VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hluk z dopravy si každoročně vyžádá 50 000 životů

Brusel, Praha - Nová studie odhalila, že téměř polovina Evropanů je vystavena hluku zdopravy, který může poškodit jejich zdraví.

28.2.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Zámečník

Podle studie, kterou dnes zveřejnila bruselská nevládní organizace Transport&Envi­ronment (T&E), souvisí hluk ze silniční a železniční dopravy súmrtím 50tisíc Evropanů na infarkt a dalšími 200tisíci případy kardiovaskulárních onemocněníročně.

Výsledky studie přichází ve chvíli, kdy se ze strany Komise očekává zahájení řízení proti některým členským státům EU pro nesplnění povinností dle evropské směrnice ohluku.

Přitom sama Komise již několikrát odložila nově připravovanou směrnici otichých pneumatikách. Její návrh bude zřejmě předložen letos vlétě.

Nina Renshaw zT&E ktomu říká: „Tato studie ukazuje, že nedostatek právní regulace ve spojení sneustálým nárůstem dopravy a používání větších, silnějších a hlučnějších aut je pro obyvatele EU smrtící kombinace.“

Podle Světové zdravotnické organizace znamená hluk již nad 55decibelů vážné obtěžování a může nastartovat vznik řady onemocnění. Studie odhalila, že vEvropské unii žije vtak hlučném prostředí způsobeném silniční dopravou kolem 210milionů lidí. Přímé náklady pro společnost včetně nákladů na lékařskou péči jsou studií odhadovány na 40miliard EUR (přibližně 1bilion Kč)ročně.

VČeské republice je podle odhadů nadměrným hlukem postiženo zhru! ba půl milionu obyvatel. Podle nedávno zveřejněných hlukových map je téměř 300tisíc lidí rušeno ze spánku hlukem vyšším než 60decibelů. Podle Michala Bernarda zEkologického právního servisu, který analyzoval nedávno zveřejněné hlukové mapy je zřejmé, že boj shlukem bude třeba vést na všech frontách, od té místní až po Brusel. „Varování zdravotníků a ekonomů jsou jasná, situaci je třeba urychleně řešit, od rozhodnutí nechat auto doma a jet do práce hromadnou dopravou až po přijetí směrnice otichých pneumatikách. Náklady na protihluková opatření jsou rovněž mnohonásobně nižší než každoroční ekonomické ztráty vdůsledku nadměrné hlučnosti“, dodává Bernard.

Autor: Petr Tomíšek

28.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Stojící tramvaje. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
1

Prahu postihly rozsáhlé výpadky elektřiny, nejezdily tramvaje

Oto Košta. Zasedání zastupitelstva Olomouckého kraje, které má na programu odvolání hejtmana
28

Odvolají hejtmana Olomouckého kraje Koštu? Sledujeme ON-LINE

ANALÝZA: Babiš chce proměnit Česko. Pevnou rukou

Voliči budou mít letos na podzim na vybranou. Buď dají hlas zástupcům tradičních demokratických stran, nebo Andreji Babišovi. Víkendový sněm nenechal nikoho na pochybách, oč usiluje druhý nejbohatší Čech a zakladatel i největší sponzor hnutí ANO Andrej Babiš.

Sazka může na internetu provozovat Sportku nebo Eurojackpot

Sázková společnost Sazka může na internetu provozovat loterie jako například Sportku, Eurojackpot, Euromiliony nebo Kasičku. Dnes to sdělil mluvčí společnosti Václav Friedmann. Informaci potvrdilo i ministerstvo financí (MF), které Sazce licenci udělilo. Spuštění her online plánuje Sazka v nejbližší možné době.

AKTUALIZOVÁNO

V Praze se srazily kamiony a nizozemský autobus, osm lidí zraněno

V Kbelské ulici v Praze 9 se v pondělí dopoledne srazila dvě nákladní auta a autobus z Nizozemska. Při nehodě bylo zraněno osm lidí z autobusu, včetně řidiče, který byl ve vozidle zaklíněn a utrpěl vážná zranění nohou. Silnice je uzavřena. V pondělí to řekli mluvčí policie Jan Daněk a záchranné služby Dominik Horn.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies