Údaje o poklesu této sazby (rok předtím dosáhla 17,62 procenta) vyplývají z hodnocení spotřebitelských úvěrů, které uskutečnil server Bankovní poplatky.com. Celkem hodnotil nabídku čtrnácti bank.

Měřítko výhodnosti

Uvedená sazba slouží k porovnávání nákladů na úvěr mezi různými poskytovateli a podle zákona musí obsahovat nejen roční úrok, ale také všechny náklady na spotřebitelský úvěr, které zaplatí příjemce peněz. Je však nutné poznamenat, že lepším „cenám" pomáhá také nízká úroková sazba České národní banky.

Pro zájemce přitom cena zůstává rozhodujícím faktorem výběru zboží, ba u spotřebitelských půjček její význam za poslední dva roky dokonce vzrostl.

V teoretické rovině by si jistě každý vzal nejvýhodnější půjčku, tedy takovou, kterou po připočtení úroků a poplatků přeplatí co nejméně.

Ostatně, potvrzuje to i průzkum agentury Stem/Mark, podle kterého celkovou částku spotřebitelské půjčky uvedlo jako nejdůležitější faktor 52 procent dotázaných.

Realita však bývá jiná, když člověk půjčku opravdu potřebuje. Na úkor cenové výhodnosti pak často přichází na řadu rychlost a snadnost získání peněz.

Zárukou nejvýhodnější nabídky se v současnosti pyšní banka Zuno. Když nabídku jiné instituce nepřekoná, zájemci slibuje vyplatit dva tisíce korun. Jak funguje celý proces, zjistíte na internetových stránkách banky.

Osvěta pomáhá

Jisté je jedno. Ať už do banky zamíříte pro nižší či vyšší spotřebitelský úvěr, měli byste se předem informovat o tom, co ve stejné oblasti nabízí konkurence.

Výběr výhodného úvěru spotřebitelům značně usnadňují internetové srovnávače. Situace se vloni v tomto ohledu dále zlepšila.

Lidé, kteří půjčky srovnávají, dnes už běžně žádají o písemnou nabídku ještě před podepsáním smlouvy. Tu by měl požadovat každý ještě předtím, než se rozhodne. Povinnost poskytnout zájemci takovou nabídku je dána zákonem.

Podle mne je dobrou zprávou je, že spotřebitelé si půjčují stále uvážlivěji. Loni totiž poprvé po třinácti letech objem nesplácených úvěrů klesl, což lze z pochopitelných důvodů jen a jen uvítat.

Už skoro sedm let se přitom v České republice intenzivněji mluví o finanční gramotnosti a z tohoto důvodu vzniká také mnoho osvětových programů.

Za lepší finanční gramotnost bojuje rovněž server Chytrý Honza. Důkazem toho je spolupráce s projektem „Finanční gramotnost do škol", kde Chytrý Honza figuruje jako odborný partner soutěže „Rozpočti si to". Soutěž je určena žákům druhého stupně základních škol.

JIŘÍ PATÁK
Autor je ředitelem portálu Chytryhonza.cz.