VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jančura chce časem převést hlavní autobusové linky na železnici

Brno - Majitel společnosti Student Agency Radim Jančura by chtěl v budoucnu převést většinu páteřních autobusových linek na koleje. Zatímco v současnosti je autobusová doprava nejdůležitější součástí holdingu, postupem času by se jí měla stát železniční doprava a autobusové linky budou jezdit na trasách, kde vlaky nedávají smysl, řekl Jančura.

3.1.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Archiv

Student Agency se také chystá účastnit tendrů jak na regionální, tak dálkovou železniční dopravu v Česku i na Slovensku. Ke konkrétním krokům se Jančura chystá ve chvíli, kdy bude jasno o sestavení nové vlády a o vizích ministerstva dopravy.

„Náklady na sedačku jsou u autobusu i u vlaku stejné. Rozdíl je ve financování. Když přijdu za bankami a budu chtít půjčit miliardu na autobusy, tak se nebudou na nic ptát a půjčí mi ji. Vědí, že jsme schopni dodržet byznys plán, který si stanovíme. Jenže u vlaků mi budou dělat problémy, protože byznys plán se může zhroutit kvůli konkurenci," řekl.

Aktuálně mu banky nechtějí půjčit na nákup vozidel pro trasu Praha – Hamburk, protože prodělává na trase Praha – Ostrava. Podle Jančury je důvodem podnákladové jízdné Českých drah. „To stejné se může stát i na trase do Hamburku. Je potřeba, aby tento případ co nejdříve vyřešil antimonopolní úřad," uvedl.

Trasa mezi Prahou a Brnem bez dotací

Jančura by se rád dostal na trasu mezi Prahou a Brnem, kde s autobusy právě před deseti lety začínal, poprvé vyjel 5. ledna. „Jsme připraveni na této trase provozovat vlaky kategorie EuroCity a expres bez dotací. Ale pouze sami, ne proti Českým drahám, které pobírají dotace na linku z Děčína přes Prahu do Břeclavi 625 milionů korun ročně," vysvětlil Jančura. V případě, že budou dále jezdit ČD s dotacemi, chce si počkat na tendry na dotované rychlíkové tratě.

Od možného příštího ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) si slibuje, že ho budou zajímat úspory. Dosud ministerstvo podle Jančury úspory nezajímaly. „Je mi sympatické, že pochází z odborného prostředí a že vybudoval úspěšnou rodinnou firmu. Z toho mi vyplývá, že půjde o slušného a schopného člověka a že by řídil ministerstvo zákaznicky. Že by hleděl nejen na to, aby se stavělo, ale hlavně na to, aby stavby sloužily lidem. Tenhle přístup mi zatím u Správy železniční dopravní cesty a Ředitelství silnic a dálnic chybí," uvedl Jančura.

Než však nastane doba přesunu některých autobusových linek na železnici, hodlá nesníženým tempem rozvíjet autobusy. Přestože před deseti lety počítal s tím, že linka Praha – Brno bude jediná. „Autobusy sice nemají největší obrat z našich činností, ale stále mohou růst a jsou důležité marketingově. Navíc je zajímavé, že nám stále přibývají cestující, a to nikoliv na úkor konkurence. Snažíme se proto vyhledávat další trasy, kde můžeme úspěšně jezdit bez dotací. Děláme si průzkum mezi lidmi a funguje to. Po dvou měsících začala dokonce vydělávat i linka Brno – České Budějovice, o které lze říct, že jezdí odnikud nikam," řekl Jančura.

Spolupráce s Deutsche Bahn

Kromě provozu mezinárodních linek žlutými autobusy začal Jančura v roce 2011 jezdit také ve spolupráci s Deutsche Bahn v jejich barvách na linkách z Prahy do Norimberka a do Mnichova. Čerstvě zajíždí až do Mannheimu, čímž se dostal na vnitroněmecký trh. „Kdysi jsem chtěl vstoupit do Německa sám, protože se stejnými náklady bychom mohli mít třikrát dražší jízdenky než u nás. Stačila by nám třetinová obsazenost, abychom byli na nule, u nás potřebujeme 70 procent. Ale DB si nás vybraly jako nízkonákladového dopravce a rádi s nimi spolupracujeme," řekl Jančura.

Nechystá se proniknout ani do tuzemské autobusové regionální dopravy, rád by však uspěl v budoucích tendrech na regionální vlaky.

Student Agency přinesla nový způsob cestování v autobusech
Štikou v rybníce české autobusové dopravy se před deseti lety stala firma Student Agency. Začátkem roku 2004 přišla s první vnitrostátní linkou mezi Prahou a Brnem a její moderní autokary zakrátko přetáhly řadu zákazníků zavedeným firmám. Nyní provozuje v ČR zhruba 150 autobusů, také železniční přepravu a nově i taxislužbu.

Do dnešního impéria Student Agency patří i cestovní agentura Orbix, internetový prodejce dovolena.cz a společnost RegioJet. Skupina patří k největším prodejcům letenek v ČR.

Typické žluté autobusy Student Agency nyní jezdí do 14 zemí Evropy, v ČR spojují Prahu s 16 městy. V roce 2012 přepravily pět milionů cestujících, což je meziroční nárůst o půl milionu, tedy o devět procent.

Radim Jančura, majitel společnosti Student Agency. Ilustrační foto.V současnosti firma vlastní 152 autobusů. Nejpočetnějším typem je španělský Irizar PB na podvozku Scania nebo Volvo, většinu ve výbavě Fun & Relax. Druhým nejpočetnějším typem je Beulas Aura.

V autobusech začaly fungovat služby dosud v ČR nevídané. Nabízejí se tu zdarma časopisy (získávané z remitendy distributorů) a denní tisk, během jízdy lze sledovat film nebo poslouchat hudbu do sluchátek, během cesty je cestujícím k dispozici stevard či stevardka a v ceně jízdného je zahrnuta káva či jiné teplé nápoje, studené nápoje lze ve voze zakoupit.

Zároveň Student Agency nasadila nižší ceny, čímž donutila i ostatní dopravce včetně Českých drah ke snížení cen. Též zavedla nové typy placení jízdenek a rezervace míst, například otevřené nebo kreditové jízdenky, po jejichž předplacení lze konkrétní spoj rezervovat přes web nebo po SMS.

Nedávno začala Student Agency v Praze provozovat 150 vozů taxislužby pod značkou Tick Tack, s příslušnou ambicí vytvořit jednu z největších taxislužeb v Praze. Od konkurence se liší jednotnou flotilou vozů Audi A6.

Vlaková společnost RegioJet vstoupila na trh dálkové železniční dopravy na lince Praha – Ostrava – Havířov v roce 2011. Od března 2012 jezdí regionální vlaky RegioJet i na Slovensku na trase Bratislava – Dunajská Streda – Komárno.

Vloni měla společnost Student Agency tržby 6,3 miliardy korun. Její ekonomiku v současnosti táhne dolů provozování vlakové dopravy v Česku, zatímco dotované vlaky RegioJet na Slovensku jsou v zisku.

Student Agency vznikla původně jako agentura pro zprostředkování zahraničních pracovních a studijních pobytů v roce 1996, na trh autobusové dopravy vstoupila v roce 2000, kdy otevřela vlastní linku do Londýna.

Od založení společnosti se sídlem v Brně je jejím jediným vlastníkem a jednatelem Radim Jančura. Centrálu má v renesančním Domě pánů z Lipé, který vlastní Jančurova společnost DPL Real.

Jančura začal s podnikáním ještě jako student brněnské techniky, rok 2005 získal titul podnikatel roku a své autokary také chápe jako formu reklamy pro další služby.

Letos v zimě chystá Student Agency další novinku – sezonní linky pro lyžaře do rakouských a italských Alp. Od prosince do března bude vozit české lyžaře do pěti rakouských a osmi italských lyžařských center.

Autor: ČTK

3.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
David Rath.
17 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Výuka venku? Většina dětí i rodičů ji vítá

Učit se občas venku na čerstvém vzduchu místo mezi čtyřmi stěnami učeben? K tomu se kloní ve spoustě škol. Však venkovní učebny se dají využít od jara do podzimu. Jenže ne vždy je na jejich vybudování v městské či obecní kase hned dost peněz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies