VYBERTE SI REGION

Jede firma Novák, uvidí policie a přednostně zastaví řidiče

Praha, Brusel – V Evropském parlamentu (EP) se schyluje k zásadní změně, která postihne všechny řidiče aut nad 3,5 tuny a změní práci dopravní policie.

31.5.2013 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Výbor pro dopravu a cestovní ruch EP ve čtvrtek souhlasil s balíčkem předpisů o technické způsobilosti vozidel.

Vážná pochybení

Ten mimo jiné zavádí takzvanou černou listinu dopravců. Na tu by se dostaly firmy, jejichž vozidla by měla opakované problémy při technické kontrole, opakovaně by havarovala kvůli technickým závadám či by jejich řidiči často měli vážná pochybení. Na černou listinu by putovala data ze všech zemí EU včetně ČR.

Co je však nejdůležitější: do registru hříšníků by měli přístup dopravní policisté a podle návrhu by se jím měli přednostně řídit při dopravních kontrolách. Pokud by tedy prováděli kontrolu u silnice a 
v proudu aut by viděli třeba smyšlenou firmu Novák & Novák, která je na černé listině, měli by přednostně zastavit auto právě takové firmy.

Závažnější nedostatky

S tím však mají problém někteří europoslanci. „Kromě toho, že si nedovedu představit, jak policisté stojí u krajnice 
a z projíždějících aut vybírají ta, jejichž vlastník byl v jisté databázi označen jako rizikový, vidím v návrhu Evropské komise závažnější nedostatky," říká místopředseda Evropského parlamentu Oldřich Vlasák (ODS). „Nemyslím, že by Evropská komise v Bruselu věděla lépe než policista stojící na místě v daném členském státě, které auto vybrat ke kontrole," říká Vlasák s tím, že není proti zvýšení bezpečnosti.

Cílem návrhu na vznik černé listiny je vyřešit problém 
s nehodovostí kamionů. Často jde o opakovaná selhání konkrétních firem. Podle Vlasáka ale ve čtvrtek schválený návrh skýtá riziko v podobě šikany některých dopravců.

„Nechci, aby to dopadlo na malé či střední firmy," řekl ve čtvrtek Deníku Vlasák. Jak dodal, návrh má značné mezery. Není třeba vůbec jasné, za jakých okolností by z černé listiny mohli dopravci zmizet.

Návrh nejpíše projde

Definitivně by celý balíček předpisů včetně černé listiny měl Evropský parlament schvalovat v polovině června. Pro budou hlavně evropští socialisté a zelení. „Podle situace na výboru návrh nejspíše projde," odhadl po čtvrtečním hlasování Oldřich Vlasák.

Odborníci plán na černou listinu dopravců neodsuzují, ale musí být vyvážený. „Vytvořením černé listiny by se kamionová doprava přiblížila letectví, kde takový seznam existuje," říká dopravní expert Robert Šťastný. „Nesmí to však sklouznout k druhému extrému, kdy se budou systematicky kontrolovat jen někteří dopravci a zbytek kontrole unikne," apeluje. Za vážné prohřešky, které na černou listinu patří, považuje Šťastný porušování povinných přestávek řidičů či přetěžování aut.

Smířlivě se k chystané černé listině staví i sdružení autodopravců Česmad Bohemia. „V případě, že budou seznamy dopravců spravedlivé a pomohou proti nekalé konkurenci, nebudeme s tím mít problém," uzavřel mluvčí Česmadu Martin Felix.

Autor: Jan Klička

31.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies