VYBERTE SI REGION

Hybridní technologie dobývají železnici a vodu

Praha - Výkyvy v cenách ropy a tlak vlád na snižování emisí vede k zavádění úsporných technologií do dalších oblastí dopravy.

1.10.2009
SDÍLEJ:
Fotogalerie
4 fotografie
Ekologický autobus s hybridním pohonem

Ekologický autobus s hybridním pohonemFoto: archív

Několik nových projektů využívajících ekologické hybridní technologie, kombinující klasický spalovací motor s ekologickým elektromotorem, připravuje přední světová společnost GE například pro lokomotivy, těžké nákladní automobily určené do terénu nebo námořní vlečné lodě.

„Společnost GE vyvíjí hybridní a elektrické vozy již přes třicet let. Právě motory s hybridním pohonem se osvědčují jako vynikající řešení v kombinaci s našimi zkušenostmi z vývoje motorů a systémů pro řízení energie,“ prohlásil šéf oddělení pro výzkum hybridních motorů při výzkumném ústavu GE (GE Global Research), Tim Richter. „Vodní doprava, železnice, městská hromadná doprava, ale i dálková doprava – prakticky ve všech těchto sektorech nachází hybridní technologie své využití,“ dodal Richter.

Výkonná hybridní lokomotiva

Hybridní lokomotiva Evolution Hybrid by měla být na trh uvedena v letošním roce. GE ji vyvinula jako vůbec první na světě v roce 2007. Tepelná energie vznikající při brzdění je uložena do baterií. Díky nim dokáže lokomotiva snížit spotřebu paliva až o 15 procent a emise škodlivých plynů dokonce o 50 procent oproti jiným lokomotivám. Lokomotiva o váze 207 tun přitom vyprodukuje při brzdění za rok tolik energie, kolik by stačilo k uspokojení energetické potřeby 160 domácností za stejnou dobu.

České dráhy zatím o nákupu ekologických lokomotiv neuvažují. „Ano, víme o tom, že existují hybridní nebo takzvaná duální vozidla, která umožňují provoz na elektrifikované i neelektrifikované trati. V současné době však neplánujeme jejich pořízení,“ řekl Deníku mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Auto do zásuvky

Hybridní technologie přitom proniká i do dalších druhů dopravy. Ve spolupráci se skupinou C-MAR Group vyvíjí GE vlečnou loď, v kooperaci s americkým ministerstvem pro energetiku pak hybridní terénní nákladní vůz. Společně s americkými úřady společnost pak pracuje na dvou projektech v celkové hodnotě 6,8 milionu dolarů, jejichž cílem je zajistit rychlejší komerční uvedení automobilů dobíjených ze zásuvky. První se zaměřuje na vývoj menší a lehčí pohonné jednotky pro hybridní vozidla, druhý si klade za cíl vytvořit dokonalejší a teplotně odolnější kondenzátory.

Společnost GE se zaměřuje také na vývoj absolutně čisté dopravy. Autobus poháněný palivovými články a vyznačující se nulovými emisemi, vyvíjený ve spolupráci s americkým Federálním úřadem pro dopravu. Před časem oznámila divize GE Energy Financial Services kapitálovou investici do norského výrobce elektrických vozů Think a výrobce lithiových baterií A123. V rámci programu Ecomagination vyvíjí společnost GE technologie a produkty šetrné k životnímu prostředí. Společnost se zavázala, že v rámci programu zvýší své investice do čistší energie ze 700 milionů na 1,5 miliardy dolarů v příštích letech.

Autor: Dalibor Dostál

1.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies