VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kamionové mýtné nezdraží. Ministerstvo ustoupilo dopravcům

Praha – Mýtné pro kamiony se od příštího roku zdražovat nebude. Ministerstvo dopravy ustoupilo dopravcům, podle kterých by zvýšení mýtných sazeb znamenalo porušení dohody uzavřené s exministrem dopravy Vítem Bártou. Původně chtěl úřad nejvíce zdražit sazby u vozidel s nejekologič­tějšími motory, které měly stoupnout o 6,7 procenta. Nově v návrhu ministerstva pro vládu zůstalo pouze zkrácení pátečních jízd o hodinu, během kterých platí dražší tarif, řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

19.11.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Podle ministerstva je třeba řádně prověřit, zda by stát zvažovaným zvýšením sazeb neporušil předchozí dohodu s dopravci, uvedl Neřold. Ta sice není právně závazná, ministr dopravy Zdeněk Žák nicméně dříve uvedl, že se jí bude řídit.

„S panem ministrem jsme se dohodli, že je potřeba daleko hlubší diskuse o tarifech i s ohledem na přicházející normu Euro 6," uvedl generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar. Ta by měla začít platit od nového roku. S koncem příštího roku vyprší i současná dohoda Česmadu s ministerstvem, dají se proto v jeho průběhu očekávat jednání o další podobě plateb za mýtné, dodal.

Dopravci v současné dohodě souhlasili se dvojím zdražováním sazeb v letech 2011 a 2012 výměnou za množstevní slevy na mýtném a příslib dále nezdražovat až do roku 2014 s výjimkou navyšování sazeb o inflaci. Právě zvyšováním ceny o inflaci se ministerstvo zaštiťovalo v původním návrhu, ve kterém kromě nárůstu cen pro kategorii Euro 5 plánovalo zvýšit ceny i všem ostatním méně ekologickým kamionům o 5,2 procenta. Navrhovaného zvýšení mělo podle úřadu odrážet inflaci zpětně za poslední roky, během kterých se ceny držely ve stejné výši.

Peníze do rozpočtu

Příliv nových peněz z kamionového mýtného je pro rozpočet dopravního resortu zásadní. Cenovým zvýhodněním nejekologičtějších kategorií vozidel totiž stát přichází o značnou část zisků z mýtného, neboť dopravci se novým podmínkám rychle přizpůsobili a počet kamionů nejekologičtějších kategorií na tuzemských dálnicích neustále roste. Zatímco v roce 2011 se tato vozidla podílela na příjmech z mýtného třetinou, letos v pololetí to byla bezmála polovinu všech příjmů.

To se odráží i na klesajících výnosech z mýta, přestože hustota kamionového provozu v tuzemské síti zpoplatněných dálnic a rychlostních silnic narůstá. Loni stát na mýtném od kamionů a autobusů vybral téměř 8,7 miliardy korun, očekával ale výnos kolem deseti miliard korun. Letos se očekává výnos kolem osmi miliard korun.

Zkrácení dražších pátečních jízd o hodinu ze současných 21:00 na 20:00 vyplývá z nařízení EU. Ta totiž stanovuje maximální pětihodinové zvýšení sazeb během dne, což současný tarif platící od 15:00 nerespektuje.

Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. V systému je zaregistrováno 670.000 aktivních uživatelů, tedy držitelů palubních jednotek. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy.

Autor: ČTK

19.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Budoucí zubaři se v Olomouci připravují na praxi pomocí špičkové stomatologické techniky
12

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Lithium na Cínovci - průzkumné vrty
2 10

Sobotka řekl Japoncům, že budeme lithiové centrum Evropy

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Karlovarský festival se blíží. Moderovat ho opět bude Marek Eben

S mezinárodním filmovým festivalem v Karlových Varech je tvář Marka Ebena spjata stejně silně jako Jiřího Bartošky, Evy Zaoralové nebo bratrů Cabanů. I letos bude oblíbený herec, skladatel a zpěvák na přehlídce plnit roli moderátora. Festival odstartuje už tento pátek. Která místa má Marek Eben ve Varech a v jejich okolí rád?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies