Přichází jaro, pravá cyklistická sezona. Ovšem pro mnohé milovníky pohybu na dvou kolech nejde jen o sportování kolo je dopravním prostředkem, na který jsou odkázáni při každodenní cestě do práce a do školy. Jízda na kole je pro mnoho dětí na venkově dokonce jediným možným způsobem dojíždění, statisticky však nejnebezpečnějším. Podle bezpečnostní studie pojišťovny Allianz je riziko účasti na nehodě v porovnání s chůzí nebo cestováním v autobuse sedmkrát vyšší.

Existuje několik důvodů, proč je riskantní jezdit do školy na kole. „Jedním z nich je dětský výhled na vozovku. V porovnání s dospělou osobou je totiž značně omezený. Navíc malí cyklisté jen těžko odhadnou rychlost ostatních účastníků silničního provozu. V neposlední řadě může způsobit nehodu i to, že školáci mají větší problémy koncentrovat se výlučně na provoz a snadno se rozptýlí," uvádí nejčastější důvody nehod cyklistů Christian Weishuber, expert na bezpečnost silničního provozu.

Ještě dříve, než rodiče pustí dítě na kolo, by měli zkontrolovat brzdy, reflexní prvky, světlo a pláště kol. Důležité je také výškové nastavení sedadla a dodržení jednoduchého bezpečnostního pravidla: vidět a být viděn. Osvědčenou radou je proto dětem oblékat světlé a barevné bundy nebo reflexní vesty a používat speciální školní tašky s odrazovými prvky. Děti by měly znát pravidla silničního provozu a rodiče by je měli důsledně učit, aby volily co nejbezpečnější trasu a hlavně si nezapomněly nasadit helmu.

Zákon o silničním provozu totiž cyklistům do 15 let přímo uděluje povinnost jezdit s ochrannou přilbou, starším dětem a dospělým ji pak doporučuje.

Přilba by však měla být základní součástí výbavy bez ohledu na věk. Podle zmíněné studie vzniká závažné poranění hlavy u čtyřiceti procent nehod.