VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Juračka: Některé obchody uvažují o zrušení cashbacku

Praha - Některé obchodní řetězce uvažují o zrušení výběru hotovosti u pokladen svých prodejen při platbě nákupu kartou. Nelíbí se jim totiž nová povinnost nechat kvůli takzvanému cashbacku proškolit obsluhu pokladen, aby byla schopna rozeznat padělané bankovky, což by je prý stálo několik milionů korun.

24.4.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Česká národní banka tvrdí, že školení pokladních sníží riziko vydání padělaného platidla zákazníkům. Cashback v Česku funguje od roku 2007 a jeho obliba roste.Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a Svazu českých a moravských spotřebních družstev Zdeněk Juračka dnes novinářům řekl, že povinnost proškolit pokladní prostřednictvím kurzů certifikovaných ČNB obchodníkům ukládá přechodné ustanovení zákona o oběhu bankovek a mincí. Nařízení má platit od letošního 1. července a podle Juračky jde nad rámec platných směrnic EU.

O zrušení cashbacku kvůli tomu podle Juračky uvažuje například síť družstevních prodejen COOP, která tuto službu nabízí na zhruba 1500 pobočkách. „Pokud se nám nepodaří nařízení (o povinném školení) změnit, tak cashback zrušíme, protože se nám nevyplatí," uvedl Juračka. Proškolení jedné pokladní bude totiž podle Juračky stát 2000 korun. Za nesplnění této povinnosti by hrozila pokuta až deset milionů korun.

Obchodníci už na problém upozornili ministra financí Miroslava Kalouska, který podle Juračky tuto novou povinnost nepovažuje za rozumnou. SOCR se zároveň prostřednictvím jednoho poslance snaží povinné školení vyjmout z právě projednávané novely zákona o oběhu bankovek a mincí. Obchodníci už nyní učí pokladní rozpoznávat bankovky vlastními silami.

Ministerstvo financí podle jeho mluvčího Ondřej Jakoba pochybuje o tom, zda je povinnost absolvovat odborný kurz v případě cashbacku adekvátní. MF proto už loni zahájilo diskusi s ČNB o jejím přehodnocení. „MF vychází z toho, že postup při cashbacku se z hlediska nakládání s hotovostí nijak neliší od situace, kdy obchodník vrací hotovost při běžném placení. V případě vracení hotovosti při běžném placení se absolvování odborného kurzu rovněž nevyžaduje a dokonce ani v případě přijímání hotovosti při běžném placení, kdy by rozpoznávání bankovek mělo mnohem větší smysl," sdělil dnes Jakob.

ČNB ovšem zastává opačný názor a argumentuje tím, že obchodníci při cashbacku částečně nahrazují bankovní služby, takže by jejich zaměstnanci měli umět rozpoznat podezřelé peníze. Zákazníci totiž prostřednictvím cashbacku vybírají peníze ze svého bankovního účtu. „Výběr hotovosti z účtu zákazníka proškolenou obsluhou minimalizuje pravděpodobnost, že zákazníkovi bude z pokladny obchodníka vydán dříve přijatý padělek, který mu následně bude odebrán bez náhrady. Zákon o oběhu bankovek a mincí tímto požadavkem přispívá k plynulosti a bezpečnosti peněžního oběhu v ČR," sdělila dnes Petra Hájková z tiskového oddělení ČNB.

Cashback

Díky takzvané službě cashback se klienti bank pohodlně dostanou k penězům při nákupu v supermarketu či hypermarketu a nemusí hledat bankomat své banky. Z jejich bankovního účtu se odečte zároveň platba za nákup i vybrané peníze. Objem loňských výběrů prostřednictvím služby cashback podle statistik Sdružení pro bankovní karty (SBK) narostl oproti předchozímu roku o polovinu na 430 milionů korun při 365.925 výběrech.

Úměrně rostoucí popularitě služby cashback narůstá i počet míst, kde lze tuto službu požadovat. Zatímco v roce 2009 jich bylo 3899, loni se jejich počet zvýšil na 5368. Nejčastěji lze takto vybrat peníze u velkých obchodních řetězců nebo čerpacích stanic. Horní hranice výběru je limitována 1500 korunami.


    Výběr Čechů u pokladen:

Rok počet obchodních míst počet výběrů vybraná částka (v mil. Kč)
2009 3899 105.419 115,98
2010 4868 245.122 290,44
2011 5368 365.925 429,31


    Pramen: Sdružení pro bankovní karty

Autor: ČTK

24.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lubomír Bystroň nacistický poklad na Budišovsku hledá už více než dvacet let.
DOTYK.CZ
4

Nacistický poklad na Budišovsku: reálná možnost anebo čirá utopie?

MONTÁŽ pokladen pro elektronickou evidenci tržeb. Ilustrační foto.
7

Druhá vlna EET: obchodníci si stěžují, někteří i končí

Sportovní veteráni aneb když Jágr, Hilgertová a spol. zastaví čas

V kolika letech ukončit profesionální dráhu sportovce? Jedny pošle do předčasného důchodu zranění, druzí už zkrátka nemají motivaci. Je to ale ještě jedna skupina. Reprezentanti, kteří svůj sport milují natolik, že ani zdravotní lapálie jim jejich kariéru neukrátí. Před nimi je třeba smeknout.

V obchodě už jen s účtenkou. Startuje EET

Malé krámky i velké supermarkety. Řeznictví, pekařství, trafiky nebo třeba prodejny textilu a obuvi. Tam všude už ve středu dostanete – nebo byste alespoň teoreticky měli dostat – povinnou účtenku.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Poslanci ČSSD odmítají spojovat Mládkova nástupce se sjezdem

Poslanci ČSSD odmítají, že by výběr nástupce dnes odvolaného ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) nějak souvisel s nadcházejícím sjezdem strany. Novinářům to dnes řekl místopředseda poslaneckého klubu strany Roman Váňa, podle něhož premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nemá zapotřebí obchodovat s funkcemi. Předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostů František Laudát naopak uvedl, že se obává, že Sobotka nadřadil své politické zájmy nad zájmy země. Sobotka chce jméno nového ministra oznámit po sjezdu sociální demokracie.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies