VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hejtmani chtějí vlastní vlaky

Děčínsko - Čtyři miliardy korun chtějí dát krajští hejtmani na nákup nových vlaků do republiky. Peníze by rádi získali z fondů Evropské unie.

29.7.2009 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Zuzana Škvrnová

Projekt se teprve připravuje. Potvrdil to i Jakub Jeřábek, vedoucí oddělení dopravní obslužnosti Ústeckého kraje. Řekl, že by to nebyly vlastní vlaky kraje, ale pořídil by si je některý z dopravců, třeba i soukromých s pomocí prostředků regionálního operačního programu.

„Projekty se opravdu připravují, ale jsme nerozhodli o realizaci žádného z nich. Záleží nejen na ekonomických parametrech, ale i na vyjasnění právních otázek,“ zdůraznil krajský úředník. Poznamenal, že Ústecký kraj se každoročně s Českými drahami dohaduje na financování ztráty. Proto s jejím hrazením bude krajům zřejmě pomáhat i stát. „Slíbilo to ministerstvo dopravy,“ doplnil informace mluvčí Ústeckého kraje Zbyněk Šebesta.

Žádné přestupy

Hejtmani z celé republiky chtějí v zamýšleném projektu postupovat společně, aby měli větší šanci získat prostředky z evropských peněz. To by znamenalo, že už by cestující nemuseli na hranicích kraje přestupovat z vlaku do vlaku jako se někde tak děje. “U nás tyto problémy nemáme, na hranicích našeho kraje se nepřestupuje. Naopak některé linky byly propojeny a s ostatními kraji je vždy dohoda na objednávce přes hranice kraje,“ vysvětluje Jeřábek.

Nová vozidla, spolufinancovaná z EU, nevyjedou na trať dříve než za dva tři roky. Výroba a jejich schválení podléhá totiž náročnému procesu. Nové vlaky budou i dost drahé. Například nejmodernější regionální vlak v Česku, souprava Desiro, stojí asi osm set milionů korun. Za uvažované čtyři miliardy by kraje koupily padesát takových vlaků.

Páteřní linka do Děčína

Jak chystanou vizi vidí Ústecký kraj ve vztahu k Děčínsku? Vedoucí dopravní obslužnosti krajského úřadu uvedl konkrétní příklad: do Děčína by zasahovala páteřní linka, na níž by byla nová vozidla nasazena. Šlo by o linku Děčín – Ústí – Most – Chomutov-Kadaň. Pokud by kraj nový projekt nerealizoval, uvažuje vypsat výběrové řízení na provoz vlaků podobných parametrů z regionálního operačního programu.

Železniční dopravu pro kraje v současnosti obstarávají převážně České dráhy. Také letos s nimi Ústecký kraj uzavřel smlouvu, a to na částku ztráty ve výši 435 milionů korun. Vloni poprvé přistoupil k tomu, že společnost sankcionoval za zpoždění vlaků. Rovněž letošní smlouva s drahami obsahuje takové sankce.

Autor: Alice Klaubenschalková

29.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Britské deníky
2 4

Zákaz prodeje bulváru naštval studenty. Rozdávají vlastní kopie

Ilustrační foto.
3

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

DOTYK.CZ

Jako po válce. Podívejte se na kdysi výstavní čtvrť v Ostravě

Třeba to opravit a ne opustit! Těžko říci, zda sprejeři říkající si Deroj a Breck mysleli tyto slova vážně či ironicky. Nastříkali je každopádně mezi ruiny, které kdysi bývaly výstavními činžáky pro železničáře.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Česko zažilo neobvykle slunný den, teplota atakovala osmnáct stupňů

Na většině území Česka vystupovaly teploty na 10 až 15 stupňů Celsia, v Karviné, ale rtuť teploměru dosáhla až na 17,7 stupně. Teplotní rekordy pro 27. únor byly dnes překročeny na 20 ze 144 stanic měřících 30 a více let. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu. Podobně teplo bylo už v minulém týdnu ve čtvrtek.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies