Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Firmy 'zelenají' proto, aby uspěly u zákazníků

Praha – Vyrábět a prodávat kvalitní výrobky či nabízet špičkové služby již k úspěchu nestačí.

28.3.2010 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Vít Šimánek

Světové firmy proto kladou stále větší důraz na svůj šetrný přístup k životnímu prostředí.

Prakticky žádná významná společnost se tak již neobejde bez programu zaměřeného na životní prostředí. Automobilka PSA Peugeot Citroën slibuje od příštího roku používat ve svých vozech 20 procent „zelených“ materiálů namísto plastů. „Zelené materiály zahrnují přírodní vlákna jako len a konopí, recyklované nekovové materiály a biomateriály, které nepocházejí z ropy, ale z obnovitelných zdrojů,“ vysvětlila mluvčí českého Peugeotu Radka Matthey. Automobily jsou přitom vyrobeny ze 70 procent z kovů, které se již z velké části recyklují, z 5 procent různými materiály, 5 procent tvoří kapaliny a zbytek tvoří plasty.

Mezi firmami jsou oblíbené zejména programy zaměřené na energetické úspory. Ty totiž mají pro zákazníky výrazný ekonomický efekt – šetří jejich náklady na elektřinu. „HP si vytklo nový cíl ušetřit miliardu kilowatthodin elektřiny do roku 2011 prostřednictvím široké řady strategií v oblasti návrhu produktů,“ říká mluvčí české pobočky společnosti Hewlett-Packard Ivan Lukáš. Přitom již od roku 2005 snížila spotřebu svých počítačů o 41 procent. Firma rovněž ve spolupráci s WWF přislíbila, že od příštího roku bude ve 40 procentech papírenských výrobků pro své kancelářské přístroje používat vlákna z lesů s ekologickým certifikátem FSC.

Právě v oblasti výpočetní techniky jsou možnosti energetických úspor obrovské. Bellovy laboratoře, inovační centrum společnosti Alcatel-Lucent, například slibují, že do pěti let přinesou tisíckrát energeticky úspornější internet. Právě surfování na webu, kvůli nutnosti existence velkých datových center, produkuje značné množství skleníkových plynů. Jen nevyžádaná pošta vyprodukuje ročně 17 000 000 tun CO2. To je množství, které by vypustil průměrný automobil, kdyby ujel 106 250 000 000 kilometrů, což je pro představu více než 700krát vzdálenost Země od Slunce. Všechny komunikační sítě dohromady pak 300 000 000 tun CO2. Podle amerického fyzika Alexe Wissnera z centra pro životní prostředí Harvardské univerzity průměrné vyhledání jediného slova pomocí Googlu vyprodukuje asi 7 gramů CO2, podle samotného Googlu se jedná jen o 0,2 gramu. Pokud bude iniciativa Bellových laboratoří úspěšná, již v roce 2015 množství energie potřebné dnes na jeden den provozu komunikačních sítí vystačí na celé tři roky.

Zelenější technologii vyvíjí i český výrobce antivirových programů Avast, společnost Alwil Software. „Spomoci vývojového centra společnosti Intel se našim technikům podařilo zrychlit skenováni a zároveň omezit systémové nároky. To se pak zpětně projeví v nižší spotřebě energie a delší výdrži baterie,“ řekl ředitel společnosti Miloš Korenk. „Vzhledem k tomu ze Avast použivá pres 100 milionů lidí na celém světě, pak hodnota uspořené energie se rovná 50 Giga Watt hodin ročně. A to při velmi konzervativním odhadu pouhých 10 skenů celého počítače za rok,“ dodal.

Tlak na úspory je znatelný i ve stavebnictví. Budovy za celou dobu své životnosti nyní generují až 40 procent globálních uhlíkových emisí, což je víc než například automobilový průmysl, kde nyní dochází k rychlému rozvoji vozů s šetrnějšími pohonnými technologiemi. Přitom šetrnější budovy nemusí být dražší. „Stavební standardy společnosti Skanska už jsou energeticky daleko efektivnější než před několika málo lety, aniž by to vedlo k vyšším nákladům,“ připomíná Cecilia Fasth, ředitelka Skanska Green Business. Společnost 3M zase uvádí na trh speciální fólii na okna, která omezuje pronikání tepla ze slunečního záření do budov a tím úsporu až 66 procent nákladů za energii pro klimatizaci.

Právě oblast úspor má podle odborníků i byznysmenů větší potenciál snižovat dopady na klima, než nové, alternativní zdroje energie. „Možná to zní překvapivě, ale naším nejlepším výhledem na omezení emisí je sama energetická účinnost. Studie zpracované Mezinárodní energetickou agenturou ukazují, že efektivnější využití energie má větší potenciál omezit emise oxidu uhličitého v průběhu nadcházejících 20 let než všechny ostatní možnosti dohromady,“ upozorňuje Joe Hogan, výkonný ředitel ABB, světové firmy působící v oblasti energetiky a automatizace. Přesto bylo ze 112 miliard dolarů investovaných do čisté energie na celém světě v roce 2008 pouhých 1,8 miliardy USD vynaloženo na zlepšení energetické účinnosti. „Vlažnost přístupu k investicím do energetické účinnosti je překvapující. Investiční náklady se vrátí díky nižším energetickým nákladům během doby kratší než dva roky,“ dodal Hogan

Zelené trendy pronikají i do takových odvětví, jako je móda. „Řada našich základních módních produktů, stejně jako některé naše nejtrendovější zboží, se vyrábí z biobavlny,“ říká Catarina Midby, koordinátorka trendů H&M. Společnost se v roce 2008 zavázala zvyšovat podíl biobavlny ve svém zboží o 50 procent ročně až do roku 2013. Podstatou módy by podle ní mělo být vytváření šatníku složeného ze základních kusů oděvů, které se dají nosit řadu let, které se dají kombinovat s vybranými sezónními trendy. Kromě výroby je podle ní možné šetřit i na péči o oblečení. „Možná se můžeme vrátit k tomu, co lidé dělali dříve – spíš než oděvy rovnou hodit do pračky je nejprve vyvětrat,“ uzavřela Catarina Midby.

Autor: Dalibor Dostál

28.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Letní dětský tábor, ilustrační snímek.
19

Děti na táborech mají mobily. A brečí domů

Stanislav Šulc.
3 11

Pohledem Stanislava Šulce: Montujeme hrdě a rekordně

Výkyvy počasí zdraží med. Na část včelařů dopadne i EET

/INFOGRAFIKA/ Včelaři prodávají med za 160 korun. Kvůli slabší úrodě cena o pár desetikorun stoupne.

Boj o cyklisty v Brně. Další firma nabídne sdílená kola

/ANKETA/ Ještě před dvěma měsíci měli lidé využívající sdílená kola jednodušší rozhodování. V centru Brna půjčovala padesátku růžových bicyklů pouze společnost Rekola. Už brzo budou v brněnských ulicích svádět boj o cyklisty tři půjčovny.

Slavný fotbalový útočník Baroš se vrátil do Baníku: Cizinci české lize pomůžou

Nejen hvězdní cizinci v dresech Sparty a Slavie budou zdobit nový ročník fotbalové ligy. Zpátky mezi elitou je Baník Ostrava, jehož soupisku zdobí jméno jednoho z nejslavnějších odchovanců slezského klubu. Milan Baroš se do Baníku vrátil už potřetí. Tentokrát (prý) naposledy.

AUTOMIX.CZ

Jaká auta si nejčastěji kupují fotbalové hvězdy? Vítěz překvapí, Bentley to není

O autech fotbalistů se velmi často mluví a také se na toto konto velmi často vtipkuje. „Kopačka v Bentley“ je jakousi folklórní záležitostí… Nicméně jaká jsou opravdu nejoblíbenější auta fotbalistů?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení