností nejohroženějších skupin. Podle údajů Českého statistického úřadu, bylo v Česku v prvním čtvrtletí letošního roku přibližně 103.000 nezaměs­tnaných ve věkové kategorii do 29 let, z toho bylo přes 15.000 nezaměs­tnaných dlouhodobě.

„Situace na trhu podléhá neustálým změnám, ale nezaměstnanost a nedostatečná motivace této generace má nezměrné ekonomické a sociální dopady pro celý kontinent," uvedl generální ředitel pobočky Nestlé pro Česko a Slovensko Torben Emborg. „Řešení problému nelze ponechat pouze na veřejném sektoru, úloha byznysu je nezastupitelná," zdůvodnil, proč Nestlé stála u vzniku aliance.

Potravinářský koncern se v závěru loňského roku zavázal, že v letech 2014 až 2016 v Česku a na Slovensku nově zaměstná 240 mladých lidí do 30 let, zároveň umožní stáže a učňovský výcvik 300 vysokoškolských studentů, absolventů a učňů. V letošním roce roce firma poskytla mladým asi 350 příležitostí, v celé Evropě pak téměř 8000.

Příprava k pohovorům

Firmy sdružené v alianci zapojí do programů na podporu mladých své nynější zaměstnance, kteří budou absolventům radit či jim pomáhat s přípravou k přijímacím pohovorům.

Podle průzkumu, který pro Nestlé provedla společnost Datank, považují tři čtvrtiny mladých lidí ve věku od 18 do 30 let provázanost studia a praxe za nedostatečnou. Ke zlepšení je podle koncernu zlepšit spolupráci státní správy a firem.

„Projekty, které podporují absolventy škol při hledání práce, plně podporuji. Jedná se o účinný boj s nezaměstnaností jak u středoškoláků, tak absolventů vysokých škol," uvedl ke vzniku aliance ministr školství Marcel Chládek.

Podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka jsou na formát, kdy je teoretická výuka doplněna praxí přímo v podnicích, nyní připraveny pouze velké firmy, nikoliv malé a střední podniky. Podle něho hlavní problém při zavedení duálního vzdělávání, které by mělo absolventy lépe připravit na praxi, spočívá v roli Hospodářské komory ČR. „V zemích, kde duální vzdělávání funguje, je povinné členství v hospodářské komoře. Bez něj to může být jen systém s prvky duálního vzdělávání," řekl ve středu ministr.