Nejsložitější stavební povolení získala v těchto dnech automobilka Hyundai a svižným tempem pokračuje ve výstavbě své továrny v Nošovicích. Po převodovkárně, lisovně, svařovně a montážní hale dostala zelenou i lakovna. „Lakovna je brána jako potenciálně nejrizikovější závod. Náš provoz však nebude působit žádnou zátěž okolí, což jsme chtěli dokázat mimo jiné i našemu sousedovi, pivovaru Radegast. Vzali jsme proto jeho manažery do sesterské automobilky Kia v Žilině a ukázali jim, že jde o čistý provoz. Jako lichá se tak ukázala jejich obava z toho, aby naše továrna neměla vliv na jejich sladovnu. Slad se totiž suší volně proudícím vzduchem. Z naší strany tedy kvalitě piva nic nehrozí,“ vysvětlil Petr Vaněk, mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC).

V průběhu několika týdnů pak automobilka podle jeho dalších slov očekává povolení pro stavbu infrastruktury v nošovické průmyslové zóně včetně zkušební dráhy. Během podzimu by pak měla získat poslední stavební povolení pro administrativní budovu. Tu by pak měli zaměstnanci továrny zaplnit během července příštího roku. Bude jich mít továrna, jež by měla vozidly jihokorejské značky zásobovat celou Evropu, dost? Dosavadní zájem lidí napovídá, že zřejmě ano.

Slováci a Poláci se do fabriky nehrnou

Jestliže by měl Hyundai po definitivním najetí provozu v roce 2011 zaměstnávat lehce přes tři a půl tisíce lidí, žádostí o práci už zaregistroval více než čtyři tisíce.

„Z tohoto počtu je přibližně tři sta žádostí ze Slovenska a několik desítek z Polska. Naprostá většina je pak z bezprostředního okolí továrny, tedy Moravskoslezského kraje. Polovina uchazečů má zájem o práci ve výrobě,“ přiblížil dále Vaněk strukturu zájemců o práci a dodal, že nadále pokračuje zájem společnosti o čerstvé absolventy vysokých škol bez praxe. Více než stovka mladých adeptů prošla prvním konkurzem v minulém týdnu a úspěšných jich nakonec bylo zhruba sedmdesát. Nešlo přitom vždy rovnou o absolventy, ale také o studenty, kteří jsou v předposledním ročníku univerzity a mají kvůli nabídce ochotu dokončit vzdělání v rámci dálkového studia.
„Najít dneska kvalitní lidi umějící anglicky je poměrně náročné. Prodloužili jsme proto až do května akci s názvem Hledáme mladé talenty. Nové kolo ústních pohovorů se uskuteční v Ostravě v druhé půli června. Už v srpnu by pak úspěšní uchazeči mohli vycestovat na několikaměsíční zácvik do Koreje,“ doplnil ještě mluvčíHMMC.

Z Koreje se vrátila plná dojmů


Stáž ve východní Asii už má takto za sebou například Kateřina Holušová, která získala před půl rokem místo v oddělení lidských zdrojů. Organizuje a vede zde vzdělávací kurzy. Mladá žena, která je absolventkou Ekonomické fakulty Vysoké školy báňské-Technické univerzity Ostrava, odjela hned po státnicích na delší dobu do Ameriky. Se zkušenostmi i dobrou znalostí angličtiny však paradoxně nemohla na Ostravsku pro sebe najít adekvátní práci.
Po několika negativních zkušenostech vidí díky nabídce Hyundaie svou budoucnost opět pozitivně. Pochvaluje si jak platové ohodnocení, tak možnost dalšího růstu. A co jí dal pobyt v Koreji?

„Byla to má první cesta do Asie a překvapilo mě skoro všechno. Velikost Soulu, ohromné počty lidí v ulicích i třeba styl tradičních restaurací. Dojem na mě udělala také připravenost jednotlivých lektorů. Myslím, že v preciznosti a smyslu pro každý detail se máme od Korejců co učit,“ podělila se Holušová o dojmy ze stáže, během které navštívila hlavní centrálu automobilky, ale také poznala tamní památky a kulturu.

Investiční pobídky byly schváleny


Souhlasíme s investičními pobídkami. Tento očekávaný hlas zazněl směrem k Hyundaii v minulém týdnu z Evropské komise. Týkal se 111 milionů eur (zhruba 3,1 miliardy korun), které jsou určeny na výkup pozemků, daňové úlevy a také na tvorbu pracovních míst a organizování rekvalifikací. O investiční pobídky Hyundai požádal český stát loni na podzim, kvůli jejich výši však podléhaly právě schválení Evropské komise.
Jihokorejský výrobce aut se za veškeré výhody snaží být dobrým sousedem nošovickým občanům. Místní lidé však z toho, že na bývalých zelných polích roste továrna, většinou nevýskají. Je otázka, zda jim náladu může spravit akce typu den dětí, kterou Hyundai bude pro malé Nošovičáky pořádat 1. června.

Hyundai má hlídacího psa. Jmenuje se EPS

Ekologický právní servis neboli EPS. Z této zkratky by se mohl po přehození písmen stát název nejlepšího přítele člověka. Zvířete, které je bráno jako dobrý hlídač. Je to příznačné, protože mladí brněnští právníci z EPS se také chovají jako dobří hlídači. Bedlivě dohlížejí na to, aby se Hyundai při stavbě továrny v Nošovicích nedopouštěl bot, které by odporovaly českým zákonům. A aby dodržoval sliby, které dal podpisem Deklarace porozumění. Pokud něco zjistí, okamžitě zvedají výstražný prst.

Jako třeba u příležitosti slavnostního zahájení výstavby továrny ke konci dubna, nebo znovu v minulém týdnu. V prvém případě sdružení upozorňovalo na nedostatky v dokumentaci předložené ve stavebním řízení na závod převodovkárny a také na údajně technologicky horší typ potrubí pro odvod odpadních vod z areálu.

Hyundai se hned ústy svého mluvčího Petra Vaňka bránil. „Jde o nedorozumění. Naše povinnost důkladně naplňovat věcné i formální požadavky českého právního řádu byla splněna,“ hájil firmu Vaněk s tím, že ačkoliv jsou přesvědčeni také o vhodnosti zmiňovaného potrubí, nechají si na něj vypracovat nezávislý posudek od odborníků z Vysoké školy báňské-Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO).

Atady je hned druhý kámen úrazu a s ním opět výstražný hlas EPS. „Hyundai při výstavbě své továrny v Nošovicích ignoruje zákony České republiky. Bez potřebných povolení totiž zahájil stavbu potrubí pro dešťovou kanalizaci. Navíc použil nevyhovující technologii, která by mohla negativně ovlivnit půdu, podzemní a povrchové vody. Naplňují se tak naše předpoklady, že potřeba postupovat co nejrychleji a snaha uspořit náklady budou pro Hyundai nakonec přednější než povinnost dodržovat zákony. S nimi si Hyundai v ČR skutečně hlavu neláme,“ hodnotil v minulém týdnu negativně postupy společnosti právník Pavel Franc.

Ani tentokrát však automobilka neotálela s reakcí proti nařčení. Jelikož prý byla část budované dešťové kanalizace součástí úpravy zařízení staveniště, nebylo na ni zapotřebí stavebního povolení, ale jen stavebního ohlášení. Použití betonového potrubí podle ní navrhovala sama EPS. Stavbu tohoto sporného úseku však po výzvě přece jen pozastavila.

„Ačkoliv je společnost Hyundai přesvědčena o vhodnosti použitého betonového potrubí, je připravena, pokud tak stanoví odborný posudek VŠB-TUO, již položené potrubí odkrýt a nahradit jej technologií určenou tímto posudkem,“ vysvětlil Vaněk a dodal, že na posudek se však bohužel čeká déle, než se původně myslelo.

„Naši právníci situaci konzultovali s autorem posudku. Jeho definitivní verze však zatím ještě nebyla vydána,“ dodal ještě Vaněk k problematice dešťové kanalizace.

Začínal by s továrnou od nuly

„Taková příležitost by se mi už nemusela naskytnout.“ Těmito slovy odůvodnil Jan Blucha, dvaadvacetiletý student Vysoké školy báňské-Technické univerzity Ostrava, svůj zájemo práci v automobilce Hyundai.

„Mám sice před sebou ještě rok studia, takže mě nic netlačí,ale kdyby mě přijali,tak bych byl ochoten dokončit školu dálkově. Líbí se mi, že bychom vlastně já i továrna začínali od nuly,“ vysvětlil dále mladík, který se nedávno zúčastnil konkurzu pořádaného jihokorejským výrobcem vozů. Během pohovoru musel se čtyřčlennou komisí hovořit anglicky. Právě znalost cizího jazyka je přitom problém, se kterým se potýká mnoho studentů univerzit.

A to přesto, že do kraje míří čím dál více zahraničních investorů, pro které je znalost cizí řeči jedním z hlavních požadavků. „Překvapilo mě,že mluvili pomalu a srozumitelně. Když jsem náhodou něčemu nerozuměl, tak to zopakovali. Ptali se mě především na doplňující otázky k životopisu,“ přiblížil Blucha průběh pohovoru v angličtině a přidal svůj pohled na jazykovou vybavenost vysokoškoláků. „Angličtina by se na vysokých školách měla učit určitě mnohem intenzivněji, protože je dnes daleko důležitější než jiné předměty, které jsou naopak probírány až přespříliš detailně. Jáosobnějsemse před pohovorem vrátil k anglickým učebnicím po dvou letech. Taky jsem se pro osvěžení paměti díval na cizí televizní kanály. Z konverzace s Korejci jsem ale stejně měl obavu, protože předtím jsem se bavil anglicky maximálně na dovolené, nebo na Stodolní, když se v Ostravě konalo mistrovství světa v hokeji,“ sdělil ještě mladý uchazeč o práci v nošovické automobilce.