VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jarní setí má zpoždění až o šest týdnů, pěstitelům rostou náklady

Praha – Setí jarních plodin má kvůli nepříznivému počasí zpoždění o tři až šest týdnů. Uvedli to dnes na tiskové konferenci zástupci Agrární komory. Podle jejího viceprezidenta Jindřicha Šnejdrly v důsledku toho vzrostou například pěstitelům jarního ječmene náklady zhruba o půl miliardy korun.

9.4.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Tomáš Kubelka

Zatímco na setí máku či kukuřice je i přes nepřízeň počasí ještě čas, setí jarního obilí nebo raných brambor má již dnes citelné zpoždění. „Ani staří pamětníci nepamatují,že bychom jarní ječmeny zakládali koncem dubna," podotkl Šnejdrla. Práce, na něž obvykle mají dva měsíce, budou muset farmáři podle něho stihnout za polovinu času.

Sladovnický ječmen, klíčová surovina pro pivovary pěstovaná v Česku zhruba na 280.000 hektarech půdy, bývá obvykle touto dobou již dávno v zemi a řádkuje, letos je zatím zaset jen minimálně. „Celá řada okresů ještě do pole nevjela a ti, kteří zaseli, tak jsou to opravdu jen desetinky či jednotky procent," uvedl Šnejdrla. Odhaduje, že náklady na osivo a chemii vzrostou v důsledku zpoždění zhruba o dva tisíce korun na hektar, což by představovalo více než půl miliardy korun.

Cena ozimých obilovin či řepky stoupá

Zatímco ještě v únoru podle Šnejdrly vykazovaly porosty ozimů velmi slušné přezimování, studený březen predpověď budoucí sklizně změnil a cena ozimých obilovin či řepky v důsledku toho stoupá. „Není to nikterak dramatický nárůst, nicméně ceny jdou nahoru," uvedl Šnejdrla. To je podle něj pozitivní pro farmáře, kteří se věnují pouze rostlinné výrobě, naopak nepříjemné pro chovatele hospodářských zvířat, kterým v důsledku toho rostou výdaje na krmivo.

Celkové plochy obilovin a dalších plodin jsou na úrovni předchozího roku a dávají stále předpoklad průměrné dobré úrody. Podle předsedy zemědělské společnosti Agro Jesenice Josefa Kubiše nehrozí nedostatek obilí, u něhož je Česko dlouhodobě v přebytku a zhruba čtvrtinu produkce vyváží. „Česká republika, když je normální rok, tak sklízí kolem sedmi milionů tun obilovin, domácí spotřeba je kolem 5,5 milionu tun," poznamenal Kubiš.

Zemědělci v Česku se podle Kubiše v posledních letech naučili uzavírat s odběrateli termínované obchody. Díky nim mají jistotu odběru a ceny například u dvou třetin budoucí sklizně řepky i sladovnického ječmene a až jedné třetiny produkce pšenice. „Velký cenový výkyv neočekáváme," podotkl. „Je díky tomu určitá cenová stabilita, když to nebylo, ceny v minulosti strašně lítaly," dodal.

Autor: ČTK

9.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Pomněnkový den. Ilustrační foto.
5

Policie pátrá po dvou stovkách ztracených dětí

Generální tajemník NATO Jens  Stoltenberg a Donald Trump
7

Trump přijel do Bruselu. Na programu má „těžké" rozhovory

Plochodrážní „obojživelník“ Franc úspěšně střídá starty na krátké a dlouhé dráze

/ROZHOVOR/ Závody na ploché dráze mají i jiné podoby, než jsou souboje na zhruba čtyřsetmetrových oválech na pražské Markétě nebo v Pardubicích. Hlavně v západní Evropě, ale i u nás v Mariánských Lázních, existují delší dráhy. Nejznámějším českým účastníkem MS na dlouhé dráze, které startuje dnes v německém Herxheimu, je jezdec z Markéty Josef Franc.

Otec doufá, že ústavní soudci zachrání jeho syna před sektou

Sedmiletý chlapec zatím nic netuší, ale o jeho dalším osudu dnes rozhodne Ústavní soud.

Zatajit dech a vydržet. Nová metoda lépe cílí na nádory

/FOTOGALERIE/- Nikdo neumí léčit rakovinu šetrněji než my, hlásí odborníci z pražského Protonového centra. Našli unikátní metodu, díky které dokážou sežehnout jen skutečně nemocnou tkáň. Jenomže další lékaři se k protonům staví rezervovaně. Podle šéfa odborné společnosti, která radioterapii zastřešuje, není tato léčba stále dostatečně ověřená. Její cena je navíc příliš vysoká.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies