VYBERTE SI REGION

Hybridní mýtný systém je úspěšný z 99,5 procent

Praha - V uvažovaném hybridním systému by měla současné mýtné brány doplnit satelitní technologie ke zpoplatnění silnic nižších tříd, kde se se stavbou bran nepočítá.

2.3.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK / Archiv

Zkušební provoz hybridního mýtného systému, který vedle mýtných bran využívá i satelitní technologii, vykázal úspěšnost 99,5 procenta. Novinářům to dnes řekl obchodní ředitel společnosti Kapsch Karel Černý. K rozšíření výběru mýta na další komunikace je ale podle Kapsche ještě nutné dořešit hustotu distribuční sítě palubních jednotek a určit výši mýtných sazeb. Svoji podobu kombinovaného systému již na konci minulého roku představila také konkurenční slovenská společnost SkyToll.

V Česku se o zavedení hybridní technologie mluví v souvislosti s plánem ministerstva dopravy zpoplatnit silnice druhých a třetích tříd. „Zatím žádná země nepřistoupila ke zpoplatnění dvojek a trojek, v tomto ohledu se Česká republika chová pionýrsky,“ řekl generální ředitel české pobočky Kapsch Karel Feix. V uvažovaném hybridním systému by měla současné mýtné brány doplnit satelitní technologie ke zpoplatnění silnic nižších tříd, kde se se stavbou bran nepočítá.

Ministerstvo dopravy podle mluvčího Jakuba Ptačinského zatím cenu mýtného za kilometr neurčilo, protože je závislá na rozsahu zpoplatněných úseků. „Oslovili jsme všechny kraje, kolik kilometrů si přejí zpoplatnit a odpovědi očekáváme v nejbližších dnech,“ řek Ptačinský.

Tříletý test

Kapsch v průběhu tří let testoval 5000 palubních jednotek umístěných v poštovních vozech a ve vozidlech jiných smluvních partnerů. Součástí testu byla i praktická zkouška mezní zátěže systému, který podle odhadů společnosti předpokládá maximální přihlášení 600.000 palubních jednotek. V Současné době je v rámci mikrovlnného systému aktivních zhruba 550.000 palubních jednotek v kamionech. Definitivní výsledky pilotního provozu budou známé na konci června.

Svoji podobu výběru mýtného prostřednictvím satelitní technologie kombinované s již fungující mikrovlnou představila konkurenční společnost SkyToll v prosinci loňského roku. V rámci vlastního testu vyzkoušela funkčnost zpoplatnění na trase mezi Bratislavou a Prahou a využila při tom dálnice i silnice nižších tříd.

Možnost rozšířit výběr kamionového mýtného i na silnice druhých a třetích tříd oznámil v listopadu ministr Vít Bárta. Podle něj bude mít především regulační funkci, protože na krajských silnicích by systém mohl být ztrátový.

Mýtné pro kamiony je v Česku zavedené od roku 2007 a v loňském roce na něm stát vybral 6,5 miliardy korun. Od roku 2010 se povinnost platit mýtné vztahuje i na kamiony od 3,5 tuny a od letošního roku mýtné podražilo o 25 procent na průměrnou částku pěti korun na kilometr.

Čtěte také: Elektronické dálniční viněty zřejmě čeká odklad, zůstanou známky

Autor: ČTK

2.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies