VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Více informací? Výrobci potravin jsou proti

Praha - Nová přísná pravidla pro označování potravin navrhuje Evropská komise (EK). Chce tak pomoci spotřebitelům vybírat si zdravější potraviny, protože obezita se stává vážným problémem v celé Evropě.

6.4.2008 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Profimedia

Každý by se měl na první pohled srozumitelně dozvědět, kolik cukrů, tuků a dalších složek daný výrobek obsahuje. Výrobci potravin a maloobchodníci okamžitě vyjádřili velké obavy z návrhu, který je podle nich „neproveditelný“.

Přemíra informací

„Velké množství informací může spotřebitele zcela odradit od toho, aby je vůbec četl,“ zdůraznila mluvčí potravinářské komory Dana Večeřová.

Podle ní by chtěla EK na obalech potravin a nápojů uvádět řadu údajů, aniž by měla zpracovanou odbornou analýza, zda údaje, které již obaly obsahují, vůbec spotřebitel požaduje a hlavně využívá. „Každá další informace a její získávání, např. o nutričním složení a hodnotách, je pro malé a střední výrobce finančně velmi nákladné,“ dodala Večeřová.

Evropská komise však trvá na tom, že změna spotřebitelům pomůže. „Cílem nařízení je zlepšit pravidla pro označování potravin, uvádět údaje, které spotřebitelům pomohou při rozhodování, a tyto údaje uvést přehledně a čitelně. Důležité je připomenout, že o navrženém nařízení se bude rozhodovat postupem spolurozhodování – o konečné podobě nařízení bude rozhodovat Evropský parlament i Evropská rada,“ zmínil mluvčí zastoupení Evropské komise v Praze Martin Stašek.

Potravináři tvrdí, že se jim toto opatření prodraží a budou je muset promítnout do ceny výrobků. Pro výrobce, kteří své výrobky dodávají do více zemí EU a mají obaly v několika jazykových mutacích, je neustálé zvyšování množství povinných informací na obalech extrémně finančně náročné. Výrobní náklady zvyšuje také nový požadavek na minimální velikost písma.

Potravinářská komora nesouhlasí ani s návrhem, aby bylo členským státům EU umožněno stanovování individuálních požadavků na označování potravin, protože by docházelo k problémům při volném pohybu zboží. „Uvítali bychom označení původu u specifických výrobků, jako je maso, ryby či zmrazená drůbež, ale ne paušálně u všech výrobků. Například u složených výrobků by takové označování bylo pro spotřebitele spíše matoucí a zavádějící,“ dodává Večeřová.

Není to definitivní

Evropská komise však tvrdí, že předložený návrh nemusí být definitivní. „Zejména během jednání v Evropském parlamentu budou jistě předloženy pozměňovací návrhy a i samotné členské státy mohou v radě konečnou podobu nařízení ovlivnit,“ dodal Stašek. V závislosti na délce jednání by mohl být návrh přijat před volbami do EP v červnu 2009. Poté, co směrnice vstoupí v platnost, bude mít průmysl tříleté přechodné období na zavedení požadovaných změn, malé a střední podniky budou mít pět let.

Autor: Zdenka Dvořáková

6.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Krymský Tatar Ruslan Zeytulaev v ruském vězení
4 7

Krymského Tatara odsoudili Rusové k 12 letům vězení

Ilustrační foto.
EXKLUZIVNĚ

Děti neponižuji. Nabádali je proti mně, oponuje učitelka. Někteří rodiče ji hájí

EXKLUZIVNĚ

Babiš vrací úder, píše poslancům. Bude jim to stačit?

Deník získal dopis, v němž se předseda hnutí ANO a donedávna majitel Agrofertu Andrej Babiš vyjadřuje ke svým finančním transakcím. Dnes ho odešle předsedovi sněmovny Janu Hamáčkovi.

Staronový šéf České televize: Natočíme velký dětský seriál

Navázat na úspěchy Arabely, Pana Tau nebo kultovních Návštěvníků by chtěl Petr Dvořák, který bude šéfovat veřejnoprávní stanici až do roku 2023.

15 miliard korun pro vysoké školy. Z evropských dotací

Zhruba 15 miliard korun dostanou vysoké školy z evropských dotací v rámci takzvané čtyřvýzvy, kterou loni v únoru vyhlásilo ministerstvo školství. Peníze mají posílit rozvoj vysokých škol a zvýšit kvalitu jejich výzkumu. Z více než 300 žádostí o podporu bylo 239 úspěšných. Školy požadovaly celkem 26,5 miliardy korun. 

DOTYK.CZ

Hašek vysvětluje Bubníka: každý autor má svůj rukopis

Bývalý brankář a současný podnikatel Dominik Hašek obhajoval na facebookových stránkách svého nápoje Smarty Drink reklamu s nekrologem Augustina Bubníka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies