Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hejtman: Bez peněz na D3 nepodpoříme Temelín

České Budějovice - Jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) dnes na mimořádné tiskové konferenci vyzval vládu, aby vyčlenila peníze na dostavbu dálnice D3, IV. tranzitního železničního koridoru i rychlostní komunikace R3 z Českých Budějovic do Rakouska, jinak kraj nepodpoří dostavbu Jaderné elektrárny Temelín.

25.10.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Jaroslav Sybek

Zimola tak reagoval na fakt, že tyto projekty vypadly z plánu prioritních dopravních staveb Evropské komise v letech 2014 a 2020. Podle ministerstva dopravy se výstavba komunikací nezastaví, bude ale potřeba hledat peníze v jiných programech EU.

„Jestliže stát měl dosud od Jihočeského kraje podporu z hlediska dostavby Temelína, tak jasně říkám, že se podpora může velmi rychle změnit v případě, že stát nedostojí svým jasným závazkům. Ta míra trpělivosti v tento moment přetéká. Jihočeši, ale všichni, co k nám na jih Čech jezdí, jsou léta vládními sliby ubezpečováni, že dálnice D3 bude dostavěna. Čeho jsme se za těch 20 let dočkali? Dvaceti kilometrů dálnice a v příštím roce otevření pětadvacetiki­lometrového úseku směrem na Veselí nad Lužnicí, a my budeme nyní v roli prosebníků,“ uvedl hejtman.

Hejtman předpokládá, že o vypadnutí projektů z plánu rozvoje dopravních sítí EK ví nejen místní politici, kteří v pondělí na záležitost upozornili, ale i premiér a ministr dopravy. Nechápe, proč se tímto problémem nezabývali a nevyjádřili se k němu. „Věděli o tom před dvěma, třemi týdny, kdy se vláda zaobírala dostavbou Temelína,“ poukázal Zimola.

Představitelé kraje byli podle něj ubezpečováni, že když Jihočeši ponesou na bedrech všechny problémy související s dostavbou Temelína, třeba veškerá správní řízení i mnohdy vyhrocené vztahy s Rakouskem, mohou za to cosi legitimně požadovat. „A to cosi znamená: dostavba dálnice D3, IV. železničního koridoru a rychlostní komunikace R3 směrem na rakouské hranice,“ podtrhl. V případě nesplnění slibů deklaroval třeba tvrdší postup kraje v povolovacím řízení dostavby. Vláda podle něj nemůže smést ze stolu sliby jen proto, že EK České republice nedá na projekty peníze. Musí peníze sehnat.

D3 v návrhu chybí

Evropská unie bude v letech 2014 až 2020 podporovat dostavbu důležitých dálnic i železničních koridorů částkou 31,7 miliardy euro, ale dálnice D3 v návrhu chybí, nepočítá ani s dokončením železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Náklady na stavbu D3 mezi Prahou a hraničním přechodem Dolní Dvořiště se odhadují na zhruba 50 miliard korun.

„Není pravda, že příští rok se nebude pokračovat ve výstavbě těchto komunikací,“ řekl Martin Illiaš z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Na stavbu dálnice D3 příští rok ministerstvo uvolní zhruba tři miliardy korun, další asi tři miliardy půjdou na modernizaci IV. železničního koridoru.

Ke změnám ve financování v letech 2014 – 1020 dojde podle Illiaše kvůli změně páteřní sítě evropských komunikací TEN -T. Podle nové metodiky se mezi klíčové dopravní tepny mohou dostat pouze komunikace spojující metropole s více než milionem obyvatel a významné dopravní uzly. Plánovaná dálnice D3 a IV. železniční koridor z tohoto hlediska vypadly ze seznamu staveb financovaných z CEF (fond pro podporu výstavby tranzitních komunikací), uvedlo ministerstvo dopravy. Peníze pro tyto stavby bude potřeba nadále žádat z Fondu soudržnosti neboli kohezního fondu, nikoliv z fondu CEF.

Komplikace při stavbě dálnice

Výstavbu dálnice D3 provází řada komplikací. Například letos v červnu Nejvyšší kontrolní úřad uvedl, že Ředitelství silnic a dálnic prý nemá účinná pravidla pro dosahování lepších cen při přípravě staveb i jejich realizaci. Průměrné náklady na pořízení představovaly 290 milionů korun za jeden kilometr.

Dlouho také nebylo jasné, kudy přesně dálnice povede ve středních Čechách. Teprve před několika dny D3 získala kladný posudek v procesu hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA). Zpracovatel upřednostňuje takzvanou západní variantu, podle které se dálnice napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky, a protne tak turisticky oblíbenou oblast v Posázaví.

Vlastník Temelína, energetický koncern ČEZ, nyní dokončil zadávací dokumentaci na dostavbu jaderné elektrárny a v nejbližších dnech ji má předat účastníkům tendru. Stavba třetího a čtvrtého bloku Temelína má být hotova nejpozději v roce 2025. Uchazeči by měli příští rok podat nabídky a v roce 2013 by mělo být rozhodnuto o vítězi.

Autor: ČTK

25.10.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Protiatomový kryt ve Strahovském tunelu.
1 11

Kam se Pražané schovají v případě ohrožení?

Ilustrační foto.
2

Čechům se i nadále daří lépe než Slovákům. Dohánějí nás, ale nestíhají

AKTUALIZUJEME

Ostrov Kos postihlo silné zemětřesení: nejméně dva mrtví, stovky zraněných

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Nejméně dva lidské životy a stovky zraněných si vyžádalo zemětřesení o síle 6,7 stupně na řeckém ostrově Kos v Egejském moři. Otřesy zaznamenané u řecko-turecké námořní hranice způsobily i kvůli následné tsunami značné materiální škody na budovách a v přístavu.

Psi žijí v otřesných podmínkách. Až mi je vezmou, pořídím si další, říká majitel

/FOTOGALERIE/ Vstup do domu Na Kozině, jenž patří Václavovi Hrbáčkovi, který vlastní několik psů, je jen na vlastní nebezpečí. Ještě před dveřmi vás přivítá nesnesitelný zápach a hlasité štěkání a kňučení několika desítek psů, kteří tu žijí v naprosto otřesných podmínkách. 

Při protestech ve Venezuele umírali lidé, stávkují už miliony obyvatel

/VIDEO/ Do čtyřiadvacetihodinové generální stávky, která je reakcí na politiku socialistického prezidenta Venezuely Nicoláse Madura, se zapojily už miliony obyvatel. Provází ji však násilné demonstrace. Střety si prozatím vyžádaly tři oběti a podle BBC bylo více než 300 protestantů zatčeno.

První město vyhlásilo zóny bez dávek na bydlení. Hrozí, že se ghetta přesunou

/ANKETA/ Krušnohorská ulice, Ervěnice a Březenec. Pokud se do této části severočeského Jirkova po 1. září někdo přistěhuje, musí si na nájem a energie vydělat sám.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení