Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hrozbu sesuvu na D8 připouštěl ministerský posudek už v roce 1996

Praha - Hlavní příčinou sesuvu svahu na rozestavěnou dálnici D8 v roce 2013 byla špatně zvolená trasa. Na dnešním setkání s novináři to řekla ředitelka stínového Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miloslava Pošvářová. Na nevhodnost vedení dálnice po nestabilním levém úbočí údolního svahu Labe přitom podle ní upozorňoval už posudek z roku 1996, který pro ministerstvo životního prostředí vypracoval Český geologický ústav. Špatně zvolená trasa byla hlavní příčinou sesuvu u Litochovic na Litoměřicku i podle nejnovějšího posudku, přestože ministerstvo dopravy za viníka označilo lom nad rozestavěnou dálnicí.

22.6.2016
SDÍLEJ:

Sesuv na dálnici D8, duben 2016.Foto: Deník/Karel Pech

"Z hlediska inženýrsko-geologického jsou všechny varianty tras dálnice D8, vedené po levém úbočí údolního svahu Labe, nejméně vhodné a obsahují největší počet geologických rizik, která mohou stavbu dálnice nesmírně prodražit a v některých případech i ohrozit," uvedl Český geologický ústav v materiálu. Kvůli problémům se zvolenou variantou trasy rovněž stavba nezískala kladný posudek vlivu na životní prostředí, ten ale nebyl podle tehdejšího právního výkladu na rozdíl od současnosti závazný.

Dalším problémem, pak podle Pošvářové bylo, že dálnice vede podle projektu přímo částí ochranného území lomu, od něhož se zhruba 500 metrů dlouhý sesuv zeminy utrhl a zavalil železniční trať a rozestavěnou dálnici. Pokud by ale těleso dálnice neodkrylo patu tohoto svahu, sesuv z července 2013 by dosáhl jen k výše položené železniční trati dodala Pošvářová s odvoláním na závěry posudku, který pro ministerstvo dopravy letos vypracoval Ústav struktury mechaniky hornin Akademie věd ČR.

Ten se nedávno dopisem ohradil vůči způsobu, jakým ministerstvo dopravy výsledky jeho studie interpretuje. "Jakožto zpracovatelé posudku nemůžeme souhlasit se současnými jednostrannými výstupy ministerstva dopravy, které označují za jediného viníka sesuvu na dálnici D8 lom Dobkovičky," napsal ministrovi ředitel ústavu Josef Stemberk a doplnil, že pokud by ministr zůstal u tohoto "tendenčního výkladu, nezbude než se od tohoto výkladu veřejně distancovat. Ministerstvo dopravy na jeho vyjádření na dotaz ČTK od pondělí nezareagovalo.

Menší sesuvy půdy se ale na stavbě objevovaly i v období před osudným sesuvem. Podle Pošvářové na tyto problémy čtyři roky upozorňoval ve stavebních denících stavební dozor, žádná efektivní opatření ale učiněna nebyla. Podle ní ta k není možné, aby ředitelství silnic o problému nevědělo, stavbu dálnice měl navíc na starosti současný generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Státní organizace Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty podaly na firmu Kámen Zbraslav, která je majitelem lomu, žalobu počátkem června. Škoda, jejíž náhrady se stát žalobou domáhá, dosahuje podle ministra zhruba miliardu korun. Firma závěry ministerstva odmítla.

Autor: ČTK

22.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Češi jsou ve srovnání s Evropany ranní ptáčata

Slavnostní zahájení prvního ročníku tenisového Laver Cupu, které se konalo 20. září na Staroměstském náměstí v Praze. Marin Cilic, Alexander Zverev, Roger Federer,
AKTUALIZOVÁNO
24

Laver Cup odstartoval. Praha si na poslední chvíli rozmyslela výši dotace

Autistů přibývá. Terapii musí rodiče platit sami

Rvalo mi to srdce, vzpomíná na období před dvěma lety Magdaléna Čížková. Její dcera Markétka byla dlouho vysněným dítětem, které dělalo rodině jen radost. Zvládala první slova, vesele ukazovala předměty, rozpoznávala zvířátka. Jenomže pak přišel zlom. „Najednou jako by nám oslepla a ohluchla,“ popisuje maminka.

Krize ve Španělsku: Katalánské referendum podpořil další autonomní region

/VIDEO/ Právo na referendum o nezávislosti Katalánska vyhlášené na 1. října je nezadatelné. O tom nepochybují a hlasitě za to demonstrují v Galicii, oblasti Španělska, která má stejný autonomní statut jako odbojné Katalánsko. 

Nejnebezpečnější přechod v metropoli? Najdete ho v Praze 2

/INFOGRAFIKA/ Pražský deník proto připravil výčet nejnebezpečnějších přechodů a křižovatek, kde nejčastěji docházelo ke střetům mezi vozidly a chodci.

Geolog: Sesuvy na trase přes České středohoří nikdy hrozit nepřestanou

Posudky geologické služby v 90. letech umístění dálnice právě sem zásadně zamítaly. Zároveň navrhovaly mnohem bezpečnější řešení. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení