VYBERTE SI REGION

Hodnocení zaměstnanců firmy nesmí být strašákem

Praha - Čeká vás v těchto dnech pravidelné hodnocení zaměstnanců? Nepropadejte panice. Kontrola je v každé organizaci nezbytná a nemá nic společného s nedůvěrou v zaměstnance. Jde o potřebnou metodu, která má místo v činnosti každé seriózní firmy.

26.11.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: www.dzob.cz

Ne náhodou podniky i instituce tento nástroj také často využívají, ať už jde o testování zaměstnanců nadřízenými pracovníky, nebo externími konzultanty.

Obavy jsou zbytečné

Proč je hodnocení zaměstnanců u vedení společností tak oblíbené? Co přináší? A jak ho vnímají samotní zaměstnanci? Připravili jsme pro vás několik důležitých doporučení, abyste tuto „disciplínu" zvládli.

„Domnívám se, že testování by u stávajících zaměstnanců vůbec nebylo nutné, kdyby ve firmě fungovaly všechny úrovně řízení. Kdyby nadřízení dobře znali lidi v pracovním kolektivu a byli schopni objektivně je hodnotit. V praxi se však často setkáváme s tím, že manažeři pracovníky dobře neznají a od konzultantů očekávají, že jim o jejich podřízených řeknou něco objevného," domnívá se Jitka Tejnorová z poradenské společnosti DMC management consulting.

Ukažte, co umíte

Mezi hlavními důvody, proč společnosti zkoušejí zaměstnance, patří výběr vhodného kandidáta na volné pracovní místo. Roli sehrává i hledání talentů v rámci vlastních zdrojů, případně také personální audit. Častou a oblíbenou formou je testování a následné hodnocení pracovníků nezávislou osobou zvenčí, konzultantem či psychologem. Na rozdíl od hodnocení interního, tedy ze strany přímého nadřízeného nebo kolegy, zaměstnanci přijímají tento způsob s menším nadšením.

„Lidé se obávají, že selžou. Bojí se, že jeden pohovor může na dlouho zastavit jejich kariéru, což se však v praxi nestává," tvrdí ze své zkušenosti Jitka Tejnorová. Firmy by měly mít na paměti, že testování není samospasitelné! Nelze jím obsáhnout všechny schopnosti příslušného pracovníka a mělo by sloužit jen jako doplněk.

Důležité je, aby se se získanými výsledky následně pracovalo i ve spolupráci se zaměstnancem, který si na jejich základě stanoví vlastní profesní cíle.

pět dobrých rad

- Nalaďte se pozitivně, nebojte se! Těšte se, že zažijete něco nového.

- Buďte otevření, nestylizujte se. Taková snaha vyzní spíše kontraproduktivně. Neváhejte se zeptat, proč vás zaměstnavatel zařadil do programu hodnocení a co se stane s výstupy.

- Prodejte se, nečekejte, že někdo objeví vaše silné stránky za vás. Pochlubte se dosaženými výsledky.

- Využijte příležitost! Snažte se z programu získat něco pro sebe.

- Naslouchejte, přemýšlejte o výsledcích a vytvořte si vlastní plán, jak s nimi naložíte.

PETR KOUTNÝ

Autor: Redakce

26.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
2

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Donald Trump.
22

Český krajan ze státu New Yorku očekává za Trumpa rozkvět USA

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

V mrazu rostou hutím náklady na výrobu, musí rozmrazovat suroviny

V mrazivém počasí vzrůstají slezským hutím náklady na výrobu. Jak v ArcelorMittalu Ostrava (AMO), tak v Třineckých železárnách se to týká hlavně vstupních surovin, které se musejí rozmrazovat. Řekly to mluvčí AMO Barbora Černá Dvořáková a TŽ Petra Jurásková. Výši nákladů na rozmrazování ale podniky nedokážou vyčíslit.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies