VYBERTE SI REGION

Generální ředitel Meopty: Biatlonisté nedají na naše dalekohledy dopustit

Přerov /ROZHOVOR/ - Zaměstnává téměř dva a půl tisíce lidí, roční obrat činí dvě miliardy korun. Přerovská firma Meopta optika byla po revoluci potápějící se lodí, dnes patří ke špičce ve svém oboru. Jejich produkty používají jak myslivci, tak trenéři české biatlonové reprezentace. „Už čtvrtým rokem po sobě jsme v ziskovém režimu. Veškeré finanční prostředky, které v daném účetním období firma vydělá, majitel ve firmě nechává a věnuje je na investice, do modernizace areálu a samozřejmě na personální náklady," říká jednatel a generální ředitel Meopty Vítězslav Moťka.

2.6.2015 1
SDÍLEJ:

ZACÍLENO NA VRCHOL. Vítězslav Moťka je hrdý na to, že výrobky Meopty pomáhají k medailím nejen reprezentačním sportovcům. Foto: Meopta

Meopta se proslavila hlavně výrobou optické, fotografické a filmové techniky. Co patří dnes mezi její nejsilnější výrobky?

Jsou to tři komodity. Tou první je naše rodinné stříbro, sportovní optika Meopta jsou to binokuláry, pozorovací dalekohledy a puškohledy pro myslivce. Obrat tržby v této komoditě neustále vzrůstá, v loňském roce jsme dosáhli čísla zhruba 440 milionů korun, přičemž meziroční nárůst tam byl více než dvacet procent. Nejoblíbenější z hlediska množství jsou puškohledy pro myslivce, jsou velmi populární jak na našem trhu, tak i ve světě v Evropě či v USA. Unikátní přístroj je pozorovací dalekohled spektiv MeoStar S2, který se zařadil do absolutní světové špičky, a můžeme pomocí něho pozorovat detaily na velké vzdálenosti. Používá jej i naše biatlonové mužstvo, kdy šéftrenér reprezentace Ondřej Rybář a celý tým může vyhodnocovat zásahy na střelnici právě pomocí tohoto dalekohledu. Třetí skupinou výrobků v oblasti sportovní optiky jsou binokulární dalekohledy.

Další je vojenská výroba, to byla tradiční komodita pro Meoptu. Nicméně doby před rokem 1989, kdy Meopta dodávala zhruba 75 procent obratu do armády zemí Varšavské smlouvy, skončily ze dne na den. Máme zájem a daří se nám dodávat do armády České republiky denní a noční vidění, vojenská výroba činí zhruba deset procent celkového obratu, odvíjí se to od kontraktu, který je zrovna podepsaný.

A třetí komodita?

Sedmdesát procent obratu Meopty tvoří takzvané průmyslové aplikace. Patří do nich i profesionální digitální projekce. Meopta se účastnila na první velké digitalizaci kin, která probíhala v roce 2010 až 2011, srdce kinoprojektorů a projektorů pro multimediální představení jdou z Meopty. Také zařízení na kontrolu i výrobu mikročipů jsou sestaveny z modulů vyvinutých i vyrobených u nás. Posledním významnějším balíčkem jsou naše výrobky do medicínské zdravotní techniky, třeba RTG objektivy pro mamografy.

Zmínil jste spolupráci s českými biatlonisty. Jak k ní došlo?

V době, kdy probíhaly první námluvy s Jiřím Hamzou, prezidentem biatlonového svazu, nebyly ty úspěchy ještě tak markantní. Chtěli jsme tuto oblast podporovat a měli jsme zájem, aby trenéři, kteří používají pozorovací dalekohledy ke sledování detailů nástřelů, neužívali dalekohledy konkurence, když je dovedeme vyrobit u nás v Přerově. Když jsme jim nabídli předchozí model, tak byl Ondřej Rybář kritický a otevřeně pojmenoval věci, které by chtěl ještě vylepšit. Nám se to podařilo a dnes je trenér Rybář velmi spokojený a myslím si, že nedá dopustit na náš dalekohled.

Nevybavujeme v současné době pouze reprezentační mužstvo, ale podporujeme i mužstva juniorů a mládežnická družstva. Na naší spolupráci mě velmi oslovuje vůbec celá atmosféra kolem biatlonového týmu, je vidět, jak se dokázali společně vypracovat. To je mi blízké, protože Meopta je v podstatě rodinná firma, bez týmové spolupráce a podpory bychom na absolutní světovou špičku nedosáhli.

V čem tkví podle Vás ta „rodinnost" firmy?

Jednak je určitě v tom, že Meopta vznikla v roce 1933 tady v Přerově a od roku 1935, kdy se začaly stavět budovy ve stávajícím areálu, je celou dobu zde. Potkávají se tady generace lidí, Přerov je město optiky, je to už takové synonymum. Značka Meopta už byla podpořena řadou světoznámých výrobků, ať to byly známé flexarety nebo 35mm analogové projektory do kin či zvětšováky do fotokomory. Já jsem dělal fotky a setkal se s výrobkem z Meopty ještě v době, kdy jsem netušil, že v ní jednou budu pracovat. To vše ukazuje, jak šikovné lidi v regionu máme. V roce 1990 byla stopnuta vojenská výroba a Meopta přišla defacto o tu největší část výrobkového portfolia. Hledali jsme nové zákazníky, nové projekty a velká část lidí, ať už to byli technici, dělníci, nebo část managementu, tady zůstala za neskutečně obtížných podmínek. Bojovali jsme za firmu a hledali světlo v tunelu. To nakonec přišlo, samozřejmě i díky tomu, že do Meopty vstoupil nový majitel Paul Rausnitz. Postupně investoval a nechal se přesvědčit, že nejenom výroba optického elementu, ale celkově komplexní nabídka optomechanických výrobků má smysl. Místo toho, aby Meopta skončila v bankrotu, dostala šanci se rozvíjet.

Jaký je Paul Rausnitz šéf?

Sám říká, že má dva a půl tisíce dětí. Je to velice trefné přirovnání, protože on opravdu vztah k zaměstnancům má. Není to jenom majitel, který si najme management a jednou za rok přijede zkontrolovat výsledky na valnou hromadu. Velice úzce se angažuje v obchodních aktivitách. Zajímá se o to, jak zaměstnanci žijí, nezapomene se vždycky poptat na rodinné příbuzenstvo. Opravdu je to nadstandardní komunikace ze strany majitele. Neuvěřitelná je jeho energie, se kterou i v pokročilejším věku dovede motivovat ostatní. Za svůj přínos v záchraně a rozvoji Meopty obdržel i státní vyznamenání medaili za zásluhy prvního stupně.

Neustále se hovoří o nedostatku technicky vzdělaných lidí. Je to problém?

Setkáváme se s tím, jsou to pozice, kde je potřeba vysokoškolské vzdělání konstruktéři, optičtí mechanici, ale i pozice, kde je třeba řemeslná úroveň seřizovači obráběcích center, CNC programátoři, optici. Narážíme na to, že kvalifikovaných absolventů v těchto oborech je málo, ať už z univerzit, nebo ze středních odborných škol. Spolupracujeme se Střední technickou školou v Přerově, kde je obor optik či mechatronik. Pomohli jsme díky apelům na ministerstvo školství zavést obor optik s maturitou. Nabízíme studentům stipendia, stáže v Meoptě, využíváme grantové podpory z kraje nebo z resortu školství. Snažíme se pozvednout úroveň výuky a ukázat studentům, že práce v této oblasti může být atraktivní. Podobně spolupracujeme se Střední průmyslovou školou, pokud tito studenti chtějí po absolvování dále studovat, účastní se stipendijního programu, podporujeme je v pokračování studia na vysoké škole. V oblasti vysokého školství se daří využívat další část otevírat výzkumně vývojové programy ve spolupráci s univerzitou.

Autor: Iva Najďonovová

2.6.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Politici nechápou, co je věda, jak funguje, říká nositel Nobelovy ceny za fyziku

Brno - Vědci se musí místo výzkumu věnovat papírování, kritizoval nositel Nobelovy ceny za fyziku Claude Cohen-Tannou-dji. „Moje děti se věnují vědě také a tráví šedesát procent času sepisováním zpráv," řekl ve čtvrtek fyzik publiku na VUT v Brně.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Na pohádky se o Vánocích dívá 83 procent Čechů

Praha - Na pohádky se během Vánoc dívá v televizi 83 procent Čechů. Třetina lidí kvůli návštěvám ale televizní program nestíhá. Vyplývá to z průzkumu agentury ipsos pro O2. Zážitek ze sledování pohádek až 95 procentům diváků kazí reklamní přestávky. Kolem 70 procent lidí by chtělo sledovat program v televizi bez reklam nejen o Vánocích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies