VYBERTE SI REGION

Jančura chce zastavit tendry na modernizaci D1. Má prý levnější řešení

Praha – Společnost Student Agency napadla tendry na opravu brněnské dálnice D1 a chce, aby soutěže na modernizaci dopravní tepny, které jsou těsně před podpisem smluv se stavebními firmami, byly zastaveny. Dopravce navrhl postup, kterým je prý D1 možné opravit za třetinu času a peněz a přitom kvalitněji. Majitel společnosti Radim Jančura označil veřejné soutěže za „tunel na veřejné prostředky". Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Davida Čermáka je ale řešení, které dopravce nabídl, nevyhovující.

26.3.2013 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Taneček David

„Není akceptovatelné, abychom my nyní zrušili tendry. To prostě ani ze zákona nejde," uvedl Čermák. Podle něj je podivné, že se dopravce ozývá až rok po vyhlášení veřejných soutěží. Oprava nejstarší české dálnice zřejmě zpomalí cestu mezi Prahou a Brnem, což by podle dopravních odborníků mohlo řadu lidí přesvědčit k využití vlaku místo autobusu. Student Agency na této trase provozuje autobusy, vlaky nikoli.

Student Agency podle ŘSD navrhuje, aby se na D1 rozbil současný betonový povrch a nahradil se mnohem tlustší asfaltovou vrstvou. Tento způsob obnovy povrchu dálnice je ale podle Čermáka nevýhodný. Na D1 je po letech provozu nekvalitní podloží, a asfaltová vozovka je tak prý pro dálnici, po níž projede 7500 kamionů denně, nevyhovující. Pouhá oprava vozovky by navíc znamenala ztrátu financování z EU, které je podmíněné modernizací dálnice, dodal šéf ŘSD.

Student Agency navíc podle ŘSD není účastníkem řízení, a proto je nemůže nepadnout například u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Prostředek mám, a to je volná soutěž politických stran," reagoval Jančura. Dodal, že pokud bude modernizace dálnice pokračovat podle současného modelu, jde o tunel na veřejných financích za zhruba deset miliard korun, za který bude muset některá z politických stran vyvodit odpovědnost.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) odmítl do sporu mezi ŘSD a Student Agency vstoupit. Rozhodování o vhodných technologických postupech při opravě silnic ministerstvu dopravy nepřísluší, uvedl. Věří nicméně, že ŘSD podmínky soutěže zadalo regulérně, dodal.

Podle Františka Lehovce z dopravní fakulty pražského ČVUT se metoda fragmentace, kterou Student Agency navrhuje, v Česku už v minulosti použila. V tomto případě má ale zásadní překážky. Kromě výše zmíněných je to také zvednutí povrchu dálnice o desítky centimetrů. Přitom zvýšení jen o 15 centimetrů by znamenalo problémy s mosty přes D1, řada z nich by kvůli průjezdu velkých vozidel musela být zvednuta, dodal.

Přípravné práce by mohly začít na přelomu dubna a května

ŘSD nabídlo do veřejných soutěží renovaci pěti úseků D1, u dvou z nich by do dvou týdnů mohly být podepsány smlouvy s vítězi. S přípravnými pracemi by se tak mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a mezi Lhotkou a Velkou Bíteší mohlo začít na přelomu dubna a května. O kolik se při renovaci dálnice prodlouží doba cesty mezi Prahou a Brnem, ŘSD zjišťuje. Záviset to bude mimo jiné na postupu stavebních firem ve třech tendrech, které ještě nejsou uzavřeny.

O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu, nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard Kč, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.

Autor: ČTK

26.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

„Autobusák" zpříjemnil spoustě lidí jeden den. Nápad ocenil i ředitel DPO

Neobvyklá středeční oslava 27. narozenin šoféra Dopravního podniku Ostrava (DPO) vyvolala nebývalý ohlas. Informace o Martinu Plačkovi, jenž pasažérům ve voze rozvěšel bonbony, oslovila do včerejšího poledne jen na facebooku Deníku 222 tisíc čtenářů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies