VYBERTE SI REGION

Hotely v Česku zažívají nyní těžké časy

ČR - Ekonomická situace českých hotelů závisí na stavu cestovního ruchu. A jestliže byl cestovní ruch zasažen krizí, nemohly se jí vyhnout ani hotely.

24.8.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Milan Sidorjak

„Na realitním trhu se nabízejí hotely k prodeji a není jich málo,“ prohlásil na konferenci Stavebního fóra Ondřej Špaček z KPMG, která byla věnována problematice domácího cestovního ruchu. Obdobně jsou na tom restaurace. „V posledních třech letech jich u nás ubývá tempem pěti procent ročně,“ řekl Václav Stárek z asociace hotelů a restaurací.

Propagace cestovního ruchu poněkud zaostává, přitom jeho roční přínos do státní pokladny činí téměř sto miliard korun, tedy sedm procent veškerých příjmů. Cestovní ruch zaměstnává přímo i nepřímo 370 000 lidí, což představuje osm procent z celkového počtu zaměstnaných v České republice.

Turisté nezůstávají

Není dobrou zprávou, že se zkracuje průměrná délka pobytu, ale počet hotelů v letech 2006 až 2009 stoupl o 162 a dosáhl kapacity 13 444 pokojů. Obsazenost hotelů ve stejném období klesla o 10 procent a je zajímavé, že obsazenost 4hvězdičkových hotelů je vyšší než 3hvězdičkových. Vysvětlením těchto čísel je, že dražší hotely musí zlevňovat, takže turisté dostanou za méně peněz výrazně lepší služby v „dražších“ hotelech. Cena pokojů klesá.

Průměrná obsazenost hotelů v centru Prahy se pohybuje mezi 50 až 60 procenty, ale v ostatních velkých městech už jen mezi 25 až 40 procenty. Přitom průměrné dosahované ceny se v centru Prahy pohybují na úrovni 1300 korun za noc, ale přibližně stejné ceny požadují i hotely v ostatních velkých městech České republiky.

Z tohoto důvodu jsou zejména v Praze a v Karlových Varech kvůli nízkým výdělků hotely na prodej. „Ne o všech hotelech, které jsou na prodej, je to veřejně známo, protože by to ještě více poškodilo jejich ekonomickou situaci,“ upozornil jeden z účastníků fóra.

Hotel na prodej

Hotely se prodávají, nebo jsou na prodej, nebo se mění koncept jejich fungování. „Řada hotelových kapacit, které vznikly v někdejších bytových domech, se vrací ke svému původnímu účelu, jiné se mění na zařízení pro dlouhodobé pobyty, tedy například na rezidenční byty pro zaměstnance zahraničních společností,“ uvedl Václav Stárek.

S jistým snížením počtu ubytovacích zařízení souvisí další skutečnost. V Česku je patrný výrazný útlum lukrativní kongresové turistiky. Zahraniční účastníci kongresů patří mezi nejbohatší turisty s nejdelším pobytem, takže zde utratí nemalé částky. Navíc často přijíždějí
s manželkami, pro které je připravený speciální turistický program a i ony jsou ochotny utratit vyšší sumy.

„Na tomto trhu vládne silná konkurence. Řada měst organizátory významných akcí dotuje nezanedbatelnými částkami. To se u nás neděje, logickým důsledkem je proto menší zájem,“ upozornil na příčinu Tomáš Kulman z KPMG.

Svoji příležitost na tomto lukrativním segmentu turistického ruchu si nechce nechat ujít ani Kutná Hora. „Cítíme, že v oblasti kongresové turistiky se našemu městu nabízí určitý prostor,“ uvedl starosta Ivo Šanc.

Schází propagace

O tom, že se Česko nedostatečně v zahraničí prezentuje, se hovoří už dlouho. V minulosti zejména směrem do zahraničí, v posledních letech se ale stále častěji mluví o potřebě intenzivnějšího oslovování domácí klientely.

Právě tu dnes odborníci v cestovním ruchu považují za nejperspektivnější. Z výzkumu vyplynulo, že turistické kvality Česka jeho populace zná a vysoko oceňuje nebo také to, že 75 procent českých rodin rádo cestuje po své vlasti.

Nejnověji se o propagaci cílů v České republice stará kampaň CzechTourismu pod názvem „Dovolená v Česku – to letí“. Podle Markéty Chaloupkové z této organizace by bylo chybné nahlížet na domácí dovolenou jako na chudší variantu dovolené v zahraničí. Čísla oblibu domácích destinací potvrzují – v meziročním nárůstu 2010/2009 růst počtu domácích dovolených dosáhl 17 procent, zatímco zahraniční dovolené klesly o devět procent.

Proč také preferovat dovolenou na domácí půdě? „Není ji třeba plánovat dlouho dopředu, vše je blízko, k dispozici je velký výběr, existuje hustá síť turistických stezek a konec konců je to i příležitost navštívit vzdálené příbuzné,“ shrnuje Chaloupková.

Z uvedeného vyplývá, že by se měly české hotely soustředit i na domácí klientelu a zpřístupnit jí své služby. To se ostatně prostřednictvím snižování cen za ubytování už děje.

Jak se pozná dobrý hotel?

„V Česku je hotelů dost, problém s kapacitou tedy není, spíše v úrovni služeb. Dobrý hotel, který chce v konkurenci uspět, musí mít alespoň dobrou postel a koupelnu. To je základ. Co nabízí navíc, například bazén, sportoviště a další, je už třešnička na dortu,“ uvedl Jiří Houdek ze Sdružení lázeňských míst, kterých je v Česku 36.

Dobré služby zvyšují nabídku pracovních sil. „Jedno pracovní místo v lázních vyprodukuje 2,5 pracovního místa v jiných oborech,“ upozorňuje Houdek.

Čtěte také: Zahraniční turisté se do Česka nevracejí tak často, jako dříve

Autor: Michal Achremenko

24.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Forejtův případ je varující zprávou o poměrech na Hradě, píše tisk

Praha - Odchod ředitele protokolu Pražského hradu Jindřicha Forejta, který se v úterý vzdal svého místa, je drsnou a varující zprávou o poměrech na Hradě. V komentáři to dnes píšou Hospodářské noviny. Případu se věnují všechny české deníky. Lidové noviny si v souvislosti s tím všímají bezpečnostních hrozeb, kterých je podle nich Hrad plný. Právo se pozastavuje nad "úpornou snahou dvou pochybných individuí" dostat kompromitující materiál do seriózních médií.

Babiš obhajoval rozpočet, dle něj je podstatné, že deficit klesá

Praha - Vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš (ANO) před jednáním Sněmovny obhajoval navržený deficit státního rozpočtu na příští rok ve výši 60 miliard korun. Podle něj je podstatné, že se od začátku funkčního období vlády daří deficit postupně snižovat, stejně jako státní dluh. Odmítl také výtky opozice, že je v rozpočtu málo investic.

Vysmívaný uklízeč z Rijádu získal po kampani na netu šperky

Rijád - Bangladéšský uklízeč ze saúdskoarabské metropole Rijádu, jemuž se na sociálních sítích vysmívali za to, jak na fotografii zírá do výlohy klenotnictví, po internetové kampani na jeho podporu získal sadu zlatých šperků. Lidé mu také přislíbili tisíce rijálů, informovala televizní stanice CNN.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies