Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jihočeská dálnice dostane dalších 27 kilometrů

Táborsko - Je neděle podvečer a řidiči Planou nad Lužnicí projíždějí pomaleji než kdyby šli pěšky. Za tři roky už by na takový provoz měli jen vzpomínat. Dopravu odkloní nový dálniční úsek z Tábora do Veselí nad Lužnicí.

14.9.2008
SDÍLEJ:

Nekonečné kolony, které se v Plané nad Lužnicí tvoří především v ranní a odpolední špičce, by měly být po zprovoznění dálnice minulostíFoto: Daniel Vacek

„Podobně to vypadá v pátek večer a v sobotu dopoledne. Stačí, když na přechodu přecházejí lidé a provoz se téměř zastaví. Dálnice nám tady hodně pomůže,“ doufá Karel Chalupský ze Strkova.

Do tří let se stávající třináctikolometrový jihočeský úsek dálnice D3 z Mezna do Tábora prodlouží o nových 27 kilometrů. Tranzitní doprava se tak dostane mimo Planou, Soběslav i Veselí. S realizací začne stavební firma v říjnu.

„Jako první přijde na řadu přemostění rybníka Koberný na Strkově. V rámci výstavby dálnice ale ještě zrekonstruujeme čtyřproudou silnici u bývalého Mašáta,“ upřesnil včera vedoucí výstavby dálnice Pavel Žákovský.

Na úseku Tábor – Veselí vyroste zhruba 40 nových mostů. Nejdelší z nich překlene před Veselím směrem na Žíšov Lužnici. Měřit bude přes kilometr. Další dva nejdelší povedou přes Černovický potok a přes zmíněný rybník Koberný.

Stavbaře ale čeká i výstavba biokoridorů pro zvěř a drobné živočichy. Jak včera Deníku řekl Vítězslav Linhart ze Strabagu, v tomto úseku jich bude šest. Největší, za 26 milionů, vznikne na Doňovském potoce mezi Soběslaví a Veselím nad Lužnicí. Podle náročnosti stavby si každý z biokoridorů žádá od 15 do 20 milionů korun.

Financování stavby

Zakázku výstavby vysoutěžilo sdružení firem Strabag, Metrostav, ISK – Inženýrské stavby Košice a Stavby silnic a železnic za cenu 10,4 miliardy korun. Ty zaplatí stát přes Státní fond dopravní infrastruktury.

„Pro letošní rok je na jihočeskou dálnici připravených pět set milionů. Každý rok by se pak měly na dé trojku uvolnit tři miliardy,“ dodal k financování šéf Sdružení pro výstavbu dálnice a senátor Pavel Eybert.

Konečný úsek dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Dolního Dvořiště by již měl být financován ze soukromých zdrojů. Koncesní projekt je sice připravený, ale ještě neprošel procesem schvalování.

Investor se pak stane i provozovatelem celé jihočeské dálnice D3 a po 30 letech provozu ji předá státu.

Ministr financí Miroslav Kalousek loni na jaře řekl, že půjde o pilotní projekt, který dokáže, zda je tímto způsobem možné stavět levněji.

Řidiči by po dálnici měli od Mezna až na hranice s Rakouskem, tedy celým Jihočeským krajem, projet poprvé v roce 2014. Ujedou celkem 140 kilometrů, jejichž stavba ve finále vyjde na 50 miliard.

Autor: Alena Šatrová

14.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman a Jiří Ovčáček.
AKTUALIZOVÁNO
17 13

Zeman nadále tvrdí, že jeho výjezdy do krajů nejsou volební kampaň

Andrej Babiš
6 14

Babiš na další nahrávce: „Copak Sobotka s Haškom může řídit tuto zemi?“

FOTO: V bývalém hotelu bydlí bezdomovci. Teplice hyzdí vybydlené domy

V mapě projektu prazdnedomy.cz je objektů, které svým stavem hyzdí okolí v lázeňském městě, patnáct.

Šest let po tragédii. Čína opět obnovila nejrychlejší vlakové spojení na světě

Čína po šesti letech znovu obnoví nejrychlejší železniční spojení na světě. Vlaky tak budou opět jezdit rychlostí 350 kilometrů v hodině. Informoval o tom server BBC. Maximální rychlost byla totiž v roce 2011 omezena na 300 km/h. Čína tak reagovala na tragickou srážku dvou rychlovlaků, při které zemřelo 40 lidí.

Přichází doba sázení něžných poslů jara

Babí léto s sebou nese nádech nostalgie. Můžete se jí bránit třeba tak, že vysadíte kytičky, které vám příští rok ohlásí příchod jara. Nastává čas sázení sněženek a bledulek.

Češi na cestách? Vítězí u nich hlavně exotika, i díky levným letenkám

/INFOGRAFIKA/ Letecká doprava se těší stále větší popularitě. I Češi už objevili kouzlo levných letenek, díky kterým se dostanou do vzdálenějších destinací za ceny, které by ještě před pár lety byly utopií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení