Nejeden z nich s nimi má nepříjemné zkušenosti, stejně tak, jako řada zahrádkářů. Každého uchvátí barevné obrázky a chaty obrostlé barevnou květenou, realita však bývá jiná.

„Loni jsem si objednala květiny z katalogu, přivezli mi polochcíplé chudinky, které se za celé léto nevzpamatovaly. Místo dvoumetrové krásy plné květů, mi v truhlících strašily dvaceticentimetrové pahýly,“ vzpomínala na nemilou zkušenost Lenka z Děčína. Letos se proto rozhodla, že si květiny nakoupí u zahradníka. Vydala se do prodejny Azalka, která funguje při Střední zahradnické a zemědělské škole Libverda.

Odborníci radí, aby si lidé před nákupem květin sadbu řádně prohlédli. „Rostliny by měly být silné, nesmí být napadené nebo jinak poškozené,“ řekla vedoucí přes rostlinou výrobu Zahradnického centra Děčín Bynov Ivana Špičková. Dodala, že přesně takovou sadbu jejich prodejna disponuje. Nenabízí však pouze květiny, lidé dostanou i patřičné poučení, jak kterou rostlinu zalévat, hnojit a jaké stanoviště jí vyhovuje. Obchod nabízí i internetový prodej, ale pouze u pevných výrobků. „V e-shopu prodáváme například květináče, zahradnické nářadí a zeminy. Květiny jen zcela výjimečně, a to většinou na přání zákazníka,“ dodala Špičková.

Lidé kupují zajíce v pytli

Libor Kunte, ředitel děčínské Libverdy je stejného názoru: „Není nad to rostliny vidět na vlastní oči, internetovým zásilkovým službám nevěřím. Lidé kupují zajíce v pytli. Navíc přeprava v balíkách rostlinám také dvakrát neprospěje.“

Riskantní může být i nákup rostlin v různých marketech, v těch chybí odborníci, kteří by o svěřenou sadbu pečovali. „Pokud vím, že květiny přivezli dnes, tak bych je ještě koupila, ale po týdnu už je jich zdravotní stav na pokraji smrti. Jsou v uzavřeném prostoru, bez denního světla a nemají pravidelnou zálivku,“ vysvětlila Špičková.

Kvalitní sadbu nabízí všechna zahradnictví na Děčínsku. Už je pravidlem, že lidé ke květinám dostanou i řadu neocenitelných rad. I tak se může stát, že je zákazník nakonec nespokojený a dožaduje se reklamace zakoupeného zboží.

„Reklamace rostlin je samozřejmě možná,“ uvedl Robert Hrabčík z děčínského Sdružení obrany spotřebitelů. V případě, že si v zahradnictví zakoupíte červený a plnokvětý muškát a nakonec se z něj vyklube růžový s jednoduchým květem, máte šanci na reklamaci. „V takovém případě je dobré si od prodejce nechat při nákupu na paragon napsat o jaký tip a barvu květiny se jedná. Pokud Vám vyroste něco jiného, můžete jít reklamovat,“ dodal Hrabčík.