Tajemník Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu Martin Huleja řekl, že většina členů asociace kvůli slabé koruně a drahému dolaru se letos chystá zdražit o pět až 15 procent. Jeho slova potvrdil prezident Asociace specializovaných prodejců kol Petr Kohoutek. "Ceny se už zvedají. Naši dodavatelé je zatím zvýšili většinou o deset procent," uvedl Kohoutek, podle kterého někteří distributoři ceníky letošních modelů jízdních kol ještě upravují.

Oslabení koruny po intervencích České národní banky předloni na podzim výrazně zkřížilo obchodní plány výrobcům i dovozcům kol, jejichž cenové kalkulace dostaly povážlivou trhlinu. Výrazná změna kurzu koruny totiž nepříznivě ovlivnila ekonomiku nákupu jízdních kol, součástek, výrobu, logistiku i inkaso za prodané zboží.

Většina transakcí v oboru výroby a prodeje jízdních kol se provádí v eurech či dolarech, takže dovoz bicyklů se po zásahu ČNB nečekaně prodražil. Letos pak skončila platnost některých dlouhodobých kontraktů s asijskými výrobci, takže ceny zvýšili další importéři. Kola se do Česka dovážejí hlavně z Číny a Tchaj-wanu.

"Máme obavy z toho, jak na zvýšení cen bude reagovat trh. Jestli zákazníci budou nové ceny akceptovat, nebo se rozhodnou hlavně dražší kola nakupovat v zahraničí. Zákazníci jsou velmi znalí a nebrání se tomu," uvedl Kohoutek.

Větší zájem o servisní služby

Zajímavým trendem letošního jara je podle Kohoutka větší zájem o servisní služby, což může souviset s menší ochotou Čechů kupovat nové bicykly. "Na druhou stranu se prodeje kol nezastavily. Leden a únor byl z tohoto pohledu horší, březnové prodeje už ale nejsou špatné. Zatím prodáváme hodně loňské modely," řekl.

Tuzemský trh s jízdními koly v posledních letech kvůli dozvukům hospodářské krize i nepříznivému počasí klesl. Zatímco ještě v roce 2011 prodej bicyklů po předchozím snížení vzrostl z 330.000 v roce 2010 na 370.000 až 390.000 jízdních kol, tak předloni se jich podle hrubého odhadu prodalo jen 350.000. Přibližně stejný počet bicyklů Češi podle Kohoutka koupili i loni.

Kohoutek míní, že český trh s jízdní koly určenými pro sportovní či rekreační účely je nasycen. "Zatím nedokážeme využít velký potenciál, který mají městská kola," uvedl. Češi podle něj neradi jezdí po městě a drtivou většinu prodaných kol tvoří sportovní modely, zatímco v zahraničí městské bicykly ukrajují stále větší podíl trhu.

Většina jízdních kol se v Česku prodá přes specializované obchody, současně ale roste význam sportovních řetězců. Mezi nejprodávanější značky patří Author, Merida, Kellys, GT, Trek, Giant či PELL'S.